Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är du för fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skybolt

Aktiv medlem
Jag har mina funderingar över det här med att gå en fotoskola ! Är det inte så att de som är skälvlärda skapar oftast en stil som är unik! ?

Går man en skola så lär ju sig alla likadant! till följd av att bilderna blir väldigt likavarandra ?

Jag har bara en fundering om detta ! så kom i gen o säg va just DU tycker om de !

/David Schmidt

Tycker du ska gå fotoutbildning ...

Jag jobbar med utbildning av skidlärare och vi ger de blivande skidlärarna en gemensam bas att stå på så att de sedan kan skapa sig en egen profil i yrkeskarriären. Jag har svårt att tro att fotoutbildningar utbildar exakt likadana fotografer. Det finns väl inget som hindrar dig att du lär dig saker på egen hand både under och efter utbildningen. Troligtvis blir du mer allround av en utbildning.

Ptjaa, har själv nyligen börjat att fotografera.
Skulle gärna vilja gå en kurs/utbildning för att lära mig mer.

Har svårt att tro att dom som utbildar "hjärntvättar" sina elever att ta likadana kort.

Kanske bra att man tar "likadan" kort för att kunna jämnföra och se vad man gör fel/rätt.

Kan man sen inte hitta en egen stil så är det beklagligt...kanske brist på fantasi då?

Skybolt skrev:
Jag har mina funderingar över det här med att gå en fotoskola ! Är det inte så att de som är skälvlärda skapar oftast en stil som är unik! ?

Går man en skola så lär ju sig alla likadant! till följd av att bilderna blir väldigt likavarandra ?

Jag har bara en fundering om detta ! så kom i gen o säg va just DU tycker om de !

/David Schmidt

Visst kan skolning vara ett negativt faktum för både utvecklingen för fotografiet och för individen.

Jag tror dock att skola kan vara det rätta för många och också att skolor har rätt till sin existens.

Vi är ju alla olika människor och skolning kommer aldrig att passa alla.

Enligt mig så passar konstrelaterade skolor de individer som har ett betonat individualistikt sinnelag (INTE d,samma som egoistiskt!). Det gäller att ha en egen driftighet och en stark initiativförmåga.
Jag tror också att de individer som i botten av sig själva är lite individualistiska och driftiga (såklart i positiv bemärkning) också är de som många ggr kommer ut från/ur en skolning utan att vara formade av instutitionen.
På samma gång så är det många som utanför en skola/instution ändå blir formade av div,, som tex tidningen FOTO och fs,,,

Alla påverkas vi i vår kultur och av allt som berör våra sinnen. Vad som formar och vad som inte formar oss är inte lätt att säga. Det som gäller är att som i livet generellt, vara kritisk och pågående och inte alltsväljande och flat.

Är Du nyfiken, vaken, ödmjuk, driftig och med en liten krydda av medveten naivitet så kommer du att hitta dig själv och din sunda utvecklings "stil" med Eller utan stöd/hjälp/lift av en instution.

/Niclas,

Jag har aldrig gått någon fotoutbildning och kommer med stor sannolikhet heller aldrig att göra det. Det jag kan om foto har jag antingen kommit på själv eller läst på nätet.
Med en digitalkamera så kan man ju testa allting själv och kolla vad man har gjort fel, ladda upp här på fotosidan och få kommentarer som gör att man blir en bättre fotograf.
Visst, jag föraktar inte fotoutbildningar men jag tror att man kommer otroligt långt med en digitalkamera och dator. Det är ungefär som att gå en lång utbildning för att lära sig grunderna om en dator. Man måste våga testa lite.

/A\ [price the digicam]

Kakelgasten skrev:

Har svårt att tro att dom som utbildar "hjärntvättar" sina elever att ta likadana kort.

Helt klart så är det så att många omedvetet och okritiskt tillåter sig bli allt för mycket påverkade genom/i en skola. Jag vet många exempel.

Det är ofta så att det är den ofta täta skapandemiljön bland eleverna som är den farliga faktorn,,, men såklart påverkar också lärarna eleverena;)!

Lärarna har ju också ett ansvar i denna fråga, en fråga vars relevans de oftast är väl medvetna om.

/Niclas,

Jag har inte hittat något negativt med att gå en fotoutbildning.

Att bilderna skulle bli likadana tycker jag inte stämmer överhuvudtaget. Alla har ju sin egen stil, och det är ju skolans/lärarens uppgift att se till att man utvecklas inom sin stil snarare än att ändra den.

Kjell Ekström skrev:
Jag har inte hittat något negativt med att gå en fotoutbildning.

Att bilderna skulle bli likadana tycker jag inte stämmer överhuvudtaget. Alla har ju sin egen stil, och det är ju skolans/lärarens uppgift att se till att man utvecklas inom sin stil snarare än att ändra den.

Jag har hundra exempel;),,

Alla har inte "sin egen stil",,, det är ngt som tar tid att utveckla och det är just DÄr den skapande är så sårbar!

/Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jag har hundra exempel;),,

Alla har inte "sin egen stil",,, det är ngt som tar tid att utveckla och det är just DÄr den skapande är så sårbar!

/Niclas,

Många exempel...hundra exempel...???

