Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ultimata objektivsetupen

Produkter
(logga in för att koppla)

Microsaftcom

Aktiv medlem
Jag har Canon och är helt insnöad
på begränsningarna där..

Men man kan ju drömma lite... om att man hade en Sony A100... med _stabilisering_.

Tänk att få dessa objektiv stabiliserade.

Tamron 28-75 /2.8 IS endast 4000 kr

Sigma 70-200 /2.8 Macro IS endast 9000 kr.

Sigma 50-500 Bigma IS

20 /1.8 IS

50 /1.7 IS

Det är värt att byta...
Nån som vill byta sin Sigma 70-200 /2.8 med Minoltafäste mot min med Canonfäste?

/Fredrik

Vilka är begränsningarna?

Det är förmodligen billigare att köpa ett stativ än att byta system..

Men för att svara på din fråga så..
EF-S 17-55/2.8 IS
EF 70-200/4L IS

Tordes vara ganska optimalt, sett ur vikt/prestandaförhållande. Du får dessutom lite vidvinkel, vilket du inte får med ditt 28-75.

Jeppe skrev:
Tordes vara ganska optimalt, sett ur vikt/prestandaförhållande. Du får dessutom lite vidvinkel, vilket du inte får med ditt 28-75.
Men han kanske gillar omfånget hos 28-75, alla behöver inte vilja ha mer vidvinkel ;)
Dessutom kostar 17-55:an 6000kr mer än 28-75:an

Mmmh..Man köper ett system..och inte en kamera. Gillar man idén att ha IS på alla objektiv är kanske inte Canon rätta lösningen. De har lite andra kvalitéer istället då kanske.

Jaha, var pengar en av faktorerna i beräkningen av "den ultimata objektivsetupen" ?

Svaret på frågan Den ultimata objektivsetupen är nog svår att ge. Olika fotografer har olika behov. Jag har inget behov av IS på mina mer normala brännvidder, jag använder stativ.

Som en personlig notering kan sägas att jag börjar bli hjärtligt trött på den här IS-hypen som just far fram som en virvelvind. Själv är jag ganska passiv i frågan eftersom jag inte ser något behov av det. Så då uppkommer frågan på vilka bilder det är man inte kan ta utan IS.

Det handlar om _min_ ultimata objektivsetup.

Begränsningarna ligger mycket i att det helt enkelt inte finns IS på många Canonobjektiv.

Var behövs IS:
Igår fotade jag inne i ett solarium till exempel... och trots ljusstyrkan där är det faktiskt väldigt mörkt för kameran.
Iso 200, f/5 gav 1/50 i slutartid.
Rätt förvånande tycker jag.

Jag är ingen tripod person och tycker det är bökigt att bära runt.

Jag fotar modeller och vattenskidåkare från båten... flera hundra kort om dagen och då är stativ inget alternativ.

70-200 /4 är inget alternativ för mig eftersom att jag hellre tar kort skärpedjup för att isolera vattenskidåkarna från bakgrunden. Sigmas 70-200 /2.8 borde ändå vara det mest ekonomiska alternativet. www.photozone.de

17-55 är fin men helt enkelt för dyr.
Tamron har en 17-50 /2.8 som är skarpare än Canons dito.. och på en Sony skulle den vara stabiliserad... men för modeller är 28-75 bättre..

20 mm /1.8 ger tillräcklig vidvinkel med
1.5x crop factor.

Canon må ha mindre brus vid hög Iso... men slipper man använda hög Iso med hjälp av det osynliga stativ som AS erbjuder så...

Sonyn har D200 sensorn... fast stabiliserad... och har patent på stabiliseringen så även om Canon ville använda den tekniken så kan de inte.

Sony A100 är vad jag hoppades att 400D skulle vara..

Fast man kan ju vänta en generation och hoppas på att de förstorar sökaren i A100.

/F

Jeppe skrev:
Vilka är begränsningarna?

Det är förmodligen billigare att köpa ett stativ än att byta system..

