Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad händer sRGB bilder i Adobe RGB 1998

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Har några tusen gamla färgbilder i sRGB och alla nya i Adobe RGB 1998. Har dessutom bildskärm och skrivare och kamera inställda på Adobe RGB.

Jag har några frågor om detta som någon säkert kan svara på:

1 Om jag tar upp en gammal sRGB bild och behandlar den i Adobe och sedan lagrar den, lagras den då i sRGB igen eller i Abobe RGB?

2 Om jag vill skriva ut gamla sRGBbilder och skrivaren är inställd på Adobe RGB vad händer då?

3 Förändras sRGB bilden på skärmen så att man ser den med Adobe RGB-ögon?

Det kommer nog fler frågor när jag fått svar på dom här första.

Under "Edit->Color settings" i PS kan du bestämma hur photoshop ska hantera färgprofiler. Så där borde du få svar på fråga 1.

Om du inte byter färgprofil på bilden så att den matchar det skrivaren är inställd på så borde du få en utskrift som inte ser ut som du vill. Men jag har för mig att du i utskriftsdialogen kan välja att använda skrivarens färgprofil.

Jag har aldrig sett att bilden förändras när man byter färgprofil, men det borde jag ju se tycker jag. Kanske jag är färgblind... men du får säkert fler svar, jag ska bevaka tråden och lära mig jag också.

Christer1 skrev:
Har några tusen gamla färgbilder i sRGB och alla nya i Adobe RGB 1998. Har dessutom bildskärm och skrivare och kamera inställda på Adobe RGB.

Jag har några frågor om detta som någon säkert kan svara på:

1 Om jag tar upp en gammal sRGB bild och behandlar den i Adobe och sedan lagrar den, lagras den då i sRGB igen eller i Abobe RGB?

De lagras i Adobe RGB. Du bör välja att konvertera till Adobe RGB, då räknas bildens RGB-värden om så att de visas korrekt i Adobe RGB.

2 Om jag vill skriva ut gamla sRGBbilder och skrivaren är inställd på Adobe RGB vad händer då?

Om du inte konverterat bilderna till Adobe RGB kommer de bli bleka och urvaskade i färgerna. Om du konverterar dem ser de ut som tidigare.

Samma sak här. Om du konverterar bilden till Adobe RGB kommer det att se ut som tidigare. Om du inte ser bilderna bleka ut.

Det kommer nog fler frågor när jag fått svar på dom här första.

Låt dem komma :)

MVH/Stefan

Oj, att ändra alla gamla bilder till Adobe RGB det går ju bara inte. De är säkert en 4000 av mina 7600 bilder i fotoalbumet. En hel del har inte Metadata dom är för gamla.

Men jag tar då och då upp gamla bilder på skärmen och dom ser inte särskilt bleka ut, omvandlas dom till AdobeRGB i presentationen på bildskärmen?
En del passar jag då på att fräscha upp med modern PS-teknik. Om t.ex en gammal bild är lite oskarp kör jag ofta ett Labfoto skärpningsmakro eller (ctrl+F12) på den och lagrar den igen.

1 En del gamla bilder står det "OKALIBRERAD" på i Metadata. Dom verkar komma upp OK. När jag nu kör en skärpning på en sån bild står det fortfarande "OKALIBRERAD" på den i Metadata.Det borde ju stå AdobeRGB?

2 Nu har jag tagit upp en registrerad sRGB-bild och kört skärpning och lagrat den igen men då står det åter "OKALIBRERAD" i Metadata.

3 Nu har jag tagit upp yttrligare en bild som jag vet kameran har levererat med AdobeRGB. Den är behandlad i PS och där står det också "OKALIBRERAD" i Metadata. Ändras det så fort man behandlat bilden?

Jag nöjer mig med dessa frågor nu.
Christer

Ytterligare en fråga:

4 Har precis tagit upp två RAW bilder på skärmen tagna idag. Den ena med Canon 300D den andra med Minolta A2.
Tittar på RAW metadata där står inget om Adobe RGB trots att båda kamerorna är inställda på det.

JPG-bilderna som "framkallats" ur dom RAWa har båda färgrymden "OKALIBRERAD". Nu är jag riktigt konfys.
Jag kollar Adobe. slår shift+ctrl+K och där står Adobe RGB 1998 men på färghanteringsprincip är alla 3 i AV-läge! Är det OK

Ett bra sätt att hålla koll på färghanteringen i PS är att ändra standardinställningarna från "document size" till "colorprofile" genom att klicka på pilen nere till vänster. På så sätt ser man alltid vilken profil man arbetar med i den bild man har uppe.

Varför skulle du ändra alla dina bilder till Adobe RGB? Ska du enbart använda en bild till ex skärmvisning är det väl bättre att behålla sRGB.

Att spara om alla dina bilder är med all säkerhet ett sätt att förlora viss information i många av bilderna för alltid. Dina originalbilder är ju vad din kamera en gång optimalt har producerat.
Konvertera istället när du har ett behov av det och spara alltid originalet.

Får du heller ingen skillnad på bilden i "preview" när du ska konvertera så spelar det ju ingen större roll.

Observera att PS alltid jobbar i LAB och aldrig kan jobba med en bild utan att först tilldela bilden en färgprofil. Det blir den du bestämmer eller den som du har förinställd i PS. Detta gäller också output till ex skrivare. Därför bör du alltid låta PS fråga dig innan profil tilldelas för att ha kontroll över situationen.

Jerry

Christer1 skrev:
Oj, att ändra alla gamla bilder till Adobe RGB det går ju bara inte. De är säkert en 4000 av mina 7600 bilder i fotoalbumet. En hel del har inte Metadata dom är för gamla.

Gör ett funktionsmakro som konverterar bilderna från sRGB till Adobe RGB. Sedan kan du använda Photoshops Batch-funktion så att den gör det på en hel mapp i taget.

1 En del gamla bilder står det "OKALIBRERAD" på i Metadata. Dom verkar komma upp OK. När jag nu kör en skärpning på en sån bild står det fortfarande "OKALIBRERAD" på den i Metadata.Det borde ju stå AdobeRGB?

Det beror på hur du har dina färginställningar. Se svaret nedan.

2 Nu har jag tagit upp en registrerad sRGB-bild och kört skärpning och lagrat den igen men då står det åter "OKALIBRERAD" i Metadata.

Beror på att du stängt av Photoshops färghantering.

3 Nu har jag tagit upp yttrligare en bild som jag vet kameran har levererat med AdobeRGB. Den är behandlad i PS och där står det också "OKALIBRERAD" i Metadata. Ändras det så fort man behandlat bilden?

Samma sak här. Stänger du av färghanteringenn kommer bilderna alltid att vara markerad som om de vore utan inbäddad färgprofil.

MVH/Stefan

Stefan,
Hjärtligt tack för att du hjälpt mig rätta till det här.
Finns AdobeRGB färgrymden kvar i bakgrunden i dom bilder som lästs in från kameran med AdobeRGB men som har visats OKALIBRERAD i Metadatan?
Om jag nu ändrar dom så att det står korrekta AdobeRGB där, har då också den större färgrymden återskapats eller är den puts väck på alla dessa bilder?
Det är intressant att du kan mer om det här än Scott Kelby som skrivit den i mitt tycke utmärkta boken "Photoshop CS för digitalfotografer" som jag i stort sett läst från pärm till pärm.
På sidan 116 i boken visar han hur man skall ställa in färgkorrigeringen men i bilden ser man att "RGB färgkorrigeringsprincip" är avstängd. Alltså ställde jag in så utan att reflektera på det!
Har nu, som du skrev, gjort ett litet macro som skall omvandla Okalibrerad till AdobeRGB och spara det. Skall testa om det fungerar idag. Hade platsen ctrl+F10 ledig så det blir ju lätt att manuellt använda det.
Det är nog bara ett tusental bilder som lästs in med AdobeRGB så det skall väl gå att göra en automatiserad funktion för att ändra tillbaks det.
Skall man använda Gruppera eller Döp om i grupp för det?
Christer

Christer1 skrev:
Ytterligare en fråga:

4 Har precis tagit upp två RAW bilder på skärmen tagna idag. Den ena med Canon 300D den andra med Minolta A2.
Tittar på RAW metadata där står inget om Adobe RGB trots att båda kamerorna är inställda på det.

I en råfil har du ingen färgprofil. Det är ju bara de värden som har kommit från sensorn utan någon bearbetning som lagras i råfilen. Skulle du ha någon profil vore det kamerans egen färgprofil som du skulle ha här.

När du gör en JPEG i kameran konverteras ju bilderna från kamerans färgrymd till en av de färgrymder du ställt in på kameran.

JPG-bilderna som "framkallats" ur dom RAWa har båda färgrymden "OKALIBRERAD". Nu är jag riktigt konfys.
Jag kollar Adobe. slår shift+ctrl+K och där står Adobe RGB 1998 men på färghanteringsprincip är alla 3 i AV-läge! Är det OK

Nej, det är här du hittar orsaken till dina problem. Ståll in din färghantering enligt följande.

Har dessutom bildskärm och skrivare och kamera inställda på Adobe RGB.
Nu undrar jag om du fått saker om bakfoten. Väldigt få skärmar klarar återge AdobeRGB och inga skrivare gör det.

Photoshop använder den inbäddade profilen i bildfilen som arbetsprofil. Du kan lungt göra dina ändringar och spara om filen. Profilen kommer förbli densamma, så länge som du inte väljer att konvertera till någon annan profil.

Photoshop använder din arbetsprofil (normalt den inbäddade profilen i bildfilen) och konverterar färgerna till skrivarens profil vid utskrift. Det är ingen skillnad där än om du använde AdobeRGB, ProPhoto eller någon annan profil som arbetsprofil.

Photoshop simulerar alltid arbetsprofilen i skärmen färgrymd/profil, så länge du inte valt att stänga av färghantering helt. Om du använder sRGB, AdobeRGB eller någon annan profil spelar ingen roll. Photoshop kommer försöka visa bilden så bra det går.

ANNONS
Götaplatsens Foto