Annons

Vågar man kopiera direkt från ext disk till ext disk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Hur gör ni?

Jag har ett par externa USB-diskar som är min backup, och nu skall jag flytta omkring alla bilder. Vågar man kopiera direkt från extern USB till extern USB??

Finns det något bra program som kan hantera detta?

Om jag skall kopiera ner till lokal disk först så tar det ju en evinnelig tid extra. Eller går det snabbare??

Om båda de externa diskarna är kopplade till huvuddatorn behöver du inget program, då är det bara att föra över filer mellan diskarna.

Vilket går snabbast dåh?

Givetvis tar det lite extra tid att mellanlagra, men att överföra från USB till USB är väl långsammare??

Vilket går snabbast dåh?

Givetvis tar det lite extra tid att mellanlagra, men att överföra från USB till USB är väl långsammare??
Att mellanlagra bör ta längre tid.
Om det är USB 2.0 som är hastigheten på de båda externa diskarna, så kommer det inte att gå fortare än vad USB 2.0 eller vad diskarna klarar av att skriva/läsa. Så att mellanlagra är bara ett onödigt steg som tar onödig tid.

Jag måste tillägga att vill man vara helt säker på att inget går snett när man flyttar bilder, så kan det vara ide´ att mellanlagra kopior på bilderna. Man vet aldrig, det kan hända allt möjligt tok vid filöverföringar om man har otur.
Datorer lever ibland sitt eget liv.

Flytta inte filerna, kopiera dem först och sen när du har verifierat att all data har kopierats korrekt utan fel då kan du radera gamla disken om du vill.

/ Magnus

Senast ändrad:
Beroende på vad du har för operativsystem kan jag rekommendera gratisprogrammet Allway Sync (http://www.allwaysync.com/download.html)

Visserligen SKA det gå alldeles utmärkt att kopiera från en plats till en annan (även att flytta, då bilderna inte raderas från platsen de flyttas från förrän de är verifierade på platsen de flyttas till), men det är inte helt ovanligt att det dyker upp något strul som gör att en dialogruta poppar upp och hela kopieringsproccessen avbryts. Jag har varit med om det åtskilliga gånger, ofta är det en fil som kallas "thumbs.db" som "ställer till det". Ingenting försvinner ju dock, men det är mäkta irriterande, och har för mig ibland resulterat i lite oreda, man är inte hundra på att allt verkligen är kopierat. T.ex. funkar det föga bra att jämföra katalogstorlekarna med varandra, då det ofta varierar några kB från disk till disk, trots att innehållet i katalogerna är identiskt.

Allway sync sköter kopieringen mycket smidigt tycker jag.

Att mellanlagra medför bara ett extra steg där något kan gå fel och kommer göra det hela långsammare. Kör du windows modell XP eller senare skall du tanka hem robocopy (Robust File Copy for Windows) från Microsoft, det säkerställer att kopieringen gått rätt till.

/Karl

Fast nu är Robocopy kommando-prompt styrt program och inte användarvänligt om man inte är van vid det "stora svarta". Det är dock inget dåligt program, absolut inte, robust och snabbt, men som sagt det finns inget grafiskt klicka och dra gränssnitt. inte sist jag provade det iaf.

Teracopy är det jag rekommenderar för denna typ av uppgift om du väljer att använda något annat än Windows egna filhantering. Teracopy är bra till all kopiering och verifierar att hela filen kopierades rätt och du kan följa processen fil för fil, pausa samt se vart något avbröts och fortsätta utan att göra om allt.

Och det kommer normalt "inte" att gå snabbare att mellanlagra. Så länge du inte gör massa andra saker med datorn ska det går bra. Då USB är beroende av CPUn så är det bra om datorn får jobba i fred om man kopierar väldigt mycket och inte har värstingdatorn. Till skillnad från t.ex Firewire som jobbar på egen maskin, eller hur man nu ska uttrycka sig :)
Utan som någon tidigare nämnt - Kopiera innehållet först USB till USB, och när du ser att allt gått bra, så kan du välja att radera den gamla källan, eller låta det ligga någon dag som en slags backup ifall du skulle upptäcka något.

Är lite nyfiken på vad ni i tråden har för datorer om ni har problem med att kopiera filer från en lagringsplats till en annan ...

Förövrigt så skulle jag kopiera bilderna - inte flytta dem - främst för att det går snabbare då processen inte involverar radering av filer från ursprungskällan.

Se till att koppla in USB-enheterna på samma kontroller så går det snabbare.

För övrigt är Teracopy rätt bäst.

Jag har en urgammal fujitsu och en gång för länge sen hände något i samband med att jag skulle kopiera en rätt stor datamängd. Kopieringen hängde sig på nåt sätt och jag hade ett litet helsicke att reda ut vilka filer och mappar som kopierats och vilka som inte gjort det. Det har alltså inte varit vanligt förekommande. När jag nyligen skulle kopiera drygt 410 GB bilder blev jag rekommenderad att använda teracopy och det funkade alltså galant.

Fast nu är Robocopy kommando-prompt styrt program och inte användarvänligt om man inte är van vid det "stora svarta". Det är dock inget dåligt program, absolut inte, robust och snabbt, men som sagt det finns inget grafiskt klicka och dra gränssnitt. inte sist jag provade det iaf.

Teracopy är det jag rekommenderar för denna typ av uppgift om du väljer att använda något annat än Windows egna filhantering. Teracopy är bra till all kopiering och verifierar att hela filen kopierades rätt och du kan följa processen fil för fil, pausa samt se vart något avbröts och fortsätta utan att göra om allt.

Och det kommer normalt "inte" att gå snabbare att mellanlagra. Så länge du inte gör massa andra saker med datorn ska det går bra. Då USB är beroende av CPUn så är det bra om datorn får jobba i fred om man kopierar väldigt mycket och inte har värstingdatorn. Till skillnad från t.ex Firewire som jobbar på egen maskin, eller hur man nu ska uttrycka sig :)
Utan som någon tidigare nämnt - Kopiera innehållet först USB till USB, och när du ser att allt gått bra, så kan du välja att radera den gamla källan, eller låta det ligga någon dag som en slags backup ifall du skulle upptäcka något.

Nu tillhör jag iofs dom som skulle göra något sådant här i det stora svarta. Robocopy har dock ett grafiskt gränssnitt också.
http://blogs.technet.com/b/dmelanchthon/archive/2006/10/30/robocopy-gui.aspx

USB är inte så CPU-krävande och har man en dator som åtminstonde är en P4 HT, så borde det hela gå relativt smärtfritt. Är datorn äldre har den förmodligen USB1.1 eller USB1.0 och då är inte USB-diskar att rekommendera överhuvudtaget. Min netop med en Atomprocessor brukar ligga på 3-4% CPU-load när den kopierar från min minneskortsläsare till en extern hårddisk, bägge anslutna via USB. Jag kan heller inte märka att den gör det långsammare än min C2Q desktop.

Synctoy kan jag också rekomendera, vill man ha två bibliotek syncroniserade fungerar det jättebra (vilket Robocopy iofs också gör).

/Karl

Nu tillhör jag iofs dom som skulle göra något sådant här i det stora svarta. Robocopy har dock ett grafiskt gränssnitt också.
http://blogs.technet.com/b/dmelanchthon/archive/2006/10/30/robocopy-gui.aspx

USB är inte så CPU-krävande och har man en dator som åtminstonde är en P4 HT, så borde det hela gå relativt smärtfritt. Är datorn äldre har den förmodligen USB1.1 eller USB1.0 och då är inte USB-diskar att rekommendera överhuvudtaget. Min netop med en Atomprocessor brukar ligga på 3-4% CPU-load när den kopierar från min minneskortsläsare till en extern hårddisk, bägge anslutna via USB. Jag kan heller inte märka att den gör det långsammare än min C2Q desktop.

Synctoy kan jag också rekomendera, vill man ha två bibliotek syncroniserade fungerar det jättebra (vilket Robocopy iofs också gör).

/Karl

Jag sa inte att det var CPU-krävande, utan jämförde det med ett annat gränssnitt som är vanligt bland bärbara hårddiskar. USB är beroende av CPU i teorin, och beroende på hur din dator ser ut i specifikation, innehåll, fragmentering, program osv så "kan" det påverka i praktiken också. Jag har sagt det förut, vill man kopiera stora mängder data vill man helst sitta med hängslen och livrem, och ett sätt är att då försöka underlätta datorns kopierande på alla sätt man kan.
Att titta på en film eller videoklipp på datorn är t.ex. något som kan påverka hastigheten negativt under kopiering.

Trevligt sen att Robocopy har ett GUI, att sen sidan vart på tyska och lite komplicerat tror jag avskräcker vanliga användare. På technet finns annars engelsk information.
Men om man nu gillar robocopy (med GUI) så skulle jag nog tipsa hellre om Microsoft RichCopy som skulle kunna vara en utveckling av Robocopy - http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/2009.04.utilityspotlight.aspx
Påminner mycket om Teracopy. Har inte kört större mängder än, men ser som sagt lovande ut i funktion och användarvänlighet.

Jag måste tillägga att vill man vara helt säker på att inget går snett när man flyttar bilder, så kan det vara ide´ att mellanlagra kopior på bilderna. Man vet aldrig, det kan hända allt möjligt tok vid filöverföringar om man har otur.
Datorer lever ibland sitt eget liv.

Nej, då blir det ju två kopieringar, då ökar risken för fel.

Kopiera från disk till disk och sen när du är klar radera första disken.

ANNONS