Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

uppgradera nikon d5100

Produkter
(logga in för att koppla)
Har ni några Andra inputs som jag borde ta åt mig? Tex utrustning eller dylikt.

Fotografera med det du har tills det utkristalliserats mer vad exakt du behöver för att uppnå sådana bilder som du märkt att du vill ta. Visst är det roligt med grejor också. Som prylråd skulle jag rekommendera att också titta på Sigma 17-70, vilket ger bättre ljusstyrka än Nikon 16-85, men denna har andra fördelar. All fotoutrustning är kompromisser på olika sätt, det gäller att veta vad man behöver. Läs här på forumet, experimentera med det du har och se om det verkligen inte går uppnå det du vill med det, det är ofta lärorikt och man ser bättre vad man behöver. Begrunda och köp när det känns som att du har koll och det känns rätt.
 
Tror nog inte att 16-85 löser alla problem. D5100 tar riktigt bra bilder så det du får ut ska inte vara något fel på. Tycker du att det överexponerar så sätt kompenseringen på lite minus, det är ofta under en fotorunda man ändrar kompenseringen och det går lika lätt på D5100 som på de dyrare. Jag har den nästan alltid på -0,3 men kan vara -1 till +1.

Att gå in i menyn via i-knappen är inte så dumt ändå, jag saknar den möjligheten på D90 för man får en bra överblick över inställningarna. Som jag skrev tidigare, vill du ha en direktknapp till iso så sätt den fria knappen till det.

Du kan ju alltid köpa ett makro till dina objektiv, någonstans i 60-150 och den kan du då också använda till annat än makro. Ett vidvinkelzoom är inte heller så dumt. Tycker du ska nöja dig med ditt allroundzoom och istället köpa några fasta så att du tex har 35/1,8, 85/1,8, 150,2,8 och ett vidvinkel tex sigma 10-20, med detta så kan du fota allt förutom fåglar, då får du köpa till tex 70-300vr och kan kanske välja bort 150/2,8

Fota i raw eller raw+ jpg, du har bättre möjligheter att få den bild du önskar i raw
 
Eftersom det du saknar är fler knappar på kamerahuset kommer inte ett 16-85 att hjälpa dig alls. Var du ute efter ett nytt bättre objektiv skulle det bara hjälpa dig en liten gnutta. Enligt min åsikt är 16-85 ett av de mest överprissatta objektiven på marknaden, det går att få mycket bättre grejer för de pengarna.

Att kameran överexponerar är något du själv får kompensera med exponeringskompensationen som sagt. På ett hus med två rattar har du för övrigt t.ex. bländaren på det bakre hjulet och kompensationen på det främre. Man behöver aldrig hålla inne någon knapp samtidig som man ställer exponeringen då.

Jag tycker inte alls att det är fel använda pengar att köpa ett bättre kamerahus!
 
När jag fotograferade med D80-n märkte jag att den ofta överexponerade. Lösningen blev att antingen köra en testexponering, gaffla eller enklast: ställa den på -2/3 kompensering. Min nuvarande D300s exponerar i princip helt perfekt även under svåra förhållanden.
Man får lära sig kameran helt enkelt, för mig fungerade centrumvägd mätning riktigt bra, då jag sedan analoga tiden (FE,FM) hade i ryggmärgen att mäta, låsa, komponera och sedan ta bilden.
Men det finns naturligtvis situationer där Matrixmätning är att föredra. Men underskatta inte möjligheten att köra manuellt med de värden som du får vid en bra mätning/exponering. Kör du RAW kan du kompensera i efterhand om du skulle vilja (inom vissa gränser) och det är lättare om du i så fall ligger lite lågt än om du bränt ur högdagrarna.
 
Hur är skillnaden i ISO-hantering och brus på D7000 och D5100?

Du kan titta på resultaten hos DxOMark.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...and2)/Pentax/(appareil3)/680|0/(brand3)/Nikon

Länken visar tre kameror med samma sensor. Den som skiljer lite är Pentax, som kan ses som aningen vassare, men skillnaderna mellan D5100 och D7000 är inte större än vad man kan få när man provar olika exemplar av samma modell. Bildmässigt torde resultatet bli identiskt. Största skillnaden mellan de här kameramodellerna ligger i uppbyggnad och ergonomi.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto