Annons

Utrustningsknäckaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Vette tusan om jag skall berätta detta men jag får väl bjuda på ett gott skratt om än ett dyrköpt sådant.

Jag har funnit bevis på att kamerorna inte skall ligga i kameraväskorna. De skall hänga på axeln eller sitta klistrade mot våra ögon :)

Jag har inte haft sönder en enda pryl (nästan) när jag har haft kameran urtagen ut väskan. I väskan däremot har jag lyckats med konststycket att knäcka
  • 4 - 5 UV filter trots att objektivlocken varit påmonterade. Locken har av någon anledning lossnat i väskan och sedan har filtren gått sönder när jag släpat runt på väskan.
  • Ett skyddsglas till LCD på min D2a.
  • För en vecka sedan fick jag åka in med min 18-200 sedan VR mekanismen "lossnat" när gluggen låg i väskan. Fråga mig inte hur det gått till men det är tydligen inte helt ovanligt. Nikon har till o med restnoterat reservdelarna
  • I går blev det en runda till när jag knäckt min 17-55. Hur i hela friden denna skottsäkra glugg kunde gå av, jo ni läste rätt: gå av... Jag tog upp min D300 med monterad 17-55 ur väskan för att fotografera. AF fungerade inte och vid en närmare granskning så såg jag att objektivet satt snett på kameran. Väl hos Lasses kameraservice så meddelade dom att gängorna för en av skruvarna som håller bajonetten har "försvunnit". Om jag har tur så är det bara bajonetten och den metalring som bajonetten är fixerad i som behöver bytas. Om oturen är framme så är det hela det centrala "röret" som måste bytas ut = DYRT....På något sätt har jag alltså gett kameran/objektivet en sådan smäll att en skruv har dragits ur sina gängor. Tyvärr har jag inget minne av denna smäll så jag kan inte berätta hur det gått till

Senast ändrad:
Vad i halva friden gör du med din väska egentligen? Spelar basket? Jag har upprepade gånger tokvurpat på ryggan när jag åkt skidor utan att något gått sönder. Och det är en ganska omild behandling;-)

Hmmm. inte vet jag! Men en del saker har varit ren otur, som LCD glaset på min D2a. La in väskan i bagageluckan. Det var nästan fullt och jag hittade en sista plats för väskan. När jag stängde bagageluckan så märkte jag inte att väskan gled ner lite grann. Tillräckligt mycket för att överdelen (där kameran ligger) på min LowePro Microtrekker skall hamna precis där låsblaffan på luckan går ner i karossen. Krasch sa det.......

Andra saker är ren klantighet. Jag slog sönder ett motljusskydd till ett annan glugg för en tid sedan. Ren klantighet.

Nu senast med 17-55 så har jag faktiskt inte en aning. En gissning men det är bara en gissning är att: jag har tre barn varav den minsta på tre år gillar att klättra på allt. Jag glömde väskan i hallen istället för att som vanligt ställa in den i en garderob. Nästa morgon kom han ledsen och och sa "dumma pappas väska"......... förmodligen klättrat och ramlat. Om det räcker för knäcka 17-55? kanske om man trampar på precis rätt ställe. Vem vet...

18-200an....tydligen inte helt ovanligt som sagt.

Egentligen är jag förvånad över hur bra grejorna håller. Jag har släpat min utustning jorden runt under många år. Flygplan, bilar, bussar, sol, hetta kyla, sand, vatten.....Aldrig tappat kameran men väl då och då slagit i dörrstolpar och annat. Inte en skråma. Min D100 har gått över 40000 exponeringar under fyra eller om det är fem år och den ser nästan som ny ut. Lite blank på utsatta ställen. Det är allt. D2X som jag nyss sålt hade gått runt 25000 exponeringar och den var kanonfräsch.

Re: Re: Utrustningsknäckaren

henq skrev:
Du ska inte ha med kameraväskan på krogen ;)

Min väska är lika viktig som damernas handväskor. Den är alltid med mig , även på krigen alltså......Det är faktiskt så illa att några av mina vänner har frågat om den vuxit fast

Vet inte hur jag gör men idag hände det igen.

Vi åkte till Skansen och jag tog med mig ett minimalt kit: D300, den enda normalzoom jag har som inte är hos Nikon 18-70 samt 80-400. 80-400 var dessutom ett misstag. Ljuset räckte inte till idag. Det var solsken när vi åkte men den efterlängtade solen gömde sig snabbt bakom tjocka moln. Skulle ha tagit 70-200 istället.

Hur som helst så tog jag som sagt 80-400 och packade ner den i väskan som den levererades med, En väska som passar helt perfekt. Hängde upp den på axeln och dessutom över huvudet så att den satt riktigt fast. Trots det var objektivlocket löst när jag tog upp objektivet. Det är en riktigt tjock skiva i botten av väskan som dessutom är vadderad.

Är jag ensam om att locken lossnar. Titt som tätt brukar även de bakre locken lossna för mig. Jag brukar stoppa ner objektiven i mina väskor med det bakre locket uppåt. Det kanske är bättre att stoppa ner dem åt andra hållet. Hur gör ni?

Mankan

Mankan G skrev:
Är jag ensam om att locken lossnar. Titt som tätt brukar även de bakre locken lossna för mig. Jag brukar stoppa ner objektiven i mina väskor med det bakre locket uppåt. Det kanske är bättre att stoppa ner dem åt andra hållet. Hur gör ni?
Det händer väl, men knappast ofta. Man kan lägga lite skumgummi i botten av objektivfacket om gluggen inte tar tillräckligt stor plats på längden, så hålls locket på plats. De bakre locken är väldigt olika beroende på modell, och många av dem är komplett värdelösa (även original). Faktum är att de där billiga av genomskinlig plast som man får till kitgluggarna sitter fast bäst. Men de håller inte tätt från damm och sånt tror jag.

Jag har haft min kamera (D200, sitter oftast ett 17-55 monterat) med i ur och skur, på krogen (mingelfoto), och tillochmed upp på dansgolvet (det sista kanske inte är att föredra, men jag brydde mig inte just då..). Den enda skönhetsfelet som jhar uppstått är att LCD-skyddet har gått sönder något, så det ibland hamnar snett (vilket gör att det ser ut som jag har haft slagsida ibland när jag tittar på bilder, så lätt ögat är att lura!). Till saken misstänker jag att detta hände när kameran var in på rep!

Den mest omilda behandling jag sett en kamera få var någon som unde en spelning stage-diveade med sin D70 med kitobjektiv. Han blev visst av med filtergängan dock...

Mankan G skrev:

Är jag ensam om att locken lossnar.
Skolans Fm2:eek:r brukar vara ett helvete för aldrig sitter de bakre objektivlocken på gluggarna som ligger i väskan, fast det kanske beror på brutal misshandel av gymnasieelever under 20 år.

Mushkot skrev:
Den mest omilda behandling jag sett en kamera få var någon som unde en spelning stage-diveade med sin D70 med kitobjektiv. Han blev visst av med filtergängan dock...
Gjorde han en stagedive med kamera runt halsen eller var det en i publiken med en d70?

Bokeh skrev:
Undrar om dom har vadslagning hos Lasses ifall du skall titta in varje dag :)

/kent

Hmmm. Säkert var det så under en tid. Det har dock varit lungt under ett antal månader. Jag är nog mer av en periodare.....Först ett antal gånger för att fixa felfokus på mitt system när jag köpte D2an. Två kameror och 7-8 objektiv tog ett par resor att fixa till. Samtidigt så pajade min nya D2a 3 gånger inom en månad. Bildbehandlingskortet varje gång. Tydligen något av ett fabrikationsfel sa dom. Sen sköt jag glaset på LCDn....med bakluckan på min bil när kameran låg i sin väska......och en kort tid därefter bytte dom gummit som lossnat. Allt på garantin (utom glaset givetvis). Sedan var det lungt under ett år.

Nästa olycka var när jag tappade blixten i betonggolvet. Det satt på kameran när jag bar kameran på axeln. På något sätt hade min tjocka vinterjacka flippat över låsspärren och blixten landade hårt i golvet. Reparation.....för blixten hade enbart ett läge...fullt ös

Nästa resa blev för blixten igen nästan ett års senare när felet återkom. Dom upptäckte att den förra reparationen var slarvigt gjort av Nikon Svenska och en kabel kommit i klämm.

Och nu senast två resor för att justera in AF på min nya D300 och mina befintliga objektiv och de två sista objektiven som pajat. 18-200 (garantireparation) där VR modulen lossnat och min knäckta 17-55......

Mushkot skrev:
Han gjorde en stagedive med kameran runt halsen.
HAHAHAHA lyckat xD. Till vilken nytta? ville ha n fånga ögonplicket i stagedive då han hoppade? Skulle nog sett kul ut om publiken skingrades när han hoppade xd. Han skulle nog platsat på darwin awards.

ANNONS
Götaplatsens Foto