Annons

Välja stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Tumla

Medlem
Tjena

Mitt billiga 300kr stativ börjar ge sig. Så jag tänkte köpa mig ett riktigt stativ nästa gång.
Men då är det nästa problem, vilket ska man välja?

Jag kommer bära det en del, så vill att den ska vara lätt.
Kommer mestadels ta kort med vidvinkel men även med mitt 200mm objektiv och makro när jag väl har skaffat det.
Vill kunna komma nära marken.
Stabil.

Vid 4000+ tycker jag priset börjar svida lite. Känns lite konstigt om stativet är dyrare än kameran :)
Men det kanske inte går att uppfylla mina krav och komma billigt undan?

Det här påminner om ett anslag vi har på kontoret om tre saker där kunden bara kan få två av dem (fast där är det Billigt, Snabbt och Bra) som i detta fall blir

Lätt och billigt - det blir inte stadigt
Lätt och stadigt - det blir inte billigt
Billigt och stadigt - det blir inte lätt.

Så frågan är vilket alternativ du ska välja bort :)

Lätt och billigt - det blir inte stadigt
Lätt och stadigt - det blir inte billigt
Billigt och stadigt - det blir inte lätt

Utav dom tre alternativen vill jag ha lätt och stadigt :)
Men vad kostar dom? Det räcker inte med runt 4000?
Kan väl i värsta fall tänka mig att dra ner lite på stabiliteten.
Har inte använt så mycket stativ än, men antar att det funkar med lite sämre stabilitet. Inte så ofta man är ute när det är storm direkt :)

Kom på en till sak, när man köper lite bättre stativ så måste man köpa till ett huvud också.
Vag ska man tänka på där?

Jag har ända sedan 1986 använt ett stativ Manfrotto 055. När det började gå sönder köpte jag ett Velbon UT 43D resestativ. Nog var det stativet lättare och behändigare än Manfrotto 055, men för mitt bruk var det alltför svajigt så det blev köp av reservdelar till Manfrotto istället. När jag fotograferar med stativ brukar exponeringstiderna vara mellan en sekund och en halv minut. Min rekommendation är Manfrotto 055 tillsammans med en lätt kulled.

Jag har ett Manfrotto 055XPROB med 488RC2 huvud och är mycket nöjd med det. Det är stadigt och man kan vända på mittstången så man kan få kameran mellan de tre benen och fälla ut benen så kan kommer ner på marken. Men om det är så lätt vet jag inte, ska man ha ett lätt och stadigt blir det kolfiber men de kostar nästan dubbelt upp.
Sedan ska man ha ett huvud också
Kolla priser på cyberphoto och scandinavianphoto, modeller kommer och går och mina grejor finns förmodligen inte att köpa idag.

Jag har ett Manfrotto 055XPROB med 488RC2 huvud och är mycket nöjd med det. Det är stadigt och man kan vända på mittstången så man kan få kameran mellan de tre benen och fälla ut benen så kan kommer ner på marken. Men om det är så lätt vet jag inte, ska man ha ett lätt och stadigt blir det kolfiber men de kostar nästan dubbelt upp.
Sedan ska man ha ett huvud också
Kolla priser på cyberphoto och scandinavianphoto, modeller kommer och går och mina grejor finns förmodligen inte att köpa idag.

Jag var och kikade på ett sådant igår. Men tyckte de va lite tungt annars verkar den bra.
Tror den kostade 2700kr med huvudet.
Men om man ska ha ett lätt så blir det typ 6000-7000kr?

Läste i en test som Fotosidan gjort om stativ att kolfiberstativ är 30% lättare, men det är ju bara själva stativet, om man kan få lättare huvud vet jag inte, bara det står för en bra del av vikten.
Att rekommendera är att köpa en eller två fästplattor extra så man kan ha dem på olika ställen utan att behöva skruva loss och sätta fast dem hela tiden.

Lite roligt o läsa , man spenderar mycket pengar på Kamer o objektiv , men då det kommer till det där bra stativet man vill ha ,,,, då snålar man o kommer med all säkerhet ångra att man inte tog det där som var bättre o dyrare .

Utav dom tre alternativen vill jag ha lätt och stadigt :)
Men vad kostar dom? Det räcker inte med runt 4000?
Kan väl i värsta fall tänka mig att dra ner lite på stabiliteten.
Har inte använt så mycket stativ än, men antar att det funkar med lite sämre stabilitet. Inte så ofta man är ute när det är storm direkt :)

Kom på en till sak, när man köper lite bättre stativ så måste man köpa till ett huvud också.
Vag ska man tänka på där?

Vad du även kan dra ned på är höjden. Drar du inte ut de yttersta bensegmenten och har mittpelaren helt. I så fall skulle jag föreslå http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T-2205X med K-20X stativhuvud. Min fru köpte ett och hon är i stort sett nöjd men det är inte stabilt nog för 200 mm på full höjd om man pixelpeepar för mycket.

Å andra sidan så håller ett bra stativ en hel livslängd, och det blir lätt en dålig affär att först betala kanske 3000 kr för ett halvbra som till nöds duger nu, och sedan kanske 6000 till för ett som fungerar bra när du bytt till en ny kamera till något mer högupplösande eller som fordrar stadigare stativ för att komma till sin rätt.

Det här stativet har jag, Sirui ET-1004, och numera så står mitt Manfrotto 055 + 468MG i garderoben, trots att det är stabilt och kulan helt underbar.
Det jag inte gillade på Sirui:t var snabbplattan för den var för liten för att bli stabil, men det finns många andra att välja på eftersom det är kompatibelt med arca-systemet. 1600kr på Media Markt + platta från ebay. Vill man kan man göra den ännu stadigare med lite glasfiberspackel -> Så här i efterhand så skulle jag ha monterat plattan på bredden istället för längden då låsskruven på stativet tar i åt ena hållet om man tar stående bilder.

Siruit var den bästa kombon för mig om man ser till pris, vikt och stabilitet. För att stativet ska fungera bra med ett 200mm F2.8 så behöver man använda objektivets stativfäste.

Är även jag väldigt nöjd med mitt Sirui, jag har ett M-3204X. Väger ett fåtal kilo med kula och är någonstans runt 50cm ihopvikt men är tillräckligt högt för mig utan mittpelaren uppe (är ca 188cm lång). Köpte det från Aliexpress för $380 inkl kula (K30X). La på min 1 Ds III+ 2x ext+300/2.8 med fint resultat både vid relativt snabba (1/200) och långa tider häromnatten. Ska dock försöka sälja mitt K30X och uppgradera till K40X, vill alltid ha det värsta, sen är min kombo rätt rejäl.

Det enda som skulle kunna vara ett problem för dig med det stativet är att man är tvungen att vända mittpelaren för att komma riktigt nära marken, vid bilder som kräver det.

................
Jag kommer bära det en del, så vill att den ska vara lätt.
Kommer mestadels ta kort med vidvinkel men även med mitt 200mm objektiv och makro när jag väl har skaffat det.......................

Du är tydligen inne på att börja med makro så småningom. Detta stativ kan då vara ett bra, stabilt och prisvärt alternativ. Komplettera med Benros kula B1 så klarar du dig på bra precis 4000:-.
Klarar 12 kg vilket väl är mer än 4 ggr ditt hus med 200 mm. Finns även i aluminium för en tusenlapp mindre. Alu-varianten är testad här på Fotosidan som "testvinnare" om jag kommer ihåg rätt.

Grymt mycket tips jag har fått. Tackar!
Ska kolla in allt lite närmare när jag har kommit till hotellet.

Men är en del intressanta förslag.

Är även jag väldigt nöjd med mitt Sirui, jag har ett M-3204X. Väger ett fåtal kilo med kula och är någonstans runt 50cm ihopvikt men är tillräckligt högt för mig utan mittpelaren uppe (är ca 188cm lång). Köpte det från Aliexpress för $380 inkl kula (K30X). La på min 1 Ds III+ 2x ext+300/2.8 med fint resultat både vid relativt snabba (1/200) och långa tider häromnatten. Ska dock försöka sälja mitt K30X och uppgradera till K40X, vill alltid ha det värsta, sen är min kombo rätt rejäl.

Det enda som skulle kunna vara ett problem för dig med det stativet är att man är tvungen att vända mittpelaren för att komma riktigt nära marken, vid bilder som kräver det.

Förmodligen ganska lagom för TS bruk, jag såg att de hade ett uppackat exemplar till lägre pris på cyberphoto till lite lägre pris som kanske är kvar om han är snabb. Det hade dock en K20X kula men TS kamera är vad jag förstår en D7000 och inte så jättetung, så det kanske går vägen. Alla Siruis huvud i K serien är väldigt gedigna och låser exakt när man vrider åt.

Vad det gäller K40X på M-3204X så blir det nog jobbigt att fälla ihop stativet med så stor kula. K40X är annars väldigt bra, har den själv på mitt stora Gitzo.

Det lutar just nu åt benro C2980T med bi kulleden. Det sirui stativet känns lite tung med 3kg. Det va dock N ist för M hittade ingen med M. Kanske är för trött :)

Ska försöka hitta lite video tester innan jag bestämmer mig.

Det lutar just nu åt benro C2980T med bi kulleden. Det sirui stativet känns lite tung med 3kg. Det va dock N ist för M hittade ingen med M. Kanske är för trött :)

Ska försöka hitta lite video tester innan jag bestämmer mig.

En nackdel med benros kulleder är att de har två separata rattar, en för att ställa friktion, och en för att låsa kulan (förutom panoreringsratten). Det innebär att man ofta tar fel ratt, och ändrar friktionen istället för att låsa eller låsa upp. Bättre då med lösningar där friktionsratten ligger inuti låsskruven som t.ex. på Siruis K serie huvuden.

Vet inte hur det är med benro b1, men jag har haft den lite kraftigare b2 modellen med samma design, och den hade problem med att kameran flyttade på sig en aning när man spände åt, så det kan vara värt att kolla upp om b1 beter sig på samma sätt. Det hela var grymt irriterande när man försökte få ett exakt bildutsnitt.

Har inte känt på C2980T men hade nog för egen del varit lite skeptisk mot den vridbara mittpelaren. Ju fler vred och lås desto större risk att det blir instabilt. Förmodligen bättre en vändbar mittpelare ur stabilitetssynpunkt.

Ett par andra saker att tänka på när det gäller stativ i allmänhet:

Vridlås på benen är att föredra framför snäpplås, mindre risk att de hakar i något, och troligen hållbarare eftersom de inte förlitar sig på spänningar i materialet för att låsa.

Se till att det finns utfällbara/utskruvbara spikar på benen så att stativet står stadigt ute. På en del stativ saknas de, på andra är de lösa utbytesfötter med spik, vilket innebär att de inte är med när man behöver dem eller att de lätt blir bortslarvade.

ANNONS
Götaplatsens Foto