Annons

Vad kan man förvänta sig av kommande A7IV.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Detta är väl bara en genomgång av en förproduktions A7IV, det nya mot äldre modellen. Han berättar tydligt både i början och slutet att han är Ambassadör för Sony.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad tycker du själv om det gäller trovärdigheten i en review, jämfört med de reviews du anser är "usla"? Tror du det finns någon 'bias' i utvärderingen?
Den trovärdigheten är i mina ögon betydligt högre hos Galer än i princip allt annat som brukar sägas och okritiskt upprepas i all evighet om Sony-kameror och den emanerar ur den killens kunskap som han har visat många gånger att han har och väldigt många andra saknar. Det här är en kille som tänker själv och gång efter gång lyckats sätta fingret på och lyfta fram det som finns i kamerorna som Sony själva i övrigt oftast grundligt misslyckats med och de flesta fristående testare också.

Ställ exv. Pajasen medxstort P och slapptestaren Kai bredvid Galer så kanske du förstår vad jag menar.

Tillhör du de som konsekvent sorterar bort allt som det står en företagslogga vid utan att ens bemöda dig om vad de faktiskt försöker förmedla? Det innebär väl i så fall att du aldrig läser någon användarinfo what so ever antar jag. Visst man kan ju alltid killgissa sig fram i livet och många gör ju just det med varierande framgång, Problemet är bara att en kamera som A7IV är så galet bemängd med funktioner att der är en väldigt osäker metod att lära sig dessa den vägen.

De flesta får nog svårt att skruva ihop t.o.m. en genomsnittlig IKEA-möbel utan bra instruktioner och ritningar från IKEA trots att en sådan är en bråkdel så komplex som en A7IV-kamera är men visst vi får väl börja kolla på YOUTUBE och okorrumperade hemnafixares videos istället för att läsa IKEA:s instruktioner för de kan säkert också uppfattas som "Evil" och det är väl bra också för alla de som aldrig lärde sig läsa så pass att de klarar att läsa en IKEA-instruktion.

Nä du Lars jag måste nog säga att det är synd att du inte kan se en instruktions- eller funktionsöversiktsvideo för vad den är. Vad består denna bias av i Galers video som du verkar så rädd för att du ska bli utsatt för? Videon riktar sig faktiskt till de som redan köpt sig en A7IV främst och det brukar det mesta av det Galer lägger ut. Galers tips har för mig varitvovärderliga och de har tillsammans med en del funktioner i A7III och A7IV fullständigtcändrat på hur jag numera fotograferar. De tipsen har jag alltså fått från hans videos och alltsåninte från stor-Sony.

Det finns ett inslag i slutet där han pushar bl.a. sin egen manual till A7IV men i det skiljer han sig ju inte ett dugg negativt från exv. den helt från Sony fristående Gary Friedman som ju skrivit manualer till Sony-kameror i decennier. Tvärtom så klagade Friedman vid tillfälle på att han inte fått någon NEX 7 på sin tid av Sony då jag redan hade haft min i en månad. Så har det säkert varit för Friedman med A7IV också som ju vi i Sverige fått nära en månad innan USA fick sina leveranser. Det problemet har uppenbarligen inte Galer haft och det är i alla fall jag väldigt tacksam över.
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Den trovärdigheten är i mina ögon betydligt högre hos Galer än i princip allt annat som brukar sägas och okritiskt upprepas i all evighet om Sony-kameror och den emanerar ur den killens kunskap som han har visat många gånger att han har och väldigt många andra saknar.
Han låter som en typisk försäljare i mina öron; allting är fantastiskt, ingenting går att anmärka på. Vi har en sådan ambassadör på Fujisidan också; Jonas Rask. Problemet är inte vad de säger, utan vad de inte säger. I sin iver att marknadsföra märket de är ambassadörer för, låter de bli att förmedla det som är mindre bra och, om man vill spetsa till det, faktiskt lurar potentiella nya kunder eftersom de sällan berättar vad som inte håller måttet.

Tillhör du de som konsekvent sorterar bort allt som det står en företagslogga vid utan att ens bemöda dig om vad de faktiskt försöker förmedla?
Jag försöker undvika att bli betuttad i försäljare vars syfte är att okritiskt få mig att svälja budskapet.

Det innebär väl i så fall att du aldrig läser någon användarinfo what so ever antar jag. Visst man kan ju alltid killgissa sig fram i livet och många gör ju just det med varierande framgång, Problemet är bara att en kamera som A7IV är så galet bemängd med funktioner att der är en väldigt osäker metod att lära sig dessa den vägen.
Om det handlar om rent faktabeskrivande handhavande och det hjälper dig att förstå hur du ska använda kameran på bästa sätt, så är det väl bra. För mig som ännu inte kommit till insikt om ifall jag vill köpa kameran eller ej, är det alldeles för mycket försäljarsnack och mindre av konsumentupplysning för ett sådant beslut.

Nä du Lars jag måste nog säga att det är synd att du inte kan se en instruktions- eller funktionsöversiktsvideo för vad den är. Vad består denna bias av i Galers video som du verkar så rädd för att du ska bli utsatt för?
Begreppet produktplacering är du garanterat bekant med. Du vet när det står Omega på James Bonds klocka och den visas i tid och otid i filmen. Det du tror är en simpel instruktions- eller funktionsöversiktsvideo kanske bär ett annat, mer dolt budskap som du okritiskt sväljer? Har man redan investerat i produkten, kommer man naturligtvis att försvara köpet in absurdum, men söker man konsumentupplysning inför ett köp, är dolda försäljningsbudskap som saknar objektiv kritik av produkten ointressanta.
 

Bengf

Aktiv medlem
Tror att det är väldigt få som deltar i dessa trådar utan att man är rätt så medveten om vad som är bättre fakta baserat eller enbart okritiskt säljsnack. Vad gäller nya A7IV så är man nog väl förberedd genom att föregångaren A7III funnits med så pass länge ute och varit med i så många jämförelser med andra märken, och även överlag fått goda betyg. Sony har som egenart rent historiskt varit dåliga på att berätta om vad som verkligen finns där i djupet av menyer och vad man på bästa sätt kan använda sin kamera. Man har liksom blivit tvingad att söka information på andra vägar, och då har man erfarenhets mässigt också sållat bort tveksamma hurra rop som alltid finns där även med dom flesta olika kameror man läser om.
 
ANNONS