Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är önskvärt på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sveder

Aktiv medlem
Tanken med en "Been Around" pool är bra. Det är absolut inget elitistiskt i detta. Det bara är ett uttryck för att FS är till för alla, nybörjare som mer vana.
 

Arne S

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Jag har inte riktigt funderat klart. Sen är det väl inte meningen att göra en uppdelning snarare att skapa något till de som känner att de är i andra ändan av tidslinjen som började med nybörjare.
Det är bra, låt tomtarna springa vidare på kontoret i sin strävan att leverara bra paket till oss. :)

Missförstå inte mitt tidigare inlägg, grundtanken känns rätt. Jag är positiv. Bl.a. kan man ju använda det som en liten målbild. Något att sikta på i sin utveckling för att ta bättre bilder. Men det känns också viktigt att vi andra får ta del av den kunskap som de mer erfarna kan dela med sig av. Det var det som var mitt budskap.
 

hansen2

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Lotta och Johan:
Ska någon annan än fotografen avgöra om ambitionen är tillräcklig med en bild som laddas upp (läs Eva Jansons inlägg ovan)?

Ni verkar gå som katten runt het gröt runt denna för många pudelkärna (med reservation för att jag missat något inlägg).

Edit: Ja/nej svar obligatoriskt men ni får fylla ut om ni vill.
Känner inte att jag går runt ngn gröt ... men jag ser att Lotta har avgett ett svar som jag till fullo sympatiserar med.

/Johan
 

hansen2

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
För att prata om en liten annorlunda vinkel på det hela. Jag funderar skarpt på att skapa en "elit" pool. Dvs en pool som kanske har ett regelverk för hur man blir medlem i poolen. Ett elitistiskt tänk, men kanske med ett annat namn.

En tanke är att en grupp väljer ut det första "gänget" och sen kan varje medlem ge inträde till en annan medlem. Regelverket bygger isåfall dels på bra fotograf men även bra kommentator.

Vad tycker ni om det?
Det låter inte som någon dum idé. Men jag skulle nog se att medlemskapet i denna avgjordes med en ansökan till er i redaktionen (max en ansökan per person och år). Annars brukar en utsedd liten klick trivas för bra i sin "exklusivitet" och inte vara så pigga på att släppa in andra i värmen ;)

Men för egen del känns det mer angeläget att städa upp ordentligt i kritikpoolerna avseende kortkommenterandet och det frekventa tackandet. Detta går dessutom att automatisera och sedan följa upp ev. syndare. Förslagsvis genom att det dyker upp ett popup-fönster med ok/ångra-knapp om en kommentar verkar vara i kortaste laget. Detta popup-fönster skulle förslagsvis innehålla "Kommentaren verkar vara i det kortaste laget vilket kanske inte är så användbart för fotografen" plus en länk till kommentarsrekomendationerna.
Samma sak med ett ymnigt tackande; ett popup-fönster med texten "Är du medveten om att du redan tackat två gånger?" och en länk till motsvarande text ang. tackandet.

Vad sägs om detta?

/Johan
 

lusidor

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
För att prata om en liten annorlunda vinkel på det hela. Jag funderar skarpt på att skapa en "elit" pool. Dvs en pool som kanske har ett regelverk för hur man blir medlem i poolen. Ett elitistiskt tänk, men kanske med ett annat namn.
Det är i alla fall en konstruktiv tankegång, till skillnad emot att diskutera hur man kan avgöra om en fotograf har haft ett godkänt tänk bakom en bild.

Men vad är skillnaden mot att starta en ny sån där intressepool/bildgrupp där de som tycker att de är bäst bildar en klubb? Det är kanske positivt för dem som har ett behov av att få bekräftat att de är bättre än snittet, men jag ser inte konkret hur det skulle vara en fördel på något sätt.

Missförstå mig inte, det är inte en moralisk fråga utan en praktisk. Den enda effekten jag kan förutse för Fs som helhet, är att det blir mer fokus på personen bakom kameran än på bilden.

Det kan få effekten att den som kommenterar en bild i en vanlig pool utgår ifrån att det är fel på bilden om de inte kan ta till sig den, och därefter ge negativ kritik på en bild de bara inte förstår. Bilderna är ju redan kvalitetsklassade genom vilken pool de ligger i. Det är likadant om man skulle klassificera fotografer på något annat sätt, och koppla det till de bilder som de önskar kritik/respons på.

/ Leif
 

lusidor

Aktiv medlem
Redaktör Elmfeldt har serverat ett bra exempel på hur det går när man har förutfattade meningar om en bild man kommenterar. Det gäller Middag , en av Lena Grantuns andbilder. Davids kommentar är en bit ner, och längre ner finns en kommentar från mig. Läs dessa och titta på bilden en gång till sedan. Jag har även kommenterat albumet som helhet, eftersom jag tyckte att det var ett intelligent sätt att använda sig av utställningsfunktionen.

Utöver detta har jag kommenterat en cykelbild som David begärt kritik på. Jag var ganska ointresserad av den bilden när jag skrev kommentaren.

Kommer kanske inte tillbaka hit och kollar responsen förrän i morgon kväll.

/ Leif
 

hansen2

Aktiv medlem
lusidor skrev:
Redaktör Elmfeldt har serverat ett bra exempel på hur det går när man har förutfattade meningar om en bild man kommenterar. Det gäller Middag , en av Lena Grantuns andbilder. Davids kommentar är en bit ner, och längre ner finns en kommentar från mig. Läs dessa och titta på bilden en gång till sedan. Jag har även kommenterat albumet som helhet, eftersom jag tyckte att det var ett intelligent sätt att använda sig av utställningsfunktionen.

Utöver detta har jag kommenterat en cykelbild som David begärt kritik på. Jag var ganska ointresserad av den bilden när jag skrev kommentaren.

Kommer kanske inte tillbaka hit och kollar responsen förrän i morgon kväll.

/ Leif
Jag skulle vilja börja med att ge dig en eloge för det arbete du lagt ner för att ge tyngd åt det du vill säga. Men mycket mer än så blir det inte. Syftet med dina två kommentarer är genomskinligt i överkant.

/Johan
 

hansen2

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
I det är jag enig. Det du beskriver också en form av tänk och mål genom att förmedla en känsla.

Den här tråden har dock tjänat ut, det var länge sedan den var intressant och givande. Däremot har den fått mig att inse att det är dags för en rensning i mina album där det ligger bilder från Hedenhös som jag inte längre är intresserad att få någon respons på.

/Johan
(svarar på mitt eget inlägg)

Har rensat bort ca 70% av de bilder jag hade lagt upp - j*klar vad skönt det var!!
Två till skulle jag vilja ta bort men de ligger kvar i kraft av vad som skrivits under dem: "No 21 II" där det uppstått en dialog som aldrig hänt tidigare under mina bilder, och "I väntan på "Götheborg"" pga Tomas Engströms mustiga och träffsäkra kritik.

Rensning i albumen rekommenderas alltså! :)

/Johan
 

cw-op

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
(svarar på mitt eget inlägg)

Har rensat bort ca 70% av de bilder jag hade lagt upp - j*klar vad skönt det var!!
Två till skulle jag vilja ta bort men de ligger kvar i kraft av vad som skrivits under dem: "No 21 II" där det uppstått en dialog som aldrig hänt tidigare under mina bilder, och "I väntan på "Götheborg"" pga Tomas Engströms mustiga och träffsäkra kritik.

Rensning i albumen rekommenderas alltså! :)

/Johan
Och ...
 

hansen2

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Och ...
Vad var det du inte förstog, eller vill du bara nära konflikten? :)

Vi (jag) talar ju om att inte använda FS som ett "album". Efter en tid är det inte, åtminstone inte för mig, längre intressant med synpunkter på vissa bilder - allt eller inget är kommenterat. Varför då ha kvar bilderna i våra album?

/Johan
 

hansen2

Aktiv medlem
Sorry, glöm mitt lite "giftiga" svar i inledningen - jag tolkade ditt svar som en provokation och ett försök till att fortsätta dra denna redan halvdöda tråd vidare.

/Johan
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
lusidor skrev:
... längre ner finns en kommentar från mig. Läs dessa och titta på bilden en gång till sedan.
/ Leif
Ett mycket klarsynt inlägg i debatten Leif.

Många verkar ha föreställningen att en bra bild alltid ska vara sockersöt och direkt intressant för dem. Det gäller att fösöka se bortom det personliga intresset också när man ger bildkritik.

Är det så stor skilnad egentligen när någon laddar upp en bild de tycker är bra för att de har känsloband till den jämfört med när någon sågar en bild för att de är ointresserade av motiv/fotokategorin?

Dokumentärt är för mig en viktig fotokategori där bland annat rapportage och gatufoto ingår.

Edit: Johan, detta är inte ett försök till provokation :)
 

lottawe

Aktiv medlem
Men att kommentera andras kommentarer med att påstå att de ser sämre än dig för att du tycker annorlunda tycker jag inte är värst mycket att vara stolt över. Jag tycker att du borde skrivit din åsikt Leif utan att skriva att andra har mindre gott seende alltså.

Visst är den dokumentära berättande bilden (överlag, inte just anden då) viktig, men det betyder inte att alla dokumentationer i bild ska gå hem hos alla eller alls. Väldigt mycket kan göras bättre i många dokumentära bilder också. Det är nog fö stor skillnad på att t.ex plåta en älg som springer in i restautrang en gång på någon minut och en and som återkommer och ligger i blomlådan ofta. I sista fallet bör utrymme för att förbättra nästa gång och subjektiva råd om andra kompositioner/tekniker och innehåll som visar mer eller mindre vara värdefullt. Jag tycker alltså inte att din kommentar är ultimat Leif.

Jag dokumenterar sedan förra våren ett större projekt, men skulle aldrig komma på tanken att ställa ut förrän det är klart. Eftersom det är berättande bilder som ska visas tillsammans ser jag inte heller varför jag skulle ladda upp en och en för kritik. Finns många hundratals bilder nu och mycket av arbetet tycker jag ska bestå i sållningen av vilka som i slutänden illustrerar "det viktiga" bäst tillsammans.. Kanske blir de liggande också om jag inte hittar rätt sätt att publicera reportaget på.
 

lottawe

Aktiv medlem
Vitsen med dokumentationer är ju liksom att de ska vara berättande och om betraktaren inte upplever genom sättet det presenteras på kan det vara berättandet som inte är tillräckligt. Som kunde gjorts annorlunda.

Jag läser en dålig bok nu. Såna finns också..
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Galaxens President skrev:

Är det så stor skilnad egentligen när någon laddar upp en bild de tycker är bra för att de har känsloband till den jämfört med när någon sågar en bild för att de är ointresserade av motiv/fotokategorin?
En dålig bok för dig Lotta kan vara bra för en annan.

Ofta ser man musikrecencenter som sågar ett bands skiva/koncert för att de hatar den typen av musik/det bandet. En bra recencent försöker bortse från den personliga musiksmaken IMHO.
 

cw-op

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
"Vad var det du inte förstog, eller vill du bara nära konflikten? :)"


Förstod och förstod ...?
Litet av "Intresseklubben antecknar". Tycker bara inte att ditt skyfflande av bilder hit och dit är någon riksangelägenhet. Själv har jag scannat in några gamla negativ idag ...

Vart vill du EGENTLIGEN komma med att tala om för oss alla vad du gör med dina bilder här, hade du hoppats på nån slags copycat-effekt? Både nya och djärva grepp på en fotosida; Ta bort era bilder! (C;

"Vi (jag) talar ju om att inte använda FS som ett "album". Efter en tid är det inte, åtminstone inte för mig, längre intressant med synpunkter på vissa bilder - allt eller inget är kommenterat. Varför då ha kvar bilderna i våra album?"

Johan din skämtare ...
Trodde familjefotoalbumskonspirationsteorin (pust)
var ett avslutat kapitel så här års? Teorin gick kanske "halvhem" i hastigheten när Ulrica? la fram sina teser för ungefär 50 skärmdumpar sen? Det är klart, det gäller att utnyttja de få argument man har på ett "kostnadseffektivt" sätt.

Apropå det här med bilder, man får en känsla av att en del behandlar sina foton med kärlek och respekt medan andra har ett mer profant förhållningssätt till sina fotografier.

Bilder som nån handelsvara. Som hivas hit och dit och används som brickor i något slags strategiskt spel är inte min grej.
JANNE
 

hansen2

Aktiv medlem
cw-op skrev:

Vart vill du EGENTLIGEN komma med att tala om för oss alla vad du gör med dina bilder här, hade du hoppats på nån slags copycat-effekt? Både nya och djärva grepp på en fotosida; Ta bort era bilder! (C;
Jag ville faktiskt inget revolutionerande med detta, bara dela med mig av den "uppenbarelse" jag fått av denna tråd. Men vad är det talesättet säger "Det är svårt att vara profet i det egna landet"? :D

/Johan
 

hansen2

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
En bra recencent försöker bortse från den personliga musiksmaken IMHO.
Mehålles!

Men samme recencent skulle returnera en skiva med standardcovers, producerad på möhippan, med orden: "Slösa inte bort din och min tid med att skicka in detta som vår omvärld för övrigt drunknar i. Låt det stanna som ett minne av en kul upplevelse i goda vänners lag. Men återkom gärna med eget material om du känner att det här är något du vill utveckla."

:)

/Johan
 
ANNONS