Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vänta med Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är sugen på att skaffa en Power Mac istället för min sega bärbara två år gamla dell. Bland annat vill jag köra aperture och lite mer snabbhet i Photoshop, Indesign och Flash och så vidare vore inte helt fel heller. Frågan är om man bör vänta tills det att Power Mac kommer med Intelprocessorer istället. Det kan väl ta ett tag med tanke på att de lanserade en ny version (quad) av Power Mac nyligen. Det skulle ju inte löna sig att lansera en ny version om uppföljaren skulle komma i början av 2006.

Jag skulle vilja höra tankar om vad ni anser om idén att inte vänta till Intelprocessorerna har kommit och skaffa en Power Mac. Det skulle inte bli aktuellt förrän i början av nästa år eftersom jag precis köpte en kamera och måste jobba ihop rejält med pengar (25000 ex moms) innan jag kan slå till. Vad kommer skillnaderna i prestanda och pris bli när Intelprocessorerna ersätter och framförallt när kommer de ersätta IBM-processorerna i Power Mac?

//Fredrik

Om jag har förstått saken rätt så kommer Apple att släppa bärbara maskiner med Intel-processorer först. De stationära macarna kommer att dröja till andra halvan av 2006 enligt vad har hört. Sedan är det väl troligt att PPC-macarna kommer att finnas kvar under en övergångsperiod om de alls kommer att försvinna helt (PPC kaske blir kvar i High-End/serversegmentet, vem vet).

Oavsett så tycker jag man ska köpa dator utifrån de behov man har förtillfället i relation till vad som finns tillgängligt. Men om det ändå är så att du måste vänta med inköp så är ju sannolikheten större att vi får mer information om tidsplanen för de intelbaserade datorerna.

Jag tror dock att fokus ligger på bärbart, för att öka konkurrenskraften på det området.

Hörde också att byte till Intel beror delvis på att G5 processorn inte kunde (IBMs ovilja?) utvecklas för en laptop.

Men men hur kommer det att gå med all software man köpt till nuvarande Mac. Måste man uppgradera om man köper en ny Mac med Intel processor?

ANNONS
Götaplatsens Foto