Aha, så vad du menar är att ALLA som inte har gått en utbildning har sin egen stil då?
Har jag väldigt svårt att tro...(har 1000 exempel)...:)

Har man ett intresse av annat än det tekniska, dvs av bild ur det estetiska perspektivet så har man förhoppningsviss en någorlunda egen stil innan man börjar en utbildning. Sen är det ens eget ansvar att uvecklas och det ska läraren hjälpa till med.

Om skolan formar alla att ha samma stil och ta likadana bilder så är det ju en fruktansvärt dålig skola, och det känns lite konstigt att man skulle låta sig hjärntvättas att hålla sig till en speciell form och stil om man är genuint intresserad av bild.

Jag tror min bakgrund med teckning, målning, graffiti osv har hjälpt mig att åtminstone försöka hitta en egen stil (och att jag är en liten bit på vägen). Jag tänker söka till skola för att fortsätta utvecklas både tekniskt och bildmässigt för att bli bättre fotograf och förhoppningsviss kunna göra en kariärr.
Jag är inte speciellt orolig att jag kommer att ta efter samma stil som mina klasskamrater. det är upp till en själv, och personligen handlar en del av fotograferandet om att göra något "eget"

hmm mja de va bara lite av mina åsikter om det hela :)blev lite flummigt som vanligt, men för att svara på frågan

"Är det inte så att de som är skälvlärda skapar oftast en stil som är unik! ?
Går man en skola så lär ju sig alla likadant! till följd av att bilderna blir väldigt likavarandra ?"

Självlärd kan man ju vara även om man går i en skola, det är ju upp till dig att skapa din egen stil även om skolan hjälper dig hur du ska lyckas med det.

Sen beror det ju på vad man vill syssla med, vill man bli konstfotograf så passar det väll vissa, andra inte.
själv skulle jag villja pyssla med reklam/mode och tror inte jag skulle ha en chans i världen utan att plugga. men det finns ju många som klarar sig utan utbildning, fast då assar man ju ofta duktiga fotografer istället, och det är ju också en utbildning.

hmm mitt tips är om du hittar en bra och intressant utbildning du vill gå, sök den! vill du ha en egen stil så behöver du nog inte oroa dig för hjärntvätten ;)

/Tim som inte tillförde något vettigt

Kakelgasten skrev:
Många exempel...hundra exempel...???

Aha, så vad du menar är att ALLA som inte har gått en utbildning har sin egen stil då?
Har jag väldigt svårt att tro...(har 1000 exempel)...:)

Har du verkligen läst det som står skrivet under tråden????

/Niclas,

Jag tror att även elever på fotoskolor kan utveckla "egen stil" på precis samma sätt som självlärda.

Jag undervisar några få timmar om film och foto på estetisk inriktning gymnasienivå ibland. Ingen direkt fotoutbildning egentligen, men eleverna uppmuntras iaf till egna ideér och stilar av alla lärare och varandra även i de fall de har uppgifter att fullfölja.

Ser inte på något sätt att de skulle ha mindre "egna stilar" än vad självlärda jag känner till har.

Det beror nog på vilken vilja att skapa man har, hur man utvecklar en stil.

Hej.

Får nog skilja på utbildningar, högre o lägre.

Grundkurs i fototeknik, mörkrum etc är bra för att kunna tekniken bakom framställandet.

Högre utbildningar där man kommer få kritik på det konstnärliga arbete som man framställer kan vara tvetydigt.

Hört berättelser om Christer Strömholm från min gamla mentor som hade haft honom som lärare.

Ingen pedagogik som hade gått hem i dagens skolor.

Jobbat som lärare tidigare och om man får visa för vissa elever att de inte kommer få bättre betyg för att de plåtar "mina" motiv.

Så visst finns det en uppenbar risk för liksidighet med en utbildning.

Men funkar allt är det kanonkul!

Mvh

Tobias

Kul att så många är intresserade av ämnet!

Jag har valt att inte ta nån utbildnig, mer än här på fotosidan osv.. Då jag tror man blir en mer självständig o starkare fotograf! på så sätt

Många skolor lägger stor vikt vid att uppmuntra och stimulera elevers personliga fallenheter/läggning,,, Skolor är väldigt olika och det finns representanter från båda sidor av skalan med var sin ytterlighet. Jag har själv varit elev på både och,,,Menar jag iaf.

Som skölsökande bör man skapa sig medvetenhet rörande vad olika skolor lägger vikten på i teori och praktik,, Den som söker bör även ägna tid för självförståelse. Jag har stött på många personligheter som på grund av sin individuella läggning säkerligen inte har stor nytta av en till viss del ofta styrande instution. Andra jag har mött är av den motsatta typen, alltså av den mindre driftiga typen som får stor nytta av en bra skola. Jag själv är den typen som ligger ca på mitten av skalan med en lite för stor smula idealistiskt alltomtänkande,,,

Alltså, skolor i olika nivåer passar olika individer olika bra, suveränt eller inte alls!

Jag har stött på många som kommit på en skola och som sedn klagat stort på systemet + +. OFTA har det handlat om individer som inte visste vad skolans policy var innan och INte heller vad den egna personligheten hade störst nytta och behov av, vilken skola eller Ingen alls!

/Niclas,

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto