Jag kör med LrC och sedan ett år på en Mac mini.
Dill denna har jag en snabb extern disk som arbetsdisk och en spindisk för långtidslagring. Har en spindisk för daglig backup och en för extern backup.
Den dagliga bacupen sköts automatisk med ett program (FreeFileSync) som jag använt även på PC i många år och denna körs automatiskt (numera på natten, tidigare när datorn stängdes av).
Bilderna importeras från minneskorten genom LrC där data sparas på den snabba arbetsdisken och samtidigt byter namn vid importen till "Datum_Tillfälle_Löpnummer". Vid importen görs detta som Kopiering inte som Flytta så därför finns det altid en kopia på minneskortet också.
Sen är jag kanske lite väl försiktig, det finns möjlighet att spara filerna till en annan plats samtidigt och det gör jag till en katalog på spindisken som senare raderas när jag vet att filerna är backade (vid ojämna tidpunkter).
När ett arbete är färdigt eller senare flyttas hela det blocket med bilder från arbetsdisken till Långtidslagringen. Pass på här all hantering av bildfiler måste ske i LrC annars blir det problem för LrC att hitta filerna, dessa är då inte kända av LrC's databas, det här är ett stort problem för många LrC användare som flyttar file utanför LrC.