Annons

tubkikare

Produkter
(logga in för att koppla)

kvistarn

Medlem
Hej , skulle vara tacksam för lite info vad som skiljer en ATS 65 HD och en ATS 80 står inför tubköp och skulle behöva veta en del om dessa två vad som är mest prisvärt och vilken som lämpar sig bäst , skådar mest fågel och natur så en fin ny tub kommer bra till sin rätt , / mvh david
 

Graylingman

Aktiv medlem
Ring till Naturbokhandeln 0485-444 40 och prata med någon där. Förslagsvis Robert, men även de andra kan säkert leda dig rätt i djungeln...
 

ErlandH

Aktiv medlem
65 respektive 80 är måttet (mm) på frontlinsen -- i praktiken motsvarar det alltså största bländaröppning på ett objektiv. 80 släpper in mer ljus än 65 och är alltså bättre i gryning och skymning. Å andra sidan väger 80an några hekto mer.

HD betyder att optiken har en mycket exklusiv behandling för att minska den kromatiska aberrationen. Det kostar ganska mycket och tyvärr kan jag inte uttala mig om ifall det är värt pengarna.
 

kvistarn

Medlem
swarre

ja de är bra info , dom tekniska bitarna kan jag , men de är de där med vad andra tycker om dom olika modellerna , kanske 80-an är mer användbar i större omsträckning än 65-an ,
 

ErlandH

Aktiv medlem
Den ena är ju större att släpa på och kostar mer -- den andra är sämre när det är dåligt ljus. Vilket som är viktigast för dig vet bara du.
 

kvistarn

Medlem
.

80-an är billigare , mén de blir nog säkert 80-.an för de där att ljusinsläppet ska vara större när man digiscopar , viktigt
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nja, om du kommer fram till att 80an är billigare tror jag du jämför äpplen med päron.

En Swaro 65 kostar ungefär 10000 kr, en 80 ungefär 14000 kr. Vill man ha HD-variant får man lägga på 4-5000 kr på respektive pris.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Men...

Han jämför faktiskt HD-varianten av den lille med standardvarianten av den stora. Sedan tillkommer ju 4-5000 kr för okularet.

PS för digiscoping skulle i alla fall jag välja HD-varianten. Har kört stora zeisstuben vid digiscoping och dessförinnan optolyths stora utan HD-glas. Grym skillnad.
 

kvistarn

Medlem
den stora ats-en

ja, eftersom de är en del pengar i potten när de gäller både lilla HD varanten och den vanliga stora 80-an så är nog den stora 80-an mer lämplig om man nu ska skåda fågel , de räcker nog den stora , borde nog räcka till de ändamålet ?
sen ska man ju ha råd med stativ och kanske ett okular så småningom , sen tillkommer ju beredskapsväskan och kanske en del andra grejer , så prislappen med beredskaps väska och stativ inklusive 80-an torde bli mellan 16-18 tusen beroende på tillbehör / mvh
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag vet ju inte var du köper kikare, men om du har koll på nån väldigt billig Swarovskibutik vill jag gärna veta!

Hos Gunnar Olsson kostar en Swaro 80 med zoomokular (utan stativ, väskor och sånt) 18300 kr.
 

kvistarn

Medlem
80-an

men jag har för mig att bara tuben alltså 80-an ats kostar mellan 13-14 tusen och då är de endast tuben och inget annat ,

är denna tub en väldigt bra tub ? någon som kikat i en sådan ? just ATS 80
/ MVH
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nässjö och Skövde

Hegethorns foto i Nässjö och Skövde Natur brukar ligga lägst i priser på kikare.
 

F.G.

Aktiv medlem
Re: 80-an

kvistarn skrev:
men jag har för mig att bara tuben alltså 80-an ats kostar mellan 13-14 tusen och då är de endast tuben och inget annat ,

är denna tub en väldigt bra tub ? någon som kikat i en sådan ? just ATS 80
/ MVH
Jag har en med 20-60 okular, helt outstanding. I alla fall var den det när jag köpte den för några år sedan. Vet inte om de andra tillverkarna ha kommit ifatt än. Liknande kvalite har zeiss och leica men når inte hela vägen. Har använt den till digiscoping med systemkamera, fungerade bra men inget jag rekomenderar. Ska du fota fåglar så lägg krutet på ett riktigt objektiv istället och köp en enklare tub.
 

kvistarn

Medlem
okular

nå jag hade väl mest tänk skåda med den , borde nog räcka till de ändamålet ? sen kan man ju efter ett tags sparande köpa ett till okular ,
den torde ju vara värd priset iaf ?
 

Wilhelm

Aktiv medlem
Är det någon som köper utan HD när man är uppe i de prisklasserna? För fågelskådning och eventuellt foto vill man ha så bra färgåtergivning man kan få. Efter alla dessa år av skådning har jag inte sett någon som inte har 20-60 zoom på sina tubar i denna prisklass.
Den som för tillfället är "bäst" är nya Kowa TSN-883, 88mm

Test av kowa, swarovski och zeiss finns i club 300 tidning Roadrunner nr 4, 2007
Om du inte har tillgång till den tidning så hör av dig.
 

kvistarn

Medlem
tuben

ja, kowa tsn 881-an är nog en aning för dyr för min del , just ats 80 verkar vara en bra kikare i en förnämlig prisklass ,
 

Magnus Lindberg

Aktiv medlem
Angående tubkikare

Hej
Den nya generationen tubkikare hos Swarovski är mycket bra optiskt sett. HD varianten High Definition lär vara den bästa modellen. Den lämpar sig bäst vid gryning och skymning.

Tyvärr så har jag hört att ATS 80 ATS 65 med eller utan HD fått kritik för sin något dåligt placerade okular.
Detta medför att betraktningsvinkeln och sättet att placera ögat mot okularet blir aningen dålig och kan med tiden medföra ond nacke.

Prova själv.

Åker du ner till Öland och besöker Naturbokhandeln så kan du lätt prova och jämföra olika modeller. Annars borde andra teknikaffärer i dina trakter ställa upp med att demonstrera tubkikare men vad vet jag..
 

kvistarn

Medlem
kritiken

ja de är ju alltid en viss kritik på de flesta grejer , nog måste man kanske nöta mycket med just ats modellerna innan nacken går av !? skämt och sido , kanske de finns andra okular som minimerar problemet ?, och för vissa kanske detta inte gör någon märkbar skilland tänker då på nacke
, / mvh
 

kvistarn

Medlem
kritiken

ja de är ju alltid en viss kritik på de flesta grejer , nog måste man kanske nöta mycket med just ats modellerna innan nacken går av !? skämt och sido , kanske de finns andra okular som minimerar problemet ?, och för vissa kanske detta inte gör någon märkbar skilland tänker då på nacke
, / mvh
 

kvistarn

Medlem
kritiken

ja de är ju alltid en viss kritik på de flesta grejer , nog måste man kanske nöta mycket med just ats modellerna innan nacken går av !? skämt och sido , kanske de finns andra okular som minimerar problemet ?, och för vissa kanske detta inte gör någon märkbar skilland tänker då på nacke
, / mvh
 
ANNONS