Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USB kablar

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
DAgens kanske dummaste fråga :) En kompis sa att det kan bli skillnad i bildkvalite beroende på vilken usbkabel man anvädner mellan kameran och datorn. jag är så trött i huvudet att jag inte kan bestämma mej för om han bara jävlas eller är allvarlig. det kan väl knappast ha nån inverkan alls?

Faktum är att han faktiskt har rätt, tro det eller ej.

Om du använder en pryl med ett användargränssnitt USB2 kopplad till t.ex. en scanner så måste du ha en USB2-kompatibel kabel (vilket nästan alla är idag, dvs skärmad och skyddad med ferritkärna som hindrar störning).

Använde en USB1-kabel till min Minolta Dimage ScanDual III; fick överföringsfel på bitarna som kom in i datorn, så bilden blev förvrängd, konstiga färger och mystiska svarta prickar. Testade allt. Till slut bytte jag kabel, då funkade det. Testade sedan med flera andra USB1-kablar och fick samma resultat med dessa, så det ligger lite i det han säger.

Men hur som helst så ser man DIREKT om det är fel på överföringen eller inte. Ser alltså bilden normal ut så är det OK och kan nog inte förbättras avsevärt.

Många som snackar digitalt tror att det helt enkelt inte kan bli fel - antingen blir det helt rätt eller så blir det inget. Så funkar det inte. Ta t.ex. en vanlig optisk kabel (kallas Toslink). Många tror att det inte skiljer något på sådana optiska ledare som överför data, som kostar 50 kr eller 800 kr. Det gör det. Materialet bestämmer reflektiviteten och ljuspulsens överföring, och på vägen finns det inhomogena områden som förändrar egenskaperna hos pulsen, och vips så kan en bit ändra sig. Samma sak går att resonera kring vanliga datakablar och yttre störningskällor. Hur du än gör så överförs digital data "analogt".

Digitalt är således inte alltid digitalt, och därmed måste tilläggas att en USB-kabel inte alltid är en USB-kabel =)

Senast ändrad:
Jo, en USB-kabel är trots allt en USB-kabel. Det är skillnad mellan överföringsfel och bildkvalité. Fast det är klart, nu kommer det säkert någon annan och säger nåt mer i stil med det Carl Rosenqvist säger... hur som helst, i nuläget är min heder intakt igen... :)

USB1-kabel är inte ekvivalent med USB2-kabel. Däremot det omvända.

Och givetvis är det skillnad mellan överföringsfel och bildkvalité. Men det första kan påvisas genom det andra, vilket jag förklarat i mitt tidigare exempel.

Så i Henrik Larssons fall så spelar det säkerligen ingen roll - han för säkert över sina bilder utan att se skillnad mot bilden i kameran. För dom är säkert likadana. Kablarna är ju anpassad efter bandbredd/hastighet och det är en ganska stor tolerans mot fel i form av störningar innan felen uppkommer. Men om du drar upp överföringshastigheten i för hög fart med en för dålig kabel kommer felen att infinna sig, var så säker.

Har du någon gång bränt en cd-skiva? I det fallet får man i princip alltid bit-fel när man bränner, och garanterat i de högre hastigheterna.

Angående TOSLINK och USB problem:

Det är just därför man har CRC i digitala överföringsprotokoll vilket gör att man inte får några problem.

Dock blir det stora problem om man tar en USB kabel och plugar in i en USBHiSpeed (USB2) eftersom kablen inte klara av frekvensbandet. I bästa fall blir allt långsamt i överföringen, i värsta fall händer inget alls (och i vissa fall kan man få ordentliga CRC fel men då brukar programvaror hänga sig och datorn krascha lite)

C.

Ok, jag hade fel, ni har rätt. Oavsett huruvida man pratar om överföringsfel eller inte...

/L

Det finns inga USB 2.0 kablar...

Hej på Er allihopa.

Det verkar vara samma spec för hur en USB kabel skall vara utförd från USB 1.1 till 2.0. Denna skall fungera med båda typerna. Problemet är att tillverkare har struntat i att certifiera kablarna och de kan därför fungera med USB 1.1 (12 Mb/s) men ej med USB 2.0 hi-speed (480 Mb/s).

Har kommer ett citat från SYBAs, (som gör lite olika USB enheter), FAQ:

USB 2.0 architecture uses the same cables and connectors as USB 1.1 compliant products. Unfortunately, only 3 out of 11 cables on the market are certified as USB 1.1 compliant. You may run into the cables that cause problems connecting high-speed peripherals.

/Jörgen

Det är väl inte bristen på certifiering i sig som är problemet utan att man "slarvat" när mann designat/tillverkat kablar för USB 1.1 eftersom marginalerna varit relativt stora pga den låga hastigheten.
USB 2.0 pressar den ursprungliga kabeldesignen rätt hårt och de kablar som inte är designade och tillverkade exakt enligt specifikationen (vilket gäller de flesta lågpriskablarna) klarar helt enkelt inte av överföringshastigheten.

Tobiasl skrev:
Det är väl inte bristen på certifiering i sig som är problemet utan att man "slarvat" när mann designat/tillverkat kablar för USB 1.1 eftersom marginalerna varit relativt stora pga den låga hastigheten.
USB 2.0 pressar den ursprungliga kabeldesignen rätt hårt och de kablar som inte är designade och tillverkade exakt enligt specifikationen (vilket gäller de flesta lågpriskablarna) klarar helt enkelt inte av överföringshastigheten.

Menar Du att en certifierad kabel inte skulle klara kraven för Hi speed? Vad är det då för mening att certifiera?

/Jörgen

Ok, jag hade fel, ni har rätt. Oavsett huruvida man pratar om överföringsfel eller inte...

/L

jorgen.hubner skrev:
Menar Du att en certifierad kabel inte skulle klara kraven för Hi speed? Vad är det då för mening att certifiera?

/Jörgen
Nej, det var inte så jag menade. Jag menade att en ocertifierad kabel mycket väl kan fungera utmärkt för USB 1.1 men inte fungera alls för 2.0. Detta eftersom 2.0 standarden "pushar" gränserna för vad en sådan kabel klarar vilket inte 1.1 gör.

Ledsen om jag var oklar.

Problemet med certifiering av produkter är att det tenderar att kosta en hel del pengar vilket gör att många företag hoppar över det.
Så vad jag menade var att en certifierad kabel inte automatiskt är "bättre", det finns ju som bekant ocertifierade kablar som klarar 2.0 utan problem men då är de gjorda för just 2.0.

ANNONS
Götaplatsens Foto