Annons

Ultimata objektivsetupen

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Ultimata objektivsetupen

Någon nämnde att IS skulle kunna stabilisera vågskvalp, vilket jag ställer mig skeptisk till. [/B]

Båten hinner inte lyfta så mycket av vågorna under 1/100 sekund så där kan IS hjälpa till riktigt bra.

Vid slutartider på 1/100 sekund vid 200 mm kan det betyda skillnaden mellan en användbar bild och slöseri med tid.

/F

En annan begränsning hos de Canonkameror jag testat... och många andra märken...

är att man inte kan ställa in "IF THEN satser" för Iso när man kör med bländarprioritet. Tror det finns på Nikons flaggskepp.

IF handheld AND slutartiden är större än 1/40 OR
1/brännvidden... och riskerar sudd, THEN
bump Iso to compensate.

En del bilder blir suddiga när de inte skulle behöva bli det.

Jag borde bli kameradesigner..

Dessutom är fokuseringen på 350D med 50 /1.8 inte riktigt pålitlig. Den piper trots att den inte har fokus ibland. 400D fick bättre AF.

Nu hoppas jag bara på en större sökare till nästa generation.

/F

Jeppe skrev:
Som en personlig notering kan sägas att jag börjar bli hjärtligt trött på den här IS-hypen som just far fram som en virvelvind. Själv är jag ganska passiv i frågan eftersom jag inte ser något behov av det. Så då uppkommer frågan på vilka bilder det är man inte kan ta utan IS.

Jag håller med dig Jesper, jag har klarat mig utan IS i 30 år utan problem, jag kan inte säga att jag saknat det heller, jag förstår nog inte vad det är bra för, jag använder också stativ när tiderna blir för långa, det måste väl ändå vara bättre ?

Man har väl blivit för gammal och konservativ :)

kent.

Zoso skrev:
Jag håller med dig Jesper, jag har klarat mig utan IS i 30 år utan problem, jag kan inte säga att jag saknat det heller, jag förstår nog inte vad det är bra för, jag använder också stativ när tiderna blir för långa, det måste väl ändå vara bättre ?

Man har väl blivit för gammal och konservativ :)
"Jag har rott över Atlanten i 30 år, vad ska jag med flygplan till?"

Det är egentligen inte mycket alls vi behöver för att skapa bra bilder men jag kan räkna upp en massa finesser som funnits på kamerorna i många år som jag hellre skulle vara utan än AS...

& varför detta tjat (från några) om att AS/IS inte ersätter stativet, vem har påstått det? Stativ är för mig fullkomligt uteslutet vid de flesta fototillfällena, endast vid landskapsfoto brukar jag ibland släpa med mig det. Jag har en tendens att komponera noggrannare samt ta det lugnare med stativet.

Vet inte hur många bilder AS räddat åt mig under det år jag haft min D7D? En massa helt enkelt! Att påstå att det skulle vara onödigt känns för mig konstigt??? Självfallet så fotograferar vi olika & prioriterar olika saker men nog finns det väl mycket annat på våra kameror som är onödigare.

Canons största fördel för mig (om jag skulle byta) är enbart FF, de övriga husen intresserar mig inte med sina sunkiga sökare samt en ergonomi som bara blivit sämre med åren (duckar:)). De fina L-objektiven är för dyra för mig, kör mest pirat men inser att det kanske kan vara ett problem vid FF (?).

För att inte verka allt för partisk så ska jag tillägga att jag kört EOS oerhört mycket längre än KM (eller Minolta) & det är inte helt omöjligt att jag en dag kör Canon igen, FF då & helst med stabilisering i huset.

//Larsa

Re: Re: Re: Re: Re: Ultimata objektivsetupen

Microsaftcom skrev:
Båten hinner inte lyfta så mycket av vågorna under 1/100 sekund så där kan IS hjälpa till riktigt bra.
Que?

IS ger inte snabbare tid.
IS motverkar inte att båten lyfter.
IS motverkar rörelserna i kamerans axel.

Alltså hjälper inte IS i vågornas lyft.
Eller har jag fel?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ultimata objektivsetupen

Erik Schalin skrev:
Que?

IS ger inte snabbare tid.
IS motverkar inte att båten lyfter.
IS motverkar rörelserna i kamerans axel.

Alltså hjälper inte IS i vågornas lyft.
Eller har jag fel?

Förmodligen. :)

Fotar man med 200 mm med slutartid på 1/100 räddar IS dagen, även om man står i en båt. :)

/F

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ultimata objektivsetupen

Microsaftcom skrev:
Förmodligen. :)

Fotar man med 200 mm med slutartid på 1/100 räddar IS dagen, även om man står i en båt. :)

/F
nu fattar jag. jag trodde du menade foton på båtar som rör sig i vågskvalp. Men om du står i en båt kanske IS hjälper att stabilisera, fast helt säker är jag inte även om tesen låter skapligt trolig.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ultimata objektivsetupen

paul innergård skrev:
nu fattar jag. jag trodde du menade foton på båtar som rör sig i vågskvalp. Men om du står i en båt kanske IS hjälper att stabilisera, fast helt säker är jag inte även om tesen låter skapligt trolig.
Helt klart att IS/AS/VR hjälper vid en sådan situation, ingen tvekan...

//Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto