Annons

Vågar jag bli digital fult ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemansson

Aktiv medlem
Blir jag besviken om jag köper en D70 när jag är van vid min F80 som jag älskar? Skall jag satsa på en lite dyrare DSLR kanske D100?

Vill ju inte byta ner mig funktionsmässigt...

/Andreas

Funktionsmässigt så står sig D70 mycket bra mot D100, den t.o.m överträffar D100 på ett antal punkter (!)..saknar vertikalgrepp som tillbehör och spegeluppfällning dock.

Du kan se skillnaderna här:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page20.asp

Tror nog du kommer känna dig väldigt hemma med D70 när du är van vid en F80...största skillnaden i handhavandet är väl att D70 har en mycket mindre sökare.

Hej

mitt råd är att inte byta ner dig avseende funktionalitet. Jag har en F100 och en D100 (till salu) och kan väl utan omsvep säga att jag saknar en del från F100. Kanske inte en rättvis jämförelse men till viss del relevant.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=12440

Mvh
Johan

Ingemansson skrev:
Blir jag besviken om jag köper en D70 när jag är van vid min F80 som jag älskar? Skall jag satsa på en lite dyrare DSLR kanske D100?

Vill ju inte byta ner mig funktionsmässigt...

/Andreas

Jag tror inte att det är själva kameran som styr valet utan vad du vill med bilderna.

Vill du ha dia att köra på duk-analogt.
Vill du ha negativa filmens egenskaper och bläddra i album-analogt.
Vill du ha negativa filmens egenskaper och Pilla i datorn-analogt + scanner.
Vill du bläddra i album-digitalt och maila bilder för kopiering.
Vill du ha bilderna i datorn-digitalt.

Det är bara att bestämma sig för hur man vill jobba!

Erik Schalin skrev:
Vill du ha bilderna i datorn-digitalt.

Man kan ju få bilderna på cd när man lämnar in rullen också. Inte att förglömma.

Enda fördelen med digitalt, som jag ser det, är att det går fortare att tanka in bilderna i datorn om man behöver.

Annars tycker jag att det är trist när man gör bilder mindre och måste använda artificiell skärpa med "oskarp mask" för att de ska se någorlunda ut som originalet. Det känns falskt.

Du verkar mest köra sv/v, har du funderat på hur du skall få vettiga kopior på papper?

tormig skrev:
Du verkar mest köra sv/v, har du funderat på hur du skall få vettiga kopior på papper?

I bildbehandlingsprogrammet???....Kanske???

Det handlar ju bara om att lära sig... Sen är det ju klart att det ger inte samma känsla som när man slabbat själv.. :)

Jeppe skrev:
I bildbehandlingsprogrammet???....Kanske???

Det handlar ju bara om att lära sig... Sen är det ju klart att det ger inte samma känsla som när man slabbat själv.. :)
Inte gör man väl kopior med bildbehandlingsprogrammet, är det inte skrivaren som ordnar det? Det verkar inte helt trivialt och ganska dyrt att få till bra sv/v utskrifter och skickar man iväg sina filer verkar färgstick vara oundvikligt. Men folk kanske nöjer sig med att titta på sina alster på en PC.

Hör man med labbet, hur de vill ha filerna, så blir det bra. Vissa vill ha även S/V i RGB-profil..

Jag tycker dock att analogt förfarande vid SV är bättre, men digitalt blir inte dumt det heller.

ÄR man en inbiten labbare, så håller man sig till analogt..tycker jag.

tormig skrev:

Japp, jag kör mycket s/v och har så tänkt fortsätta. Digitalkameran skall jag ha som ett komplement till mina analoga kameror.

Det är många som i dag vill ha bilder enbart för datorn (websidor m.m.) och då känns det lite overkill att använda film och scanner.

Jag är inte så intresserad av bildbehandlingen utan vill ha ett bra resultat direkt precis som jag oftast får med mina analoga kameror.

tormig skrev:
Inte gör man väl kopior med bildbehandlingsprogrammet, är det inte skrivaren som ordnar det? Det verkar inte helt trivialt och ganska dyrt att få till bra sv/v utskrifter och skickar man iväg sina filer verkar färgstick vara oundvikligt. Men folk kanske nöjer sig med att titta på sina alster på en PC.

Ctrl-C!

tormig skrev:
...och skickar man iväg sina filer verkar färgstick vara oundvikligt. Men folk kanske nöjer sig med att titta på sina alster på en PC.
Det blir riktigt fina svartvita bilder från fotolabben.

Om du använder ett bra labb som Fotolabo eller Proprint kommer du tvingas förklara för folk att ”jodå, det är digitalt på färgpapper”.
Och de tror dig inte.

Gör om till gråskala och konvertera till labbets profil. Så länge labbet har koll på sin kemi och sina inställningar blir det finfint.

Senast ändrad:
Jag har en D100 och trivs bra med den men har börjat tänka att jag nog ännu hellre skulle köpt en begagnad d1h i stället.

d88-jwn skrev:
Jag har en D100 och trivs bra med den men har börjat tänka att jag nog ännu hellre skulle köpt en begagnad d1h i stället.

Bygger inte D100:an på F80:n? I så fall borde denna vara bättre för mig...

Trevlig helg!

/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto