Annons

Välja elements eller cs??

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Vad ska jag skaffa mig för bildbehandlingsprogram? Har testat både elements och vanliga photoshop och tycker båda är trevliga att arbeta i. Men har inte jobbat så mycket så att jag genast kan räkna ut varför det är bättre att ha det större programmet. Jo, jag förstår ju att det innehåller mer, är mer avancerat, men om man är en glad amatör, kan man ändå få ut mer av det än av Elements?

Elements räcker mycket långt! Jag körde elements till för något år sedan då Adobe erbjöd CS3 för halva priset till oss som ägde Elements.
Prisskillnaden ligger annars på nästan en nolla i slutet. Och om du inte är jätterik så rekommenderar jag verkligen att du startar med Elements. Eller något av gratisalternativen.

Håller med Stina.D Elements håller hög klass och som "vanlig" användare räcker det väldigt långt. Det är en viss skillnad i pris om man säger som så och skall man köpa programmet privat så är det givet vad jag väljer i alla fall.

Köp Elements 7 och en bra bok som gör att du kan lära dig det mesta om programmet. De allra flesta tutorials som finns på nätet går att göra med Elements.

Så här dryga två veckor kvar till jul så måste det vara roligare att få pengar över till annat ;-)

Ja, ni har ju rätt när det gäller priset och det är inte så att jag omedelbart har en massa pengar att slänga upp på bordet; det blir nog Elements när det blir nåt, men ni kan väl i alla fall berätta, om ni hinner, vad det är som är bättre i stora Photoshop?

Håller med Stina.D Elements håller hög klass och som "vanlig" användare räcker det väldigt långt. Det är en viss skillnad i pris om man säger som så och skall man köpa programmet privat så är det givet vad jag väljer i alla fall.

Köp Elements 7 och en bra bok som gör att du kan lära dig det mesta om programmet. De allra flesta tutorials som finns på nätet går att göra med Elements.

Så här dryga två veckor kvar till jul så måste det vara roligare att få pengar över till annat ;-)

Finns det nått som man måste ha ur CS? Njae?

Det finns en grejer i elements som inte finns i CS, nämligen "smart autokorrekt", korrigera hudtoner, "snabbkorrigering", stilar- och filtergallery och om jag inte är ute och cyklar så finns korrigeringswizzard sen version 7. Det finns till och med ett verktyg som heter "Räta upp horisont" vilket är lite mer dolt i CS. Det går, men det är inte solklart för nybörjaren. Hade jag inte sett i nån tidning hade jag aldrig kommit på kombinationen själv. Röda-ögonguiden är inte dum heller. Det får naturligtvis att göra i CS men det är inget eget verktyg. Komplicerade saker man kan göra i CS finns som färdiga tools i elements. Med elemets finns det en bildsorterare så man kan hålla reda på sina bilder. Det finns Panoramabilder och tidningarna i kiosken brukar innehålla guider för elements, och dom gånger de hänvisar till CS-tools finns det ofta en alternativ medod för elemenstanvändare.
Elements är rätt avancerat även för erfarna redigerare tycker jag men särkillt anpassad om man inte har redigerat så mycket innan, på ett begripligt sätt.

Jag tycker inte man kan få ut mer av CS, snarare tvärtom då verktygen inte är förklarande och i sådan mångfald att nybörjaren lätt går vilse. Det jag kanske kan sakna är lagermask, men det går att trolla fram ändå genom att koppla justeringslager till lager.
Kurvor finns inte, men "högdagrar och skuggor och mellankontrast" vilket antagligen gör det lättare för nybörjaren. Snabbmask finns väl inte heller, men den saknar jag inte. Channel mixer tror jag inte heller finns. Kan vara kul för att göra svartvita bilder. Men det finns andra sätt som kanske är bättre.

Min personliga smak är att man har ett enklare verktyg som man får bra fingertopskänsla för än ett tusenverktyg som som ändå används som hammare. (På mitt jobb finns det alltför många som köper photoshop för att ta bort röda ögon och ljusa upp mörka bilder).

Elements

Som hobby pulare är väl det bästa o billigaste att föredra, om du nu inte känner för att betala 9 000:- för CMYK stöd, vilket jag tvivlar någon glad amatör saknar.

