Har man ett intresse av annat än det tekniska, dvs av bild ur det estetiska perspektivet så har man förhoppningsviss en någorlunda egen stil innan man börjar en utbildning. Sen är det ens eget ansvar att uvecklas och det ska läraren hjälpa till med.
Om skolan formar alla att ha samma stil och ta likadana bilder så är det ju en fruktansvärt dålig skola, och det känns lite konstigt att man skulle låta sig hjärntvättas att hålla sig till en speciell form och stil om man är genuint intresserad av bild.
Jag tror min bakgrund med teckning, målning, graffiti osv har hjälpt mig att åtminstone försöka hitta en egen stil (och att jag är en liten bit på vägen). Jag tänker söka till skola för att fortsätta utvecklas både tekniskt och bildmässigt för att bli bättre fotograf och förhoppningsviss kunna göra en kariärr.
Jag är inte speciellt orolig att jag kommer att ta efter samma stil som mina klasskamrater. det är upp till en själv, och personligen handlar en del av fotograferandet om att göra något "eget"
hmm mja de va bara lite av mina åsikter om det hela

blev lite flummigt som vanligt, men för att svara på frågan
"Är det inte så att de som är skälvlärda skapar oftast en stil som är unik! ?
Går man en skola så lär ju sig alla likadant! till följd av att bilderna blir väldigt likavarandra ?"
Självlärd kan man ju vara även om man går i en skola, det är ju upp till dig att skapa din egen stil även om skolan hjälper dig hur du ska lyckas med det.
Sen beror det ju på vad man vill syssla med, vill man bli konstfotograf så passar det väll vissa, andra inte.
själv skulle jag villja pyssla med reklam/mode och tror inte jag skulle ha en chans i världen utan att plugga. men det finns ju många som klarar sig utan utbildning, fast då assar man ju ofta duktiga fotografer istället, och det är ju också en utbildning.
hmm mitt tips är om du hittar en bra och intressant utbildning du vill gå, sök den! vill du ha en egen stil så behöver du nog inte oroa dig för hjärntvätten
/Tim som inte tillförde något vettigt