Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vad är skillnaden Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

MamsTrams

Medlem
Jag ska köpa minneskort till min Canon 500 D. Jag vill ha 8 GB, så när jag ska beställa så står det:klass 4, resp klass 10. Vad betyder det? Vilket ska jag ta?
TAck snälla för alla svar

Jag ska köpa minneskort till min Canon 500 D. Jag vill ha 8 GB, så när jag ska beställa så står det:klass 4, resp klass 10. Vad betyder det? Vilket ska jag ta?
TAck snälla för alla svar

Det är helt enkelt överföringshastigheten på kortet.
Class 4 4 MB/s
Class 10 10 MB/s

Ju snabbare desto bättre.
Kolla dock i manualen vad Din kamera klarar att skriva.

Edit: För att filmningen ska fungera vill de att Du använder Klass 6 och över

Klassen anger hastigheten kortet kan lagra bilder när du fotograferar.
Klass fyra är långsammare än klass 10 ex.
Kameran buffrar när den skriver många bilder till minneskortet(du kan inte ta bilder under tiden), vill du ta en serie snabba bilder bör du köpa ett kort med hög skrivarhastighet.
Det är särskilt när du fotograferar i RAW kameran kan stanna upp då storleken på bilderna är större.
Jag köper gärna kort som klarar åtminstone 30mb/sek (klass 10)
Nu kommer allt fler kort, med betydligt snabbare skrivarhastighet...

8gb

Ja 8GB är en lagom storlek på kortet, jag följer Scott Kelby´s råd och använder många små kort och inte ett stort (iof rekommenderr han 4GB... men det är ett gammalt råd). Skulle ett kort sluta fungera, har du inte förlorat allt. Lemans fungerar alltid, jag har inte haft några problem med kortet.... och till det priset kan du köpa flera:)

ANNONS
Götaplatsens Foto