Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad händer när man trycker ned avtryckaren helt direkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en S3 IS. Normalt sett trycker jag ned avtryckaren till hälften och väntar tills autofokusen är klar. Därefter trycker jag ned avtryckaren helt och tar bilden.
Ibland händer det att jag av misstag trycker ned avtryckaren helt på en gång. Jag har aldrig sett några fokusfel på dessa bilder.

Jag har inte hittat något i manualen om att trycka ned avtryckaren helt på en gång, så jag undrar om det är någon av er som vet. Autofokuserar kameran färdigt ändå innan bilden tas eller använder den det fokus som för tillfället råkar vara inställt, förmodligen då från senast tagna bild?

Det händer ju faktiskt ibland att man skulle vilja ta en bild blixtsnabbt, när till och med de få sekunder det tar att autofokusera på vanligt sätt är för lång tid. Det är därför jag är nyfiken på vad som egentligen händer i kameran när man trycker ned avtryckaren helt utan att vänta på att autofokusen ska pipa att den är klar.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Det samma händer....

...bare snabbare.
Någon gång hinner inte AF med: men det ser du nog på dina bomskott :)
Om du behöver blixtsnabba blixtskott...kör M och håppas;-)

Nu vet jag inte hur det är just hos S3 IS. Men när det gäller min kompaktkamera (olympus sp-320) så fokuserar kameran klart innan bilden tas om man trycker ner avtryckaren till max direkt. Likadant gäller det för min system om man kör AF one shot.

På vissa kameror kan du välja af-prioritet eller slutar-prioritet. Alltså om du kameran ska fokusera och låsa fokus innan slutaren öppnar eller om slutaren öppnar direkt utan att bry sig om fokus. Hur det är på just din kamera vet jag inte.

Hej!

Tack för era svar! Det låter ju som att kameror generellt fokuserar klart (försöker i alla fall) innan de tar bilden om man gör så här. Det verkar ju logiskt också.
Jag har observerat hur min S3 IS gör vid intervallfotografering. Den slår på sig, tar bilden, och stänger av sig. Det hela går mycket fort, och man undrar hur den hinner göra allt rätt, fokus, exponering etc. Det är väl det tempot saker görs i när man trycker ned avtryckaren helt på en gång, gissar jag.

Jag fotar nästan uteslutande i M-läget, så kameran behöver inte bestämma något annat än fokus om jag trycker ned avtryckaren helt på en gång.
M-läget är kanske inte idealiskt för blixtsnabba bilder, men det är det läge jag normalt föredrar. Och skulle det dyka upp ett motiv där jag inte hinner ställa om någonting så får det väl bli den exponering det blir. Bättre en lite felexponerad bild av ett kanonmotiv än en perfekt exponerad bild utan detsamma :).

Mvh.
Lasse C

Det är ju inte någon kompaktkamera direkt, men på en 40D blir det endera av två världar:

Inställd på One Shot AF fokuserar den först och exponerar sen. Kan den inte fokusera blir det ingen bild heller.

Med Servo AF tar den bilder när man trycker ner avtryckaren. Har den hunnit fokusera blir det skarpt, annars inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto