Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad får fotograferas(publiceras)

Produkter
(logga in för att koppla)

aceeo

Aktiv medlem
Har läst igenom tidigare diskussioner kring varumärken och dylikt, men jag funde3rar mer kring konst och dylikt. Får man tex fotografera en staty, och använda i reklamsammanhang hur som helst och hur blir det med tavlor, och om man nu kan publicera statyetter och tavlor hur som helst hur blir det med avfotograferade fotografier/plancher?

Anders EO

aceeo skrev:
Får man tex fotografera en staty, och använda i reklamsammanhang hur som helst och hur blir det med tavlor, och om man nu kan publicera statyetter och tavlor hur som helst hur blir det med avfotograferade fotografier/plancher?

Konst som finns utomhus får man fotografera av. Tavlor får man inte avbilda. I praktiken måste det vara OK (även om det egentligen inte är tillåtet) om en tavla syns i bilden, men närmar det sig avbildning är det inte tillåtet.

I kommersiella sammanhang skulle jag akta mig för att ha med en tavla i bakgrunden. För mitt privata fotograferande rör det ju om metakonst - alltså ny konst av gammal konst - om någon annans konst dyker upp i mina bilder, så länge inte det är ren avbildning.

ANNONS
Götaplatsens Foto