Annons

Vad saknar / önskar ni med dagens kamera menyer.

Produkter
(logga in för att koppla)

hansl54

Aktiv medlem
En timerfunktion för att sätta längre slutartider än 30 s hade varit kul om man gillar långa exponeringar. Nu får man ha en extern timer, åtminstone på min Nikon.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det där med timer finns i vissa kameror, inte i andra.
Formatterar gör jag aldrig. Då försvinner ju lagrade inställningar, mappstrukturer etc. från kortet. Värdelöst.
På vilket sätt syns en kamera mindre om den är svart eller svart med texten Canon på några ställen? Ja, rätt många ställen, men de flesta är väldigt små.
 

Ventures

Aktiv medlem
En timerfunktion för att sätta längre slutartider än 30 s hade varit kul om man gillar långa exponeringar. Nu får man ha en extern timer, åtminstone på min Nikon.
Det finns sladdutlösare för det. MC-20 heter min. 9h och 59 min är maxtiden.
Men visst. Ett par minuter borde finnas inbyggt. Har för mig att min gamla Pentax ME hade hur långa exponeringstider som helst i autoläget.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det där med timer finns i vissa kameror, inte i andra.
Formatterar gör jag aldrig. Då försvinner ju lagrade inställningar, mappstrukturer etc. från kortet. Värdelöst.
På vilket sätt syns en kamera mindre om den är svart eller svart med texten Canon på några ställen? Ja, rätt många ställen, men de flesta är väldigt små.
Har aldrig förstått vad jag ska med mappstrukturer på korten till men visst alla har sina egna metoder. Det brukar dessutom vara bra att formatera digitala media eller defragmentera ibland. Vad jag vet så blir lagringsmedia fragmenterade över tid och det kan möjligen påverka läs- och skrivhastigheten i värsta fall.

Jag har upplevt ett antal ggr att folk varit särskilt intressersde om jag haft exv. en ny A7:a. Med allt svart och en gammal Minoltarem får man inga blickar eller frågor och slipper att bli störd av de skälen. Få är intresserad av vad som lika gärna kan tas för något gammalt analogt i bästa fall.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Har aldrig förstått vad jag ska med mappstrukturer på korten till men visst alla har sina egna metoder. Det brukar dessutom vara bra att formatera digitala media eller defragmentera ibland. Vad jag vet så blir lagringsmedia fragmenterade över tid och det kan möjligen påverka läs- och skrivhastigheten i värsta fall.

Jag har upplevt ett antal ggr att folk varit särskilt intressersde om jag haft exv. en ny A7:a. Med allt svart och en gammal Minoltarem får man inga blickar eller frågor och slipper att bli störd av de skälen. Få är intresserad av vad som lika gärna kan tas för något gammalt analogt i bästa fall.
Jag gick omkring i en mindre stad med min KMD5D ( Det var alltså ett bra tags sedan ) lite större motljusskydd på objektivet hade jag, och lite märkliga händelser inträffade när jag promenerade runt på gatorna, unga damer avfyrade sina vackraste leende och en tobaks handlare trodde jag skulle göra reportage när gick in i hans affär ( den skulle upphöra )- han pratade på som tusan och jag tänkte hur kommer jag hur det här dilemmat, han var ivrig på rösten och jag hade som sagt ingen 1DS-kamera precis, Minolta loggan såg han nog inte förmodar jag, jag klarade mig ur dilemmat med någon förklaring jag inte mins nu i alla fall. Kamera remmen till A77 är alldeles utmärkt att använda kan jag avsluta med.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Jag har navigering i min bil med röststyrning, jag fick träna in min röst först ( enligt manualen )- det blev ett antal försök innan det fungerade någorlunda bra. Jag gick dock tillbaka till knapptryckning lite senare vilket jag tyckte var bra mycket bättre, snurrhjulet vid ratten hade då både OK-tryck och välja nummer, men först får man välja tele bland knapparna vid radio delen, man blir van vid några snabba tryck och tänker inte alls att det är besvärligt på något sätt, har man rullat för långt i kontaktlistan så ser man det bra och kan lätt ändra.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Har aldrig förstått vad jag ska med mappstrukturer på korten till men visst alla har sina egna metoder. Det brukar dessutom vara bra att formatera digitala media eller defragmentera ibland. Vad jag vet så blir lagringsmedia fragmenterade över tid och det kan möjligen påverka läs- och skrivhastigheten i värsta fall.

Jag har upplevt ett antal ggr att folk varit särskilt intressersde om jag haft exv. en ny A7:a. Med allt svart och en gammal Minoltarem får man inga blickar eller frågor och slipper att bli störd av de skälen. Få är intresserad av vad som lika gärna kan tas för något gammalt analogt i bästa fall.
Min nya Fuji XT-4 tas för en gammal analog från 70-talet! Dock får man väl passa sig när den tas för en antikvitet.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har navigering i min bil med röststyrning, jag fick träna in min röst först ( enligt manualen )- det blev ett antal försök innan det fungerade någorlunda bra. Jag gick dock tillbaka till knapptryckning lite senare vilket jag tyckte var bra mycket bättre, snurrhjulet vid ratten hade då både OK-tryck och välja nummer, men först får man välja tele bland knapparna vid radio delen, man blir van vid några snabba tryck och tänker inte alls att det är besvärligt på något sätt, har man rullat för långt i kontaktlistan så ser man det bra och kan lätt ändra.
Håll ögonen på vägen! 👁
 

Makten

Aktiv medlem
Jag vill flytta en sak från menyerna till ett reglage: Varför har ingen kommit på att man borde ha ett vred för kontrast? För den som fotar i JPG vore detta helt ovärderligt. Tänk att slippa gå in och grotta i nån meny när man vill anpassa omfånget till ett visst motiv. Eller när man bara vill se i sökaren vad fanken som finns i skuggorna, även när man fotar i råformat.
 

