Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)

cw-op

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Men att kommentera andras kommentarer med att påstå att de ser sämre än dig för att du tycker annorlunda tycker jag inte är värst mycket att vara stolt över. Jag tycker att du borde skrivit din åsikt Leif utan att skriva att andra har mindre gott seende alltså.

Visst är den dokumentära berättande bilden (överlag, inte just anden då) viktig, men det betyder inte att alla dokumentationer i bild ska gå hem hos alla eller alls. Väldigt mycket kan göras bättre i många dokumentära bilder också. Det är nog fö stor skillnad på att t.ex plåta en älg som springer in i restautrang en gång på någon minut och en and som återkommer och ligger i blomlådan ofta. I sista fallet bör utrymme för att förbättra nästa gång och subjektiva råd om andra kompositioner/tekniker och innehåll som visar mer eller mindre vara värdefullt. Jag tycker alltså inte att din kommentar är ultimat Leif.

Jag dokumenterar sedan förra våren ett större projekt, men skulle aldrig komma på tanken att ställa ut förrän det är klart. Eftersom det är berättande bilder som ska visas tillsammans ser jag inte heller varför jag skulle ladda upp en och en för kritik. Finns många hundratals bilder nu och mycket av arbetet tycker jag ska bestå i sållningen av vilka som i slutänden illustrerar "det viktiga" bäst tillsammans.. Kanske blir de liggande också om jag inte hittar rätt sätt att publicera reportaget på. SLUT CITAT

Blabla blablablablablaada... ifrån morron o till kväll ...

Innan du brister ut i långa tirader här kan du väl tänka till lite, Lotta! Det är väl ändå inte för mycket begärt. Jag tycker inte det!

Leif är kreativ och visar på ett enkelt och mycket pedagogiskt sätt på vad som händer när man anammar er "skjutjärnsjournalistik" på fotosidan. Så att ALLA härinne ska förstå men inte ens det hjälper! Du går igång på alla åtta och mal på istället för att ställa dig frågan vad menar karl´n? Ibland är det bättre att tiga än att bevisa saker som folk redan tror! Nu var jag inte snäll det medges men ibland måste man vara hård mot de hårda! JANNE
 

.Z.

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
En bra recencent försöker bortse från den personliga musiksmaken IMHO.
Helt klart men den perfekte recensenten finns ju dock inte då vi alla, oberoende av hur bred smak vi har, inte kan tycka om allt.

Jag klarar exempelvis bara inte av att kommentera macrobilder, är så ointresserad då jag ofta finner dem så tråkiga & utan intressant innehåll, mest kompositionsmässigt då. Dock kan det någon gång dyka upp en sådan när jag fastnar för något speciellt i kompositionen & då brukar jag ösa god kritik över den. Jag kan dock inte tänka mig att ge dålig kritik på normala macrobilder då det mest beror på mig att jag oftast inte gillar dem, tror jag, eller?

//Larsa
 

cw-op

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Jag ville faktiskt inget revolutionerande med detta, bara dela med mig av den "uppenbarelse" jag fått av denna tråd. Men vad är det talesättet säger "Det är svårt att vara profet i det egna landet"? :D

/Johan
Oki då förstår jag dig bättre!
"Det är svårt att vara profet i sitt eget land" heter det väl ordagrant om man ska klyva hår. Nånstans så TROR jag att jag förstår vad du menar iaf? (C;
 

cw-op

Aktiv medlem
Ibland är det bättre att tiga än att bevisa saker som folk redan tror! Nu var jag inte snäll det medges men ibland måste man vara hård mot de hårda! JANNE [/B][/QUOTE]

Stryk dessa rader Lotta! Klumpigt skrivna och inte riktigt vad jag menar faktiskt! Förlåt! JANNE
 

hansen2

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Blabla blablablablablaada... ifrån morron o till kväll ...

Innan du brister ut i långa tirader här kan du väl tänka till lite, Lotta! Det är väl ändå inte för mycket begärt. Jag tycker inte det!

Leif är kreativ och visar på ett enkelt och mycket pedagogiskt sätt på vad som händer när man anammar er "skjutjärnsjournalistik" på fotosidan. Så att ALLA härinne ska förstå men inte ens det hjälper! Du går igång på alla åtta och mal på istället för att ställa dig frågan vad menar karl´n? Ibland är det bättre att tiga än att bevisa saker som folk redan tror! Nu var jag inte snäll det medges men ibland måste man vara hård mot de hårda! JANNE
Om bara oviljan att förstå sin motståndare finns kan man komma fram till vad som helst. Nog måste väl även du se att Leifs exempel var ett försök till att tvåla till David och hans sätt att kritisera Lenas bild?
Det hade haft relevans om David lagt upp en bild på sin nya fina cykel men få kan väl mena att han inte ansträngt sig med sin bild? Han har ju dessutom lagt ner energi på att förklara vad han vill med den.

Till sist är det nog vettigast att vi enas om att vi är oeniga om det mesta i denna tråd? Däremot är jag enig med dig om att ditt profet-citat låter mer korrekt ;)

Edit: Ser att du rätade upp ditt inlägg en smula :)

/Johan
 

tormig

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:

Ofta ser man musikrecencenter som sågar ett bands skiva/koncert för att de hatar den typen av musik/det bandet. En bra recencent försöker bortse från den personliga musiksmaken IMHO.
En engelsk författare, vars namn jag inte kommer på just nu, som även recenserar en och annan bok sa i en intervju att han inte vill recensera sådant han inte gillar. Tror det är en bättre princip än att försöka bortse från den personliga smaken vilket jag tror är omöjligt. Gillar man inte country skall man inte recensera sådan musik och hatar man bilder på katter kan man ju avstå från att uttrycka sin åsikt.
 

lottawe

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
En dålig bok för dig Lotta kan vara bra för en annan.
Precis, och då kan de ju gärna tala om det men jag tycker det vore dumt att säga att min subjektiva åsikt inte är värd att lyssna på för det. Och faktiskt var just det vad Leif säger i sin kommentar till Lena och vad jag reagerar på.

Citerar Leif: ".....för att du Lena ska förstå att inte bry dig så mycket om förment konstruktiva kommentarer från dem som inte gillar dina bilder." Varför inte då undrar jag.
 

lottawe

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Innan du brister ut i långa tirader här kan du väl tänka till lite, Lotta! Det är väl ändå inte för mycket begärt. Jag tycker inte det!
Hörredu Janne, du behöver inte vara snäll mot mig. Du behöver inte ens gilla det jag står för eller mig, men du behöver inte heller betvivla att jag tänker. Faktiskt fungerar verksamheten där uppe i hjärnkontoret fortfarande, efter 30-talet sidor och år. Och du behöver inte sympatisera med mig för det;)
 

lusidor

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Men att kommentera andras kommentarer med att påstå att de ser sämre än dig för att du tycker annorlunda tycker jag inte är värst mycket att vara stolt över.
Kommentaren var när jag skrev den huvudsakligen riktad till Lena, David har en viss auktoritet som red. när ger kritik på bilder på Fs. Jag menar inte att min bildsyn är bättre än hans i största allmänhet. Men i det här fallet skriver han uttryckligen att bilden inte säger honom något, därför missar han också fullständigt att koppla sina tankar om bilden till vad den berättar.


Visst är den dokumentära berättande bilden (överlag, inte just anden då) viktig, men det betyder inte att alla dokumentationer i bild ska gå hem hos alla eller alls. Väldigt mycket kan göras bättre i många dokumentära bilder också.
Bra, då diskriminerar vi alltså inte längre mot vissa typer av bilder, utan mot vissa motiv? Jag menar att just eftersom även dokumentära bilder oavsett motiv kan göras bättre eller sämre, så förtjänar de chansen att få konstruktiv respons.


Jag dokumenterar sedan förra våren ett större projekt, men skulle aldrig komma på tanken att ställa ut förrän det är klart. Eftersom det är berättande bilder som ska visas tillsammans ser jag inte heller varför jag skulle ladda upp en och en för kritik.
Jättebra Lotta, ett medvetet förhållningssätt som fungerar fint för dig. Lena har lagt upp sitt projekt på ett annat sätt, som är utvecklande för henne.

Börjar vi närma oss insikten att människor är olika, tänker olika och vill olika saker? Vi lär oss och utvecklas på olika sätt, och Fs säger sig vara för alla som vill utvecklas som fotografer.