Det jag märkte annars var ju gränssnittet mellan dom båda, men är man inte uppväxt med photoshop (ej elements) så kommer man förmodligen inte tycka det ser "bökigare" ut i elements (som jag tyckte när jag öppnade elements för första gg).

Själv har jag gått från PS till Aperture som jag gillar skarpt, men det blir ju inte till att manipulera några bilder i det direkt utan det är ett rent bildbehandlings prog.

Så kort o gott... satsa på elements!!

//Tomten

Eftersom Aparture nämnts, vill jag också slå ett slag för Lightroom. Sen jag började använda LR är jag nästan aldrig inne i PS längre. Prilappen ligger på runt 3000 kr och man får ett väldigt bra verktyg för ett effektivt flöde. Från att tanka in och katalogisera bilderna till bildhantering, utskrifter och webb.

Med en begränsad budget skulle jag starta med Elements och när bilderna blir många och flödet viktig skaffa LR. Och någon gång i en framtid om man vill cmyka sina bilder själv eller verkligen vill tillbringa sina dagar framför datorn, då är det dags för CS.

På ditt jobb verkar folk ha höga löner :)

Ja, de tjänar oförskämt med pengar faktiskt. Men, det är jobbet som betalar för tjänstedatorerna. De flesta arbetar med någon form datorforskning, så det är egentligen marginalpengar i sammanhanget ändå.Vi har avtal som ger sånna priser på photoshop att ni antagligen bara skulle bli arga om ni viste priserna.

Eftersom Aparture nämnts, vill jag också slå ett slag för Lightroom. Sen jag började använda LR är jag nästan aldrig inne i PS längre. Prilappen ligger på runt 3000 kr och man får ett väldigt bra verktyg för ett effektivt flöde. Från att tanka in och katalogisera bilderna till bildhantering, utskrifter och webb.

Med en begränsad budget skulle jag starta med Elements och när bilderna blir många och flödet viktig skaffa LR. Och någon gång i en framtid om man vill cmyka sina bilder själv eller verkligen vill tillbringa sina dagar framför datorn, då är det dags för CS.

Men kan man göra vanliga justeringar i Lightroom,när det gäller exponering, vitbalans, röda ögon etc? Har hört att det är ett väldigt praktiskt program för att få ordning på flödet och så, men måste man sen ändå inte fortsätta in i Elements?

Men kan man göra vanliga justeringar i Lightroom,när det gäller exponering, vitbalans, röda ögon etc? Har hört att det är ett väldigt praktiskt program för att få ordning på flödet och så, men måste man sen ändå inte fortsätta in i Elements?

Ja, du kan fixa exponering, vitbalans, röda ögon etc i LR och en hel del till. Mina "vanliga" bilder åker aldrig in i PS numera.

Jag håller med. Ligtroom är ett suveränt bra program och egentligen det enda jag (man?) behöver för vanlig "fotografisk" bildbehandling, dvs. exponeringsjustering, vitbalans, enklare kloning etc. Jag använder bara PS (CS4) när jag vill göra svårare kloningar eller t.ex. bildmontage och för de behoven skulle egentligen Elements vara fullt tillräckligt.
Har du ingen tidigare erfarenhet så tycker jag att du ska börja med Elements. Då kan du göra i princip alla de vanliga grejerna (vitbalans, exponering etc.) med dina bilder och får en hyfsat bra funktion för att organisera dem.
Om du sedan märker att du fotograferar mycket så skulle jag rekommendera Lightroom för att det ger dig ett effektivt arbetsflöde som är bra när många bilder ska behandlas. Då kan du även fortsätta att använda Elements för t.ex. mer sofistikerat kloningsarbete.
CS4 är egentligen bara vettigt om du verkligen vill fördjupa dig i beildbhandling bortanför vanlig "fotografisk" bildbehandling.

Jag läser alla dessa trådar om Photoshop, och det slår mig: Är det bara jag som använder och tycker att ACDSee Pro är helt underbart?
För priset av Elements får man ACDSee Pro programmet, som kan allt (iaf nästan) som Elements kan och dessutom är på samma gång en utmärkt bildvisare med stöd för helskärmsvisning, fullt sökbar databas inkl. alla exif parametrar, samt klarar RAW bilder.
Ok, det går inte att använda maskar/layers i delar av bilden på samma sätt som i PS, men om man behöver göra det så tycker jag att man (eller kameran :) har misslyckats från början. "Vanlig" bildbehandling som exponering/vitbalans/färg/kontrast osv är inga problem att göra.
Har testat Elements 7 och för det första gillade jag inte att man inte kunde bläddra i kataloger med bilder med mindre än att man importerade bilderna i en katalog först, det slipper man i ACDSee. Det underlättar att hitta/titta på bilder även de som inte är katalogiserade.
Jag använder som sagt inga avancerade funktioner för bildbehandling, men för vanlig amatörbildbehandling, så finns alla de nödvändiga funktionerna i programmet.
Skulle vilja höra vad ni som har testat/använt ACDSee tycker och vad ni har för/mot det, för mig är det ett fullt tillräckligt program att bearbeta mina NEF bilder från min Nikon D80 :)

Det är ofarligt att köpa Elements även om man ångrar sig sedan och vill ha CS. Adobe har uppgraderingspriser som gör att du i stort sett får tillbaka pengarna för Elements om du uppgraderar till CS.

Jag tycker Elements räcker långt om man är hobbyfotograf. Det jag inte skulle vilja vara utan i CS är främst "actions", men det beror på att jag redigerar mängder med bilder och behöver ett snabbt flöde. Skulle inte heller vilja vara utan justeringslager och lagermasker men det kanske kommit i Elements sedan jag använde det senast (Elements 3).

Lightroom är ett utmärkt verktyg för arbetsflöde och grundläggande korrigering av bilder, men räcker inte till för mer avancerade redigeringar. Jag rekommenderar Lightroom som arkivhanterare och råkonverterare, även för korrigering av andra bålder än råbilder. Men vill man kunna lära sig mer avancerad redigering och testa tips från fototidningar mm så räcker det inte till.

Håller med josefv. ACDSee Pro 2.5 är ett alldeles underskattat program Snabbare än Lightroom och PS Elements. Klara av att konvertera råformatbilder om så behövs.

Det funkar säkert bra. Jag har inte testat programmet men tråden handlade mest om skillnaden mellan elements och CS. Annars vill jag gärna trumma för gratisprogrammet Gimp. Funkar också utmärkt även om gränssnittet kan kännas bra bakvänt för fotoshopanvändare.

Det funkar säkert bra. Jag har inte testat programmet men tråden handlade mest om skillnaden mellan elements och CS. Annars vill jag gärna trumma för gratisprogrammet Gimp. Funkar också utmärkt även om gränssnittet kan kännas bra bakvänt för fotoshopanvändare.

Gimp klarar inte 16-bitars TIFF vilket är ett krav för mig. Tidigare struntade Gimp i EXIF-informationen och sopade helt sonika bort den från filen. Det skall vara fixat nu så 16-bitsstödet kommer väl det också så småningom. Då är Gimp en kandidat.

Själv använder jag Picture Windows Pro och tycker att det är bra men är såklart nyfiken på om det finns något som är ännu bättre.

Nu sviktar minnet, men GIMP finns i nån sorts videoredigeringsversion också, som jag tror skall klara 16 bitarsbilder. Det bytte namn för ett tag sen, och ser precis ut som GIMP men särskilt gjord för att redigera exporterade bilder ur videoredigeringsprogram. Om intresse finns kan jag googla efter vad programmet heter... Jag kommer inte ihåg i skrivande minut.

Nu sviktar minnet, men GIMP finns i nån sorts videoredigeringsversion också, som jag tror skall klara 16 bitarsbilder. Det bytte namn för ett tag sen, och ser precis ut som GIMP men särskilt gjord för att redigera exporterade bilder ur videoredigeringsprogram. Om intresse finns kan jag googla efter vad programmet heter... Jag kommer inte ihåg i skrivande minut.

Har du tid över så vore det snällt om du gjorde det men det är inte prioriterat.

ANNONS
Götaplatsens Foto