PMD

Aktiv medlem
De flesta moderna systemkameror har minst ett reglage i form av en ratt. Olympus har gjort nästan det du vill ha med sin "Super Control Panel". Den syns på skärmen när man använder EVF:en. Man petar på den parameter man vill ändra och vrider på en av rattarna.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
De flesta moderna systemkameror har minst ett reglage i form av en ratt. Olympus har gjort nästan det du vill ha med sin "Super Control Panel". Den syns på skärmen när man använder EVF:en. Man petar på den parameter man vill ändra och vrider på en av rattarna.
Jag fotar med Fuji XT-4 och behöver ingen meny (sällan i alla fall). Fuji har många käcka knappar som räcker väldigt långt.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag skulle önska att min Leica M-E Typ 240, och mina andra kameror för den delen, hade samma typ av egendefinierade menyfavoriter som finns i M10.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
De flesta moderna systemkameror har minst ett reglage i form av en ratt. Olympus har gjort nästan det du vill ha med sin "Super Control Panel". Den syns på skärmen när man använder EVF:en. Man petar på den parameter man vill ändra och vrider på en av rattarna.
Det har funnits något liknande rätt länge hos Sony också. Där är det kopplat till Fn. Man kan välja en layout till bakdisplayen som möjliggör Quick Navi mellan Fn 12 funktioner och ett antal andra. Däremot ser man nog bara status i EVF:en. Vad jag vet så används främst displayen för detta.
 

Bengf

Aktiv medlem
Håll ögonen på vägen! 👁
Jo det var nog tanken från säkerhets folket, passar annars på vid rödljus att förbereda, ofta så ligger den jag ringer först på kontaktlistan, endast någon snabb blick behövs, samma typ av blickar man automatiskt gör om andra är med i bilen, jag slänger ofta snabba blickar åt både vänster och höger en bit fram på vägen, men ringer inte ofta från bilen, säkrats bli nog att svara, bara ett tumtryck vid ratten.
 

Bengf

Aktiv medlem
Undrar hur många olyckor som skett när folk suttit och micklat med GPS:er och blippat på telefoner.
För att inte tala om den omåttligt populära bil radion som folk skickade efter, och sedan talade om på jobbet vad billig den var, Oj vad olyckor den kunde ställa till med, folk flipprade med inställningar och dålig mottagning som förändrades under färden, sedan kom också skivspelaren som hängde där under, man är odödlig som ung.
 

esbtse

Aktiv medlem
Det finns en Sony tråd om deras menyer som varit omdebatterade sedan deras start, men där tillkommer också mera önskningar som frågan är finns dom i andra kameramärken, berätta vad ni vill skall bli bättre i eran Canon, Nikon, Fuji, helt enkelt alla olika kameror ni har.
Vill snarare att alla viktiga funktioner skall vara åtkomliga via yttre knappar och vred så man slipper bläddra i menyer. Nikons menyer är ok.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror det finns lite olika referensramar för tankarna i denna tråd.
För mig är det klart att de inställningar man gör under en fotosession ska göras med fysiska knappar.
Men andra viktiga funktioner - såsom exempelvis inställning för anslutning till trådlöst nätverk och ftp-server - hellre görs i ”menyerna”.
 

unoengborg

Aktiv medlem
En av de saker jag märkt redan innan jag började med Sony Klick-konfigurationen var att jag numera enbart använder AF-C (continues / följande). AF-S kunde de lika gärna ta bort nu för mig. Detta var av de första saker jag upptäckte att jag aldrig mer skulle behöva bry mig om tillsammans med de statiska fokuspunkterna och joysticken. Joysticken fick jag alltså först i A7 III när den för mig redan blivit helt överspelad.
AF-S ger exaktare fokus vid svagt ljus för de flesta av Sonys objektiv. Dessutom går det inte att slå på förstoringen av sökarbilden under AF-C, men det är väl en sak som borde vara möjligt.

Håller med dig om att joysticken för att välja AF punkt håller på att bli överspelad. Eye AF fungerar för det mesta åtminstone så länge jag fotograferar människor. Efterhand som AI för motivigenkänning blir bättre kommer man förmodligen inte behöva använda den för djur eller fåglar heller. Canon har ju redan kommit ganska långt på det här området.

Vill dock gärna ha joysticken kvar för att kunna bläddra i menyer när jag har handskar på mig och touch inte skulle fungera om det nu hade funnits på min A7r iv. Går mycket snabbare att navigera med joy sticken än genom att trycka på kanterna på baksidans instälningsratt. Att använda inställningsrattens kanter blir dessutom ganska avigt om jag använder höjdavtrycket på batterigreppet.
 
ANNONS