Men för att svara på din fråga så..
EF-S 17-55/2.8 IS
EF 70-200/4L IS

o fastslaget är att alla har olika behov så jag förstår inte varför du diskuterar det eftersom du är så säker på din sak - gå o köp din sony

Microsaftcom skrev:
Det handlar om _min_ ultimata objektivsetup.

Begränsningarna ligger mycket i att det helt enkelt inte finns IS på många Canonobjektiv.

Tjaa..

EF-S 17-55/2.8 IS
EF-S 17-85/3.5-5.6 IS
EF 24-105/4L IS
EF 28-135/3.5-4.5 IS
EF 28-300/3.5-5.6L IS
EF 70-200/2.8L IS
EF 70-300/4.5-5.6 DO IS
EF 70-300/4-5.6 IS
EF 70-200/4L IS
EF 100-400/4.5-5.6L IS
EF 300/2.8L IS
EF 300/4L IS
EF 400/2.8L IS
EF 400/4 DO IS
EF 500/4L IS
EF 600/4L IS

16 st, vilket är flest på marknaden. Bortser vi från priset så kan jag inte se ett enda brännviddsområde, ja, förutom då extrema vidvinklar som saknas.

Microsaftcom skrev:
Var behövs IS:
Igår fotade jag inne i ett solarium till exempel... och trots ljusstyrkan där är det faktiskt väldigt mörkt för kameran.
Iso 200, f/5 gav 1/50 i slutartid.
Rätt förvånande tycker jag.

1/50 räcker väl till? Annars kunde du använt ISO400, eller stativ

Microsaftcom skrev:
Jag är ingen tripod person och tycker det är bökigt att bära runt.

Det är en begränsning i dig och inte i Canonsystemet ;)

Microsaftcom skrev:
Jag fotar modeller och vattenskidåkare från båten... flera hundra kort om dagen och då är stativ inget alternativ.

Men det är ju utomhus i vad jag måste förmoda dagsljus. Där kan jag inte se att IS är av någon hjälp alls. Speciellt inte vattenskidor, där motivet rör sig hela tiden.

Microsaftcom skrev:
70-200 /4 är inget alternativ för mig eftersom att jag hellre tar kort skärpedjup för att isolera vattenskidåkarna från bakgrunden. Sigmas 70-200 /2.8 borde ändå vara det mest ekonomiska alternativet. www.photozone.de

Har du sett skillnaden mellan f2.8 och f4 på t.ex. 10 meters håll? Det skiljer ungefär 10 cm vid 200mm i skärpedjup.

Microsaftcom skrev:
17-55 är fin men helt enkelt för dyr.
Tamron har en 17-50 /2.8 som är skarpare än Canons dito.. och på en Sony skulle den vara stabiliserad... men för modeller är 28-75 bättre..

Says who? Photozones siffror skvallrar om likvärdiga, förutom vid CA, där Tamrons är sämre. Däremot är det helt rätt av Tamrons är billigare (av naturliga förklaringar)

Microsaftcom skrev:
Canon må ha mindre brus vid hög Iso... men slipper man använda hög Iso med hjälp av det osynliga stativ som AS erbjuder så...

Enligt Dpreviews mätningar så har A100 samma brusmängd på ISO 100 (125) som 30D har på ISO320 (nu går detta iofs inte att ställa in).

Microsaftcom skrev:
Sonyn har D200 sensorn... fast stabiliserad... och har patent på stabiliseringen så även om Canon ville använda den tekniken så kan de inte.

Ja, Canon har redan förklarat att de inte vill gå den vägen. Det är väl där som det sticker i ögonen på folk.

Fast nu har jag plockat isär och argumenterat emot ditt inlägg tillräckligt mycket. Anser du att du behöver stabilisering, så är det inte så svårt att byta utrustning, även om det kommer att kosta en slant...Men vadå, det är ju bara att gilla läget... ;)

BTW: Vill du köra orginal Sony (KM) 70-200/2.8 så kostar det 5000 kr mer än Canons stabiliserade variant ;)

Mina Canon-objektiv har inga begränsningar, i alla fall inga som är värre än dom jag själv har som fotograf...

