Annons

Vad kostar dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Fotar du analogt utan kamera och objektiv?? Det skulle jag också vilja kunna!

Det trevliga på den digitala fronten är att det blir billigare ju mer man fotar;-)

Objektiven behöll jag, kamerahuset gjorde jag en försumbar förlust på ;)

WFS) (Graylingman skrev:
Och hur är det på den analoga fronten?
Det kan gå jämt ut beroende på vad man har för grunkor. Men där har man en löpande kostnad i negativen.

Jeppe skrev:
Objektiven behöll jag, kamerahuset gjorde jag en försumbar förlust på ;)
Jaja, men då får du ju räkna in objektivsumman under den tid du använde dem på den analoga kameran och slå ut över antalet bilder;-)

Jag fånar mig naturligtvis bara. Diskussionen är ganska intressant, men också meningslös. Ett digitalt bildflöde kräver dator, backup och annat som den analoge fotografen slipper, så det blir nog inte billigare i slutändan. Det jag själv gillar med digitalt är att jag vet om bilden blev bra redan direkt efter att jag tagit den, istället för att man ska få en rulle med pruttbilder en vecka senare utan att veta vad man gjort för fel. Jag är annars inte den som "slösar" med bilder faktiskt. Under påskveckan tog jag ungefär 200 bilder, och då var jag ute med kameran i högsta hugg nån timme varje dag.

Jo, det finns så klart risk att det är ett skrytforum som Anders Ö skrev. Titta vilka fina och dyra objektiv och prylar jag köpt! Det var dock inte min tanke. Jag funderade just över den där kommentaren som man ibland hör att det är ju gratis med digitala tekniken, bara att ta en bild till om man inte är säker på att bilden blev bra. Nja, det är nog inte riktigt så, eller hur?

Kostnaden för mitt fotograferande skenade iväg rejält i och med digitaltekniken i alla fall. Aptiten på prylar ökar ju nu när det blivit enklare, roligare och snabbare att fota, jag skulle aldrig lagt så mycket pengar eller tagit så många bilder om jag fortsatt med film. Jämfört med filmtiden (jag fotade mest dia, och ganska sparsamt eftersom jag snålade med film) så är kostnaden per bild mycket högre för mig, men jag jobbar på att ta fler bilder och pressa ner kostnaden. :)

Re: OT: Vad kostar dina SÅLDA bilder?

cowboy skrev:
Och man kan ju utveckla frågan lite (nu blir det lite OT);

* Vad kostar varje SÅLD bild?

För min egen del blir det nog femsiffriga belopp/såld bild...

Om vi ska se det på det viset så ligger väl min kostnad på ca 13000kr per såld bild - vilket är ingen hittills.

En ratio på 0/~13000 är väl inte direkt något att skryta med. ^^

Senast ändrad:
Arbetstid..?

Om man adderar nedlagd arbetstid till varje bild, vad får ni då för kostnad? Hur mycket bedömer ni att ni är värda per timme?

Min bedömning är att de flesta använder rätt mycket av sin tid för fotograferandet framför datorskärmen...

/Fredrik

Re: Arbetstid..?

Ekenborg skrev:
Om man adderar nedlagd arbetstid till varje bild, vad får ni då för kostnad? Hur mycket bedömer ni att ni är värda per timme?

Min bedömning är att de flesta använder rätt mycket av sin tid för fotograferandet framför datorskärmen...

/Fredrik

Jag tror att din bedömning är riktig. De flesta på fotosidan har valt hobbyn för att de gillar att syssla med den inte för att de tror att de ska gå plus ekonomiskt.

Eftersom foto är min hobby är jag beredd att betala för att syssla med den. Jag betalade en engångssumma för datorn. Utöver det är varje timme som jag sedan ägnar mig åt foto framför datorn ren vinst ;) (så länge jag kan hålla mig från att uppgradera hårdvaran). Navelskåderi i forumet kan också vara billig underhållning. *plockar fram mellanringarna för att ta makrobild av min navel*

De senaste 3 åren

Kamerainköp ca 300'
Övriga omkostnader ca 50' (mest bensin)

Försäljning ca 500'

Arbetstid, många timmar...

Gåt plus på foto, JA men inte så mycket med tanke många timmar.

Nöjd men livet: JA!!! det viktigaste.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto