Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Reograf

Aktiv medlem
Skall byta ut klumpburken till en platt variant, 17''. Dock fattar jag inte allt av de tekniska specarna som finns för skärmarna. Om det viktigaste jag gör på datorn är att visa och redigera bilder, vad är viktigt då? och kan ni rekommendera modell/märke? Jag spelar alltså inte så inga sådana krav finns.

Inte 17" men 19"

Jag tycker personligen att du skall köpa en 19" bildskärm i stället för 17"
kolla på Philips TFT 19" 190S5FS Silver TCO03
http://www.tdjdata.se/product_info.php?cPath=1447_1448_1450&products_id=16919

jag har 2 såna själv -- men har även skämt bort mig själv med en Philips TFT 23" 230W5BS Silver

Varför jag tycker du ska skippa en 17" e för att du snart växer ur den och iaf vill ha en lite större - och 19" är snart den standardskärm som alla rekommenderas att köpa

Tack för tipset!

Men om jag tittar på någon annan modell, vad är bra vad gäller kontrast, ljusstyrka och upplösning?

Kontrast - ljusstyrka - upplösning är de minst intressanta frågorna.

Vad är din budget?

Det viktigaste är en skärm som är skarp med bra betraktningsvinkel och återger färger bra.
Förmågan att visa nyansskillnader i mörka partier är en sak som avgör om skärmen är lämpad för bildbehandling.

Vad är din budget?

Budgeten var från början väldigt liten, men man vill ju inte vara dumsnål heller. Hade hoppats på en skärm för max 3500 (17''), men det kanske inte räcker så långt?

mipert skrev:
Kontrast - ljusstyrka - upplösning är de minst intressanta frågorna.

Vad är din budget?

Vad är din budget?

Jag trodde kontrasten var viktig - men jag har kanske missat något? Är själv på jakt efter en i prisklassen 5 000 kr. Någon som har en modell att rekomendera?

hälsn
Choke

Men hallåå - jag kan ju bara säga att jag har 2 såna här 19" bildskärmar själv - och dom 17" som säljs är 2 tum mindre

såg att den skärmen endast hade VGA anslutning. Hur står blir skillnaden egentligen mellan en DVI-ansluten skärm och en VGA-ansluten skäm?

Trodde DVI var bättre?!?

ANNONS
Götaplatsens Foto