Annons

Vägledning för att strukturera upp arbetsflöde

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo - men om man använder "standardinställningen" i LrC som ger en unik mapp per dag när LrC sköter kopieringen från kortet så blir det väl inget problem om man inte kommer upp i mer än 999 filer på en och samma (kalender-)dag? Eller missar jag något...?
Även i det fallet borde det kunna lösas via automatisk namnändring i LrC

Skärmavbild 2025-12-27 kl. 18.24.19.png

Ja det kann man. Men - det arbete som krävs för att återställa ordningen beror helt på hur mycket man stuvat om i strukturen. Har man bara flyttat ett helt katalogträd så räcker det med att peka ut "roten" igen men har man ändrat om mer blir det mer jobb.

Gör man istället omändringen inifrån LrC så uppdatera databasen automatiskt och det blir inget extra jobb alls.
OK, det låter bra.
Då är det samma sak som i vilket program som helst som är en katalog över filer. Tack.

1 import av raw från minneskort via minneskortläsare till HD.
Sker med LRC & copy.
Skapar minsta förhandskopian.
Inga smart previews.
Använder rename till: 2025-12-27-händelsenamn-0001.nef
2 använder sidecarfiler.
3 backup sker utanför LRC manuellt.
4 Använder väldigt få keywords.

Jo - men om man använder "standardinställningen" i LrC som ger en unik mapp per dag när LrC sköter kopieringen från kortet så blir det väl inget problem om man inte kommer upp i mer än 999 filer på en och samma (kalender-)dag? Eller missar jag något...?
Det funkar förstås också. Jag skulle dock inte vilja ha uppemot 30 mappar per månad när det räcker med en.
Jag gillar inte heller att Lr automatiskt vill importera varje gång man kopplar in en kamera, minneskort eller usb-minne med bildfiler till datorn. Men det uppskattas säkert av andra.
Det blev påtagligt när Lr plötsligt av okänd anledning återställde till fabriksinställning för ett par veckor sedan.

När det gäller din historiska backlogg så skall du inte göra någonting till att börja med.
När du vet HUR du vill ha det, först då vet du vad du behöver göra med den historiska surdegen.
och gör en rimlig bedömning av hur lång tid det kommer att ta att fixa till historiken, försök inte att svälja elefanten hel det kommer bara gå fel.
Bestäm innan du börjar hur du ska jobba med det.
1h om dagen?
4h i veckan?
Ett årtal varje helg?
Och det går alltid att byta taktik men försök inte att göra allt på en gg.

Sortering av importerade bilder sker i LRC med piltangenter och X / U.
Ibland med Caps Lock påslagen.
X sopas för all evig tid.
Hittills har jag aldrig saknat en raderad bild.

Då kan jag kort beskriva min egen arbetsgång i lightroom Classic ( LrC )

All filhantering sker via LrC - filerna kopieras från minneskortet vid importen i LrC till en mappstruktur med år/månad/dag. Mapparna skapas automatiskt av LrC allt eftersom. Innehåller importen bilder tagna olika datum hamnar de i mappen för respektive dag.

I importinställningarna har jag även kryssat i att filerna ska kopieras till ytterligare en mappstruktur där LrC automatiskt skapar en mapp där alla filer som importeras en viss dag hamnar oberoende av när bilden togs. Exempelvis heter mappen för igår Importerat på 26 december 2025 och är en undermapp i mappen LrC importkopior vilken ligger på iCloud och alltså måste dessa mappar då och då flyttas till extern lagring.

För att underlätta sorteringen läggs bilderna vid importen i en samling som jag kallar Importerat ÅÅMMDD

Mappen med kopierade filer (den med med år/månad/dag mappar) kopieras automatiskt i bakgrunden till en molntjänst så finns det en säkerhetskopia relativt direkt.

Mappen med år/månad/dag mappar ligger på den interna disken för att jag ska ha tillgång till den snabbt och utan att behöva ha med en extern disk. När det börjar bli för mycket där så får LrC flytta äldre filer till en extern SSD. (Så länge jag gör all filhantering i LrC är det inget problem med katalogen)

För att hålla reda på bildfilerna använder jag i stort sett uteslutande katalogen och dess (närmast outtömliga) filteringsfunktioner - inte filsystemet. Nyckelord sätter jag vid eller direkt i samband med importen och jag använder även samlingar och kopieranamn för att få struktur.

Jag har inte delat upp katalogen utan har alla bilder (just nu drygt 77 tusen) i en katalog som ligger på den interna disken utan att det känns det minsta segt. Det finns säkert en övre gräns men för egen del känns den långt borta...
Stort tack för uttömmande svar.

