Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vänddia.

Produkter
(logga in för att koppla)

uchman

Avslutat medlemskap
Jag har blivit kär i fägerna i de vänddior jag sett. Men nu vill jag veta mer om detta. Tips och trix. Vad skall man tänka på? Vad kan man göra för att få ett visst resultat osv.
Tacksam för svar. :).
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Testa med olika filmer vad de ger för resultat. Gillar själv Fujifilm vid x-over.

Det är bara att plåta på som vanligt. Följ iso på filmen etc. Blixten blir neutral är min erfarenhet.

Filmen är väldigt känslig för olika ljus, den kan sticka åt många olika håll (inom samma bild oxå, har nåt exempel på det om du kikar på mina InFlamesbilder)

Förvänta dig inte samma skärpa som utan att ha plågat filmen.

Några specifika frågor?
 

uchman

Avslutat medlemskap
Okok. Jag vile väl mest bara ha lite tips öht. Eftersom jag aldrig provat innan. Läste någonstans att det var bra att pressa filmen eller eller två steg också.
Skärpa har väl varit min grej annars. Brukar hålla mig till 50asa på sommaren. Men man får väl offra sig för konsten. :).
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Du stressar filmen väldigt när du framkallar den fel. Körde med mellanformat sista tiden och då blir det ganska skarpt. Småbild kan variera.

Jag brukar inte pressa filmen. Kör på låg-iso film och framkallar bara i c-41 sen.

Blir ju ett negativ så det är ganska lätt att få ut något bra ur det.

Jo, jag tycker det kan vara svårt att scanna dessa negativ. Ger kanon bilder när man kopierar själv men svårt att få det bra i scannern.

Lycka till
 

uchman

Avslutat medlemskap
Ok. Så det blir alltså ett negativ. Hett. Hade jag ingen aning om. :).
Jag får väl kopiera själv något tag då. Har inte kopierat så mycket färg. Men kul är det.

Vi får väl se vad min Scanner får ut ur det.
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Precis. Därav namnet crossover ;-)

Tips #2. Tar du en färgnegativ-rulle och framkallar det som ett dia blir det gamla lugna färger och låk kontrast a lá 70-tals färbfoton. Inte alla labb som vågar det dock tanke på att de ev. får byta kemi sen.

Och det blir alltså ett dia ;-)

Natt
 

uchman

Avslutat medlemskap
Jaha. Då hänger jag med. Hett värre. :).
I morgon är det jag som springer och köper mig lite dia-filmer.
 

Goupil

Aktiv medlem
Låt säga att man lämnar in en diafilm som skall framkallas som negativ film, är det då något de behöver veta?
Är framkallningstiderna exakt samma på en diafilm som framkallas på detta sätt eller en vanlig färgfilm?
 

zerihoun

Aktiv medlem
Re: Vänddia / några tips!!!

uchman skrev:
Jag har blivit kär i fägerna i de vänddior jag sett. Men nu vill jag veta mer om detta. Tips och trix. Vad skall man tänka på? Vad kan man göra för att få ett visst resultat osv.
Tacksam för svar. :).

själv befinner jag mig i det vänddia träsk.
kan helt enkelt inte sluta att fota just vänddia.
snacka om färgkick!

vad jag har dock lärt mig är följande

> olika dia ger olika färgtoner. kör mycket själv
med afga och konica = mycket grönt/gult. en vän
kör tungstens kodak 64 och den är verkligen att
rekommendera!!!

> om man pressar vänddior blir det väldigt grynigt. nästan lite för mycket tyvärr...

> tycker att det finns vissa "vänddia situationer"
och tvärtom. bl a så blir det helt misslyckat i
situationer med mycket kontraster t ex i sol.

: m i vänddia träsket and lovin it!
 

T-Max 400

Aktiv medlem
Goupil skrev:
Låt säga att man lämnar in en diafilm som skall framkallas som negativ film, är det då något de behöver veta?
Är framkallningstiderna exakt samma på en diafilm som framkallas på detta sätt eller en vanlig färgfilm?
Bara att tuta och köra är min erfarenhet. Många labb vill inte framkalla dia i c41 pga att det pajar/förorenar/påskyndar ett byte av vätskorna.

Mvh
 

aceeo

Aktiv medlem
Någon vänlig själ som kan skriva vad vi skriver om, har INGEN aning om vad vänddia är, till saken hör väl att jag aldrig har framkallat själv....

// Anders
 

Goupil

Aktiv medlem
"Vänddia" eller "cross processing" Är när man fotograferar med en diafilm för att sedan framkalla denna som en negativ färgfilm. Det blir då ett färgnegativ som man sedan kan göra bilder av. Bilderna får ofta starkare och förvrängda färger, kontrasten förändras osv. Ganska vanligt i GP, om du nu läser denna tidning. De verkar också ha fått en hangup på vänddia... Snyggt blir det ofta i varjefall.
 

chajo

Aktiv medlem
T-Max 400 skrev:

Blir ju ett negativ så det är ganska lätt att få ut något bra ur det.
Det här har jag funderat mycket på?!! Filmen blir alltså negativ? Jag mailade och frågade fotolabo om de kunde göra det åt mig (vill inte betala nån dyr framkallning när jag testar första gången) och visst kunde de det, bara jag skrev en lapp och sa att den skulle köras i vanlig C41. Men så kom jag ju på att det var diafilm och eftersom jag inte har nån diascanner så har jag inte provat än. Men om det är så att filmen blir negativ så kan man ju se resultatet på papperskopiorna eller hur? Har jag fattat det hela rätt?
 

chajo

Aktiv medlem
ANNONS