/ Leif
 

lottawe

Aktiv medlem
lusidor skrev:
Men i det här fallet skriver han uttryckligen att bilden inte säger honom något, därför missar han också fullständigt att koppla sina tankar om bilden till vad den berättar.
Möjligheten att det skulle kunna vara rent motsatt kanske också finns? Att bilden inte berättar tillräckligt bra så tankarna kopplar som fotografen (och du?) önskar?

Bra, då diskriminerar vi alltså inte längre mot vissa typer av bilder, utan mot vissa motiv? Jag menar att just eftersom även dokumentära bilder oavsett motiv kan göras bättre eller sämre, så förtjänar de chansen att få konstruktiv respons.
Det beror fortfarande (upprepning här) inte på motivet utan på hur bilden presenteras och känslan den därigenom förmedlar.


och Fs säger sig vara för alla som vill utvecklas som fotografer.
Ja, som fotografer och det bl.a genom konstruktiva kommentarer och därigenom flera subjektiva åsikter/råd om bilderna. Sen borde det vara upp till fotografen att ta till sig och inte ett dugg upp till andra kommenterare att påpeka att "min kommentar gäller mer än din."


Jo vi är olika, och det är ju fint.
 

cw-op

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Hörredu Janne, du behöver inte vara snäll mot mig. Du behöver inte ens gilla det jag står för eller mig, men du behöver inte heller betvivla att jag tänker. Faktiskt fungerar verksamheten där uppe i hjärnkontoret fortfarande, efter 30-talet sidor och år. Och du behöver inte sympatisera med mig för det;)
Tycker du att jag är snäll mot dig så blir jag glad, Lotta! Det är precis vad jag vill att du ska känna när jag ser vad illa det ser ut det jag skrev.
Att trampa i klaveret är lätt hänt men likväl vill jag uppriktigt be dig om ursäkt för att jag skrev så elakt.

Vi har olika åsikter visst men jag vill inte göra ner och såra varken dig eller nån av dom andra som har samma åsikter som du. Bara ifrågasätta och visa på det omöjliga i er hållning. Pennan skenar iväg ibland bara och då blir den onödigt vass också tyvärr.

Förresten, är det inte dags snart att fatta varandras händer och sjunga den där "We shall overcome" i alla fall (C;? JANNE
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag uppfattade dig nog inte ens så elak som jag får intryck av att du kände dig;)
Och ursäkten är absolut godtagen:)

(jag kan också kompa den låten. Stämmer gitarren direkt och tar ton..)
 

hansen2

Aktiv medlem
Jag har sex ukuleles, en gitarr, två fioler och ett par trumstockar här. Snart har vi ett storband, vem lirar bas? :)

/Johan
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Jag har en sexsträngad bandlös bas av märket Carvin med genomgående hals, kropp i ögonlönn och en grepbräda i ebenholz och en 300W trace-eliot förstärkare :). En gång i tiden kunde jag spela också ;-)
 

cw-op

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Jag har en sexsträngad bandlös bas av märket Carvin med genomgående hals, kropp i ögonlönn och en grepbräda i ebenholz och en 300W trace-eliot förstärkare :). En gång i tiden kunde jag spela också ;-)
Va bra då får jag lira gitarr det är jag bäst på dessutom vilka låtar blir det förutom we shall overcome förstås? lol! Nä visst ja det ska ju Lotta spela har ni nån använding för nåt instrument med tangenter så går det bra oxo? JANNE
 

cw-op

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Va bra då får jag lira gitarr det är jag bäst på dessutom vilka låtar blir det förutom we shall overcome förstås? lol! Nä visst ja det ska ju Lotta spela har ni nån använding för nåt instrument med tangenter så går det bra oxo? JANNE
Ja inte dator då utan lite större tangenter svarta och vita brukar dom va!
 

lottawe

Aktiv medlem
Två gitarrer borde kanske gå det med. Jag kör aukustiskt stålsträngat och du kompletterar med annan va? Eller så får du ta gitarren ändå och jag plockar fram mandolinen eller en flöjt åt något håll:)

Andra låtar också ja, nu är jag ju redan less på den där trots att vi saknade basist;)
 
ANNONS