Gällande kopieringen till importmappen med dagens datum. Det är enbart för backupsyfte och inget som används vid redigering i Lr?
All redigering sker från år/månad/dag?
Mappen med importdatum, den läggs då ej till i Lr-katalogen?

Nu vet jag självfallet inte hur mycket det handlar om eller hur diskarna är strukturerade men min spontana tanke är att låta LrC lägga till diskarna i katalogen (inte kopiera några filer) genom att Importera dem som de är i katalogen och skapa förhandskopior av alla filer. Vill du sedan redigera någon av dessa handlar det då bara om att läsa över en enstaka fil.

Givetvis kan själva importen bli en rätt tidsödande historia men det är ju ett engågsjobb och eftersom LrC utan problem hanterar flera diskar i samma katalog så har du sedan koll på alla bilder på ett och samma ställe.
Det är nog ca 30-40 000 bilder.
Strukturen är år/händelse/datum.

Ok, så då indexerar jag upp det i min Lr-katalog, men låter bilderna fysiskt ligga kvar på snurrdisken? Men om jag då skapar smart previews av bilderna så behöver jag inte ha snurrdisken inkopplad när jag tittar/redigerar bilderna?
Tar detta mycket plats i katalogen?

Jag kör med LrC och sedan ett år på en Mac mini.
Dill denna har jag en snabb extern disk som arbetsdisk och en spindisk för långtidslagring. Har en spindisk för daglig backup och en för extern backup.
Den dagliga bacupen sköts automatisk med ett program (FreeFileSync) som jag använt även på PC i många år och denna körs automatiskt (numera på natten, tidigare när datorn stängdes av).
Bilderna importeras från minneskorten genom LrC där data sparas på den snabba arbetsdisken och samtidigt byter namn vid importen till "Datum_Tillfälle_Löpnummer". Vid importen görs detta som Kopiering inte som Flytta så därför finns det altid en kopia på minneskortet också.
Sen är jag kanske lite väl försiktig, det finns möjlighet att spara filerna till en annan plats samtidigt och det gör jag till en katalog på spindisken som senare raderas när jag vet att filerna är backade (vid ojämna tidpunkter).
När ett arbete är färdigt eller senare flyttas hela det blocket med bilder från arbetsdisken till Långtidslagringen. Pass på här all hantering av bildfiler måste ske i LrC annars blir det problem för LrC att hitta filerna, dessa är då inte kända av LrC's databas, det här är ett stort problem för många LrC användare som flyttar file utanför LrC.

Tack, det här låter lite som dit jag är på väg då jag har en extern ssd som arbetsdisk samt extern snurrdiskar som arkivering/långtidslagring.

Får jag då bara fråga. Om du vid import skapar en kopia på din snurrdisk för långtidslagring.
Sen jobbar du från den snabba ssd-disken. När du är klar kopierar du det arbetet till långtidslagringen!? Och det görs i Lr för att behålla kopplingen. Tar du då bort den första kopian på långtidslagringen? Eller sitter du med två kopior på samma disk? Eller är det här de två olika diskarna kommer in i bilden?

Ang import så tänker jag att det bara är ett extra steg att först kopiera bilderna till hårddisken. Men kan ju finnas tillfällen då det kan funka bra, om man t ex tycker att import tar för lång tid och man bara vill göra en snabb kopiering av filerna.
Tack, Ja efter att ha läst allt är jag med på att det är smidigare att låta Lr sköta det.
Skrev fel, menar xmp-filer (ej xml), finns under katalog-inställningar "automatically write changes into XMP". Då blir det en liten fil bredvid varje bild-fil som innehåller den (ickeförstörande) redigering du gjort för resp bild.
Tack. Vad är fördelen med detta? Att man kan flytta varje bildredigeringsfil separat?
Nu låter jag ju dum, men all redigering via Lr är väl ickeförstörande. Även om jag skapar en separat xmp-fil eller låter redigeringen ligga via Lr-katalogen.
Som andra skriver ovanför, enklast är nog att behålla filerna där de ligger och importera till LR utan att flytta och kopiera filerna. Men se till att ha en backup innan du börjar.
Ja, det blir nog smidigast har jag förstått.
Som jag skrev ovan. Om jag skapar smart previews så kan jag titta/redigera dessa filer även om disken ej är inkopplad.

När det gäller din historiska backlogg så skall du inte göra någonting till att börja med.
När du vet HUR du vill ha det, först då vet du vad du behöver göra med den historiska surdegen.
och gör en rimlig bedömning av hur lång tid det kommer att ta att fixa till historiken, försök inte att svälja elefanten hel det kommer bara gå fel.
Bestäm innan du börjar hur du ska jobba med det.
1h om dagen?
4h i veckan?
Ett årtal varje helg?
Och det går alltid att byta taktik men försök inte att göra allt på en gg.
Låter klokt. Ska börja hitta ett bra flöde för alla nya bilder och sedan får jag succesivt se hur jag ska hantera historiken. Det faller sig kanske mer naturligt när jag kommit igång

1 import av raw från minneskort via minneskortläsare till HD.
Sker med LRC & copy.
Skapar minsta förhandskopian.
Inga smart previews.
Använder rename till: 2025-12-27-händelsenamn-0001.nef
2 använder sidecarfiler.
3 backup sker utanför LRC manuellt.
4 Använder väldigt få keywords.
Nyfiken fråga. Varför skapar du inga förhandskopior? Av utrymmesskäl?
Varför väljer du sidecarfiler?

Tack. Vad är fördelen med detta? Att man kan flytta varje bildredigeringsfil separat?
Nu låter jag ju dum, men all redigering via Lr är väl ickeförstörande. Även om jag skapar en separat xmp-fil eller låter redigeringen ligga via Lr-katalogen.
Du har rätt i att all redigering är icke-förstörande. Men om något händer med LR-katalogen så har jag iaf kvar de ändringar jag gjort för varje bild.

Tänker också att om man någon gång vill byta till ett annat redigeringsprogram kan det ev gå att få med viss redigering enklare via xmp-filer än via Lightrooms databas.

Det görs ju regelbunden automatisk backup av LR-katalogen så egentligen ska det ju inte vara något problem men jag använder detta som en extra säkerhetsåtgärd som inte har några negativa konsekvenser förutom att det blir en mängd extra filer på disk.

Det är nog ca 30-40 000 bilder.
Strukturen är år/händelse/datum.

Ok, så då indexerar jag upp det i min Lr-katalog, men låter bilderna fysiskt ligga kvar på snurrdisken? Men om jag då skapar smart previews av bilderna så behöver jag inte ha snurrdisken inkopplad när jag tittar/redigerar bilderna?
Tar detta mycket plats i katalogen?
En smart preview är ungefär en 2,5K-pixelbild.

Tack, Ja efter att ha läst allt är jag med på att det är smidigare att låta Lr sköta det.

Ja, det blir nog smidigast har jag förstått.
Som jag skrev ovan. Om jag skapar smart previews så kan jag titta/redigera dessa filer även om disken ej är inkopplad.
sidecarfiler innehåller bildens redigering men inte allt.
Ingen historik
Den innehåller också snapshots.
I princip är den en backup om katalogen av ngn anledning skulle bli korrupt.

Är det bara jag som konverterar till DNG istället för raw plus sidecar?

För mig innebär DNG en rätt stor platsbesparing och att inte behöva XMP-filerna är ingen nackdel.
Nackdelen kan istället vara att DNG-filen skrivs om efter redigering (XMP-data är inbakade i DNG-filen). Det innebär inget särskil annat än att back-up-processen tar längre tid om man ofta redigerar många gamla bilder.

Tack, det här låter lite som dit jag är på väg då jag har en extern ssd som arbetsdisk samt extern snurrdiskar som arkivering/långtidslagring.

Får jag då bara fråga. Om du vid import skapar en kopia på din snurrdisk för långtidslagring.
Sen jobbar du från den snabba ssd-disken. När du är klar kopierar du det arbetet till långtidslagringen!? Och det görs i Lr för att behålla kopplingen. Tar du då bort den första kopian på långtidslagringen? Eller sitter du med två kopior på samma disk? Eller är det här de två olika diskarna kommer in i bilden?
Jag ister med en två kopior en tid. En oredigerad på snurrdisken, en på snabba SSD-disken (som är arbetas kopia).

Tar bort den extra kopian på snurrdisken (stor 10 TB disk) när det gått en tid och jag är säker på att inget fattas eller gått fel, kanske flera månader efter redigeringen.

Det skall tilläggas att dessa extra kopior automatiskt läggs i en speciel katalog med under kataloger med import datum av LrC.

Nyfiken fråga. Varför skapar du inga förhandskopior? Av utrymmesskäl?
Varför väljer du sidecarfiler?
Biblioteket i LRC visar en lokal förhandskopia, alltså inte den riktiga bilden.
Desto mindre fil, desto snabbare import, desto mindre plats tar den.

XMP = backup.

Sidecar skapas först när du har en redigering... vilket du iofs kan få LR att göra redan under importen.

ANNONS
Götaplatsens Foto