Annons

Vad gör agiteringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

martin_gr3

Aktiv medlem
Detta står på Photax hemsida, angående framk. i Patersondosor:

Agitering av Paterson-dosor.
En mycket bra agiteringsmetod är:
En snabb uppochner-vändning av dosan. Håll kvar dosan uppochner-vänd tills det har slutat att "bubbla" (Ljudet är en kvittens på att kemin verkligen förflyttas på ett effektivt sätt i dosan). Vänd tillbaka och håll kvar tills "bubbelljudet" har avtagit. Upprepa punkt 1. Upprepa punkt 2. Hela agiteringen (1-4) tar ungefär 12-15 sekunder och utförs "varje hel minut"..

Kodak i sin tur rekomenderar, på filmförpackningen (Tri-x), att agitera var 30:e sekund.

Vem bör man gå efter? Och: Hur PÅVERKAR agiteringen framkallningen? Vad kan hända om jag agiterar varje helminut istället för var 30:e sekund?

/Martin
 
Agiteringen gör så det kommer fräsch framkallare till filmen.

Om du agiterar ofta, så ökas kontrasten (jag har visserligen inte testat det själv, men läst det till mig).

Jag har alltid agiterat genom vända den två gånger under cirka 5 sekunder varje 30 sekunder.

Eftersom jag alltid har gjort så, har jag lärt mig att det funkar för mig och finns ingen mening att byta.

Det har ju lite med vilken framkallningstid som filmen/framkallaren har också. Tex om jag framkallar i HC-110 med Tri-X för bladfilm så är det typ 4 minuter och då kan jag knappast göra som photax (utan jag agiterar hela tiden istället).

/ Marcus
 
Det är lättare att säga vad som händer om du inte agiterar: framkallaren "tar slut" fortast i motivets högdagrar (eftersom de skall bli mörka på negativet). I skuggorna tar framkallaren inte slut lika fort eftersom mindre silver skall behandlas där. Genom att agitera tillför man ny kemi över hela filmen och aktiviteten hålls mer konstant, även i högdagrarna. Om du agiterar för mycket kommer högdagrarna att sota igen och bli svårkopierade, om du agiterar för lite sjunker negativets kontrast.

En del fotografer tillämpar "stand development" med ohyggligt utspädda framkallare helt utan agitation. Då snackar vi framkallningstider på en eller ett par timmar!
 
Håller med i det Emil säger! Förutom det att högdagarna sotar igen om man agiterar för mycket, de blir utfrätta, alltså, aldelles för ljusa (svårt att fån nån teckning när du sen gör bilderna)!

Photax kör standarn-varianten, medan Kodak kör en mer proffsig kan man säga! Vilken metod du själv använder spelar inte så stor roll! Kanske att du kan få lite jämnare och finkornigare negativ om du kör kodak-varianten!

Och vänder du dosan vid två olika tillfällen i minuten istället för en så minskar också riskerna att det bildas bubblor som lämnar fula framkalningsmärken på filmen! Efter att du agiterat kan du "dunka" dosan i bordet, så att eventuella bubbor försvinner!

Jag själv brukade börja med att förbereda filmen genom att låta den ligga två minuter i 20 C vatten! Sen i med framkallaren, agitera de första 30 sek, sen låta den vila 30 sek, sen vända den en gång ordentiligt, ca 5 sek, sen vila 30 sek osv... Efter ca 8 minuter, klart!

Lycka till!
 
Ser nu att jag skrev lite tvetydigt om igensotade högdagrar, jag menade att de blir för mörka på negativet och alltså tappar teckningen på kopian.
 
Emil-G skrev:
Ser nu att jag skrev lite tvetydigt om igensotade högdagrar, jag menade att de blir för mörka på negativet och alltså tappar teckningen på kopian.

Alltså högre kontrast och det kan man minska genom att ha lite lägre framkallningstid.

Tex när jag framkallar bladfilm, så agiterar jag hela tiden (jag tar det understa bladet och lägger överst i matlådor som jag använder) därför det blir svårt att sitta i totalt mörker och veta när det har gått en halv-minut.

Jag kör nästan två minuter mindre framkallningstid pga det.

/ Marcus
 
Vanligast är väl att man har ett par favoritfilmer som man testar lite olika metoder pâ, framkallare, tider osv, sedan använder man detta och vet hur man kan justera och rädda en film där man t ex satt ISO fel.
Samma sak med papper, man provar sig fram och skapar sin egen standardmetod.
Det viktiga är att man gör lika var gâng.
 
Agiteringen påverkar kontrasten. Varför har redan förklarats.

Vilken tid du skall använda är lite efter ditt tycke & smak.
Själv använder jag båda beroende på framkallningstiden.
Om tiden är kort, under 5,5 minut, så agiterar jag var halvminut.
Är tiden längre så agiterar jag var helminut. Det blir lite mindre stressigt med var minut och jag hinner byta sköljvatten och förbereda nästa dosa.

PS Man hinner faktiskt slå en sjua på mindre än en minut. Men inte under en halvminut. DS
 
ANNONS