Annons

Vad kan jag ta bort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Min gratisversion av Avira påstår att jag har nästan 200 GB "Unnecessary files". Jag vet var Papperskorgen är, men resten har jag väldigt vaga begrepp om. Är det något som talar för att jag inte ska göra som Avira föreslår, dvs ta bort dem? Vad kan hända och vad är det för slags filer?
 

Bilagor

Ventures

Aktiv medlem
Jag känner inte till programmet i fråga men om jag är osäker brukar jag flytta filerna till en egen mapp och se om något kraschar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Min gratisversion av Avira påstår att jag har nästan 200 GB "Unnecessary files". Jag vet var Papperskorgen är, men resten har jag väldigt vaga begrepp om. Är det något som talar för att jag inte ska göra som Avira föreslår, dvs ta bort dem? Vad kan hända och vad är det för slags filer?
Den där typen av program brukar vara rätt så meningslösa, och ibland rent opålitliga.
En del innehåller telefonnummer till en support som kan hjälpa dig. Väl hos supporten får du kostnadsförslag på åtgärden. När de har utfört jobbet och fått betalt hör de av sig och vill betala tillbaka. För att klara det behöver de dina kort- och bankuppgifter. Ja, du förstår vartåt det barkar.

Jag vet dock inget om just Avira. Men jag skulle radera programmet. Inte filerna.
 

AFJ

Aktiv medlem
Min gratisversion av Avira påstår att jag har nästan 200 GB "Unnecessary files". Jag vet var Papperskorgen är, men resten har jag väldigt vaga begrepp om. Är det något som talar för att jag inte ska göra som Avira föreslår, dvs ta bort dem? Vad kan hända och vad är det för slags filer?
Jag har inga egna erfarenheter av Avira men en snabb googling visar att det verkar vara ett seriöst företag/program.

De filer som listas där bör du kunna ta bort, det handlar om temporära filer och logfiler som skapas av operativsystemet. Dessa behöver du normalt inte och återskapas vid behov.

Vad som kan hända? Tja, rent teoretiskt kan det gå åt helsike. :) Men det är nog högst osannolikt.

Om jag hade installerat programmet så hade jag också litat på det och därmed även raderat allt enligt skärmbilden. Jag menar att om programmet vore "skumt" så är nog skadan skedd redan när du installerat det.

Skärmbilden visar ju dock att det är papperskorgen som är den stora "tjuven" av utrymme så om du är misstänksam så kan du ju nöja dig med att radera papperskorgen den vanliga vägen.

Windows har en egen inbyggd diskrensning. Öppna utforskaren, högerklicka en hårddisk, välj egenskaper och sedan knappen diskrensning. Du lär få upp liknande info.
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Är inte Avira ett välkänt och mycket använt program för antivirus/säkerhet? Har för mig att de ofta kommer i topp på de årliga testerna. Gratisversionerna av i stort sett alla sådana program brukar kolla upp skräpfiler, spårningscookies och en massa annat men många funktioner kostar sedan extrapengar när man väl ska använda dem. Så var det inte riktigt förr men idag är det standard. Hur det är med skräpfilshanteraren vet jag inte. Råkar titt som tätt ut för samma sak fast med ett annat program (AVG) som jag kör gratisversionen av.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har för mig att Windows självt ghar en sån funktion för rensing inbyggd, så det finns ingen anledning att skräpa ned datorn och eventuellt äventyra säkerheten med gratisversioner av liknande program.

Har man inte akuta duskutrymmesproblem så är det generellt ingen större idé att radera såna här filer manuellt, åtminstone inte i en modern dator med SSD-disk.

I alla fall:
System cache files:
Filer som systemet lägger upp själv för att spara tid eftersom de sannolikt kommer att användas snart igen. Det är OK att radera dem, men risken är stor att systemet snart lägger dit dem igen.

System temporary Files:
Temporärfiler som skapas under procesens gång. Det kan t.ex. vara en fil som skapas för att sen skickas till skrivaren. Normalt ska det finnas automatik i det program som skapat filen som tar bort den när den inte används längr, t.ex. när den har skickats till skrivaren. Det är oftast säkert att radera sådana filer, även om det kan finnas fall då filen fortfarande används, t.ex. om filen lagts i en skrivarkö

System logs:
Windows sparar massvis med information i olika systemloggar, och det finns ett speciellt verktyg i Windows för att läsa dessa loggar. Det finns ett känt exempel på indiska representanter för "Windows" som ringer upp och ber användaren att titta i dessa loggar, och då sannolikt upoptäcker massvis med varningsmeddelanden som Windows har lagt dit, vilket inte är ovanligt och oftast helt nbormalt, men skammarna påstår att detta är ett bevis på att datorn är infekterad med ett livsfarligt datavirus och vill koppla upp sig mot datorn för att rätta till detta.
LKoggarna kan vara bvra för felsökning men vanligtvis för en vanlig anvöändare så är det OK att radera dem, även om det inte spelar så stor roll eftersom det inte handlar om särskilt stora datamängder.

Application error reports:
Se ovan om System logs. Kanvara bra för felsökning ifall man har problem med ett specifikt program, så kan man skicka sådana filer till tillverkaren.

Recycle bin:
Det är ett finare namn på papperskorgen. Det finns automatik i Windows för att radra denna automatiskt när filerna där blir tillräckligt gamla, så det är onödigt att radera dem manuellt, men det kan friställa lite diskutrymme ifall man har akuta diskutrymmesproblem. Anledningen till att papperskorgen finns är att man enkelt ska kunna ångra en bortttagning. Tömmer man papperskorgen så är det för sent att ångra sig.

Utöver ovanstående så kan Windows själv spara ytterligare en del filer som Windows eget städningsprogram kan hitta och föreslå borttagnng av. Exempel på sådana är installationsfiler för uppdateringar för Windows Update och även, ifall man gjort en större oerativsystemuppdatering, den gamla versionen av operativsystemet, som gör det möjligt att backa uppdateringen. Windows kan även ta systembackuper som man kan anvöända för att återställa Window till et ttidigare läge, och även dessa återställningspunkter kan Windows föreslå att man kan ta bort. Det är oftast OK att ta bort alla sådana fielr också, men man går då förstås miste om möjligheten att backa eller återställa Windows.
 
ANNONS