Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USB2/Firewire igen, vad ska jag använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag har snart fyllt disken på min nya portabla dator och har beställt en extern disk av märket LaCie D2 på 500 mb. Den kan prata USB2, Firewire 800/400 och jag vet inte vilken sladd jag ska koppla in, har båda typerna av uttag på datorn också.
Kör XP pro på datorn och tänker använda den externa disken till bilder som ett levande arkiv där bilder kan bearbetas samt den interna för lagring av nya bilder och pågående redigeringar. Säkerhetsbackup gör jag på brännbara DVD skivor.
Vilken sladd ska jag sätta i?

Tack

Tack,

I datorns spec står det så här om firewire porten
"IEEE 1394 port", är det bra eller dåligt eller egalt?

IEEE-1394 är den tekniska benämningen på firewire, det betyder ingenting annat än just firewire.

Tack, trodde att portbenämningen kanske sa något om firewire 400 eller 800. Det står inget om vilket i datordokumentationen vad jag kan hitta.

IEEE 1394 är "vanlig" FireWire
IEEE 1394B är FW800, som dessutom har en lite annorlunda kontakt.

Det hela är för att Apple har trademark på namnet Firewire om jag minns korret. IEEE är ju bara en förkortning av "Institute of Electrical & Electronic Engineers" och numret på standarden och kan därför användas av alla.

Nu har paketet kommit så jag ska testa i kväll.
Så firewire 400 är att föredra framför USB2 då, provar det först som ni rekommenderar.

I ditt fall spelar det ingen roll egentligen. Du kommer inte få någon extra prestanda av Firewire då USB2 (teoretiskt 480MBit/s) klarar av att hantera en hårddisks hastighet.

Jag har en Maxtor OneTouch 120GB USB2 och den är minst lika snabb som mina interna 7200rpm-diskar.

Så länge man inte har SCSI-diskar och arbetar med tunga audio-filer eller film så är Firewire overkill.

Jag upplever mer strul med USB2 än med firewire. Flera olika datorer som jag kört tycks titt som tätt glömma vilka USB2-enheter som är anslutna.

Joel Höglund skrev:
I ditt fall spelar det ingen roll egentligen. Du kommer inte få någon extra prestanda av Firewire då USB2 (teoretiskt 480MBit/s) klarar av att hantera en hårddisks hastighet.

Jo, jag är av en annan uppfattning. USB belastar processorn, det gör inte firewire (jag minns inte exakt). Men det är bara att pröva själv, att kopiera typ 100MB från/till disken.

Det stämmer alldeles korrekt att Firewire arbetar med hårdvarukretsar och belastar datorn mindre men jag svarade utifrån de fakta som gavs i huvudinlägget. Den prestandaökningen utnyttjas dock knappast i detta fall då redigering av en bild innebär att bildfilen är så liten att hela lätt läses upp i datorns ramminne för att sedan hanteras i ex PS.

Jag har själv tömt och fyllt min USB2 120gb-disk med egna inspelade DJ-mixar (Waveformat) ett flertal ggr och upplever inte datorn som seg för det.

Det kan nog vara så att USB2 fungerar olika bra på olika datorer i så fall.

I Björns fall har han ju en valmöjlighet mellan USB2/Firewire eftersom att datorn redan har stöd för båda och därför skrev jag att det inte spelar någon större roll.

Joel Höglund skrev:
I Björns fall har han ju en valmöjlighet mellan USB2/Firewire eftersom att datorn redan har stöd för båda och därför skrev jag att det inte spelar någon större roll.

Eftersom man ofta har fler USB2-prylar än firewire så ansluter man ju det man kan till firewire, så funkar det för mig i alla fall.

Tack alla,
Jag tänker stoppa kontakten i firewire hålet eftersom i alla fall ingen har nämnt några nackdelar med att göra så. Sprillans ny dator med 4 USB portar och en FW. Använder USB till kortläsare och mus, resten av portarna är lediga.
En annan fråga i stället, kan man knyta den till en enhetsbokstav eller får man ta vad som det blir när man stoppar in den? Kan det bli olika från gång till gång?

Det brukar vara första lediga enhetsbokstav som den blir tilldelad och den reserveras sedan för den driven.

Jag tror du i Disk Management bör kunna säga vilken bokstav den ska hamna som.
Du hittar det i Computer Management (som du får upp genom att välja 'manage' när du högerklickar på This Computer.

Fast det blir problem om man har väldigt många enheter.

/magnus (som inte kan ansluta multiläsare på jobbdatorn pga alla enheter)

Nu är den inkopplad, funkar klockrent det här. Håller på att kopiera 28 GB bilder till den just nu.

Magnus, du bör väl kunna mappa upp dem i en katalog på nån ntfs disk du har. Det kan man med fasta enheter iaf.

ANNONS
Götaplatsens Foto