Microsaftcom skrev:
Jag har Canon och är helt insnöad
på begränsningarna där..

Men man kan ju drömma lite... om att man hade en Sony A100... med _stabilisering_.

/Fredrik

Jaa... stackars alla fotografer på 2000 talet som inte har IS... Näe, jag håller med Jesper eller vem det nu vad som sa att han var trött på IS hypen... Jag är också himla trött på den!

Jag betvivlar inte att IS ibland kan vara riktigt bra, men jag tror att folk ser det som en genväg istället för att lära sig behärska sin utrustning. Om man väl har IS då kommer man garanterat vänja sig vid det på några sekunder och man sitter sedan i skiten med suddiga bilder för att IS:en inte räcker till. Lär dig istället fotografera med befintlig utrustning. Skaffa stativ, håll i kameran på riktigt sätt, lär dig andas riktigt osv osv osv, alla tips utom stativet är gratis. men stativ är ju betydligt bättre än IS i många fall.

Känns som om många söker efter tekniska lösningar och tanken har aldrig slagit folket att man har kunnat fotografera innan IS fanns...

Som jag sa innan så finns det säkerligen tillfällen då IS är perfekt så jag ifrågar sätter inte den tekniken, men köp det då på det objektivet där du oftast behöver det.

Själv har jag handhållit ett 400mm 1/15s, det blev lite suddigt måste erkännas, har lagt upp bilden med EXIF här i någon tråd innan. Men det bevisar trots suddigheten att det går att klara sig bra utan IS....

Tolka mitt svar hur du vill, i slutänden är det du som avgör, tycker bara att det låter osunt att förlita sig på tekniska lösningar som inte helelr tar bort ett problem, bara skjuter på det ytterligare något bländarsteg.

fridhamre skrev:
o jag förstår inte varför du diskuterar det eftersom du är så säker på din sak

Jag gillar att babbla.

Undrar vad man får för mina grejjer.

Sälja:
350D 5000 kr
70-200 /2.8 6000 kr
17-70 Macro 2200 kr
2x TC 1500 kr
50 /1.8 800 kr
Soligor blixt 1000 kr
= 16500 kr i Budget.

Köpa
Sony A100 m 18-70 Kit 9300 kr
Sigma 70-200 /2.8 Macro 9000 kr
Sigma 500 Super 2500 kr
Tamron 28-75 /2.8 3500 kr
= 24400 inköp

Snikversion:
Sigma 70-300 APO DG 2200 kr
Soligor 420 1500 kr
= 16500 kr

Det skulle kunna vara ngt.

Till Kalle; Å andra sidan kan man mycket väl argumentera för att det är smart att använda alla dom bästa hjälpmedel man kan få tag på, varför göra det svårt för sig och använda en skruvmejsel när det finns skruvdragare? Jag tror inte på den "lidande konstnären" som gör bättre jobb med sämre utrustning. :)

Skämt åsido, bra grundteknik hjälper även om man har IS, och förstås framförallt när man inte har det.

Anders Östberg skrev:
Till Kalle; Å andra sidan kan man mycket väl argumentera för att det är smart att använda alla dom bästa hjälpmedel man kan få tag på, varför göra det svårt för sig och använda en skruvmejsel när det finns skruvdragare? Jag tror inte på den "lidande konstnären" som gör bättre jobb med sämre utrustning. :)

Skämt åsido, bra grundteknik hjälper även om man har IS, och förstås framförallt när man inte har det.

Håller faktiskt med.. Jag visste inte att jag saknade VR innan jag hade det. Möjligheten till "skogs-snapshot" under mina promenader ökade markant.. Men visst gäller den endå att känna sin utrustning. VR och IS behövs också bemästras..

> så kan jag inte se ett enda brännviddsområde,
> ja, förutom då extrema vidvinklar som saknas.

Prova... Ljusstarka fasta objektiv... Macroobjektiv... 55 är kort som walkaround,
och 55 är dyrt och inte ens L.

> 1/50 räcker väl till? Annars kunde du
> använt ISO400, eller stativ

Det var knappt jag själv fick plats i solariehytten så stativ hade varit begränsande. Iso 400 och en snabbare slutartid hade inverkat på lysrörens blinkande och gjort vissa rör svarta.

> Det är en begränsning i dig och inte i
> Canonsystemet ;)

Mer en begränsning i min plånbok. Det hade gått att fota med 17-55 IS eller 17-85 IS... men 55 vill jag inte betala för och 85 tycker jag inte har kvalitet som gör den värd priset.

> Men det är ju utomhus i vad jag måste förmoda
> dagsljus. Där kan jag inte se att IS är av
> någon hjälp alls. Speciellt inte vattenskidor,
> där motivet rör sig hela tiden.

Slutartiderna är ofta så pass snabba för vattenskidor att IS inte gör nån nytta ändå.

Men när skymningen kommer och man fotar i båten eller från land med 200-400 mm skulle AS hjälpa till att stabilisera både båtens guppande och mina händer. Nattshower har jag inte fotograferat alls.

> Har du sett skillnaden mellan f2.8 och f4 på
> t.ex. 10 meters håll? Det skiljer ungefär 10
> cm vid 200mm i skärpedjup.

I praktiken gör det att bakgrunden som ligger långt borta blir suddigare med 2.8.

> Says who? Photozones siffror skvallrar om
> likvärdiga, förutom vid CA, där Tamrons är
> sämre. Däremot är det helt rätt av Tamrons är
> billigare (av naturliga förklaringar)

Tyckte jag sa skarpare... Lite CA är inte farligt... Det är inget i närheten av den dyrare 17-85.

> BTW: Vill du köra orginal Sony (KM) 70-200/2.8
> så kostar det 5000 kr mer än Canons
> stabiliserade variant ;)

Sigma 70-200 klår Canons 70-200 vid porträttlängd (70-135) så för modellfoto fortsätter jag med Sigmat. Kanske betalar extra för Macroversionen.
www.photozone.de

/F

Re: Re: Ultimata objektivsetupen

Kalle_B skrev:
Lär dig istället fotografera med befintlig utrustning. Skaffa stativ, håll i kameran på riktigt sätt, lär dig andas riktigt osv osv osv, alla tips utom stativet är gratis. men stativ är ju betydligt bättre än IS i många fall.

Jag kan allt. Nu behöver jag AS för att nå det där lilla extra.

Tar man landskapsbilder kan/vill man inte välja större bländare. Stativ är bökigt, långsamt, klumpigt och ibland även dyrt.

Faktum är att AS är så smidigt att det borde vara standard i kameran... och det har Konica Minolta, Pentax och Sony insett.

/F

Låter som en väldigt dålig deal att byta

"Sälja:
350D 5000 kr
70-200 /2.8 6000 kr
17-70 Macro 2200 kr
2x TC 1500 kr
50 /1.8 800 kr
Soligor blixt 1000 kr
= 16500 kr i Budget."

mot

"Snikversion:
Sigma 70-300 APO DG 2200 kr
Soligor 420 1500 kr
= 16500 kr"

70-200 /2.8, 17-70 Macro och 50 /1.8 är ju bra objektiv (även om 50/1.8 är plastig), trist att byta ut Sigmas 70/200 mot den betydligt sämre och ljussvagare 70-300, känns det inte lite meningslöst att både ha ett 18-70 och ett 28-75, varför inte ett extremt vidvinkel typ brännviderna 10-22 eller 12-24 och tamronobjektivet. Jobbigt att byta till det sämre kitobjektivet bara för att få tillgång till 10 mm mellan 18 och 28. Varför byta så att man föredrar IS framför ljusstarka objektiv som det ser ut i snikversionen, samt en kamera som är sämre på höga isotal? IS skulle väl vara intressant just på ett ljusstarkt objektiv med en kamera som klarar bra kvalité på höga ISO så att man verkligen har någon större nytta av den i extrema sammanhang.

Bara en tanke.

Mvh

David

Varför är en del trötta på att diskutera IS eller antiskak, det kan man ju fundera över. Surt sa räven om rönnbären.

Jag har en hel del gluggar. Ett med IS, det är EF 70-300mm f:4-5,6. Jag tycker att objektivet är förträffligt. Med mina behov och mitt sätt att fotografera så är jag inte intresserad av IS vid kortare brännvidder. Av många skäl. Det finns stativ och rörelseoskärpa sätter ofta gränser för längre exponeringar.

Med tele tycker jag att det är annorlunda och där finns det många fördelar med IS eller antiskak.

Jag har också det ljustarka EF 2/100mm som i viss mån "täcker upp" för telezoomens svaga ljusstyrka.

Att byta system om man redan har bra gluggar och har investerat en del surt förvärvade pengar i prylar blir lite väl långsökt. Och vem vet, Canon kanske lanserar ett antiskakhus de också.

Re: Re: Re: Ultimata objektivsetupen

Microsaftcom skrev:
Jag kan allt. Nu behöver jag AS för att nå det där lilla extra.

Tar man landskapsbilder kan/vill man inte välja större bländare. Stativ är bökigt, långsamt, klumpigt och ibland även dyrt.

Faktum är att AS är så smidigt att det borde vara standard i kameran... och det har Konica Minolta, Pentax och Sony insett.

/F
Jag har väldigt svårt att se hur IS skulle kunna ersätta stativet vid landskapsfotografering. Om du kommer ner på de tiderna då IS skulle behövas för att uppnå skaplig skärpa, så tror jag att du går miste om en hel del detaljer i bilden. I 10x15 så kan bilden upplevas skarp, men ändå lida av skakningsoskärpa. Någon nämnde att IS skulle kunna stabilisera vågskvalp, vilket jag ställer mig skeptisk till.

Snikversionen har jag inga planer på att köra på.
70-300 APO är faktiskt fantastiskt prisvärt. Skärpan ser ut som ett fast objektiv mellan 70-135 mm. www.photozone.de Bara långsam AF och dålig skärpa vid 300 mm som stör där. Men det var lättare och känns inte lika farligt att ha i handen när man står upp i vattenskidbåten i 60 knop och riskera tappa i drickat.

"Meningslöst att ha 18-70 och 28-75."
Kan tyckas så... men kitobjektiv är jvligt bra att ha, den dagen man ska sälja kameran. Dessutom gillar jag att ta landskap och vid f/8 är alla objektiv bra. Tror jag skulle sakna de där 10 millimetrarna annars.

Brännvidderna 10-24 har jag inte sett någon användning för. Jag tycker att det blir fult med förvrängda perspektiv. Jag gillar inte fisheye objektiv heller. Då panorerar jag hellre kameran och tar tre kort och klipper ihop dem i efterhand... med 30 Megapixles att leka med.

> kamera som är sämre på höga isotal?

Jag använder helst inte Iso 800 och över på min Canonkamera. Eftersom att jag fotar 70% i studio med blixtar, 15% vattenskidor och 15% annat så blir det inte att man använder hög Iso ofta.

och AS tilllåter ofta att man kan ha 2-3 steg lägre Iso.

"IS skulle väl vara intressant just på ett ljusstarkt objektiv med en kamera som klarar bra kvalité på höga ISO så att man verkligen har någon större nytta av den i extrema sammanhang."

Så VÄLDIGT sällan man är i de där extrema sammanhangen... med 50 mm /1.0 på kameran och ska plåta svarta katter i kolkällare... och när de väl inträffar så kan säkert bilden få vara hur grusig som helst.... annars var det inte värt att fota

Man fotar ju helst inte med Iso 1600 på bröllop, vare sig man har Canon eller Nikon...

Men med IS, VR, AS kommer man ofta undan med Iso 400.

/F

ANNONS
Götaplatsens Foto