Annons

Val av köp, igen..

Produkter
(logga in för att koppla)

spajk

Ny medlem
Ja, hejsan. :)
Skrev för några månader sen ett inlägg till om samma sak, har hittat lite andra kameror och har valt att spendera lite mer på en kamera.

Modeller jag funderar på är:
Sony cybershot F828
Canon Eos 300D

de kostar ungefär runt 10000:-
vad ska man välja?
Objektiv är ju inte de billigaste heller..
Kanske någon som kan komma med ett annat förslag?

Mvh spajk

spajk skrev:
Ja, hejsan. :)
Skrev för några månader sen ett inlägg till om samma sak, har hittat lite andra kameror och har valt att spendera lite mer på en kamera.

Modeller jag funderar på är:
Sony cybershot F828
Canon Eos 300D

de kostar ungefär runt 10000:-
vad ska man välja?
Objektiv är ju inte de billigaste heller..
Kanske någon som kan komma med ett annat förslag?

Mvh spajk

Jag skulle råda dig att invänta Nikon D70 om du vill ha en DSLR samt Minolta A2 om du vill ha en "alltiett" (kanske är fler på gång?).

Om bildtestresultaten blir goda med D70 så verkar det vara en mycket mer fullvuxen kamera i funktioner än 300D.

Sonyn verkar enligt tester tyvärr lida av bildkvalitetsproblem, man ska dock inte överdriva eftersom dessa tester är oerhört petiga & ofta har DSLR som referenser idag.

Att invänta A2 känns dock inte helt fel & dess bildstabilisator är mycket fin...

Valet mellan DSLR & alltiett är upp till dig. I kompaktvarianten så får du en fullmatad kompaktare kamera. I DSLR-varianten så har du ett utbyggbart system som också ger klart bättre bildkvalite, detta under förutsättning att man använder god optik som kan kosta en del. Beg.marknaden är dock stor + att det finns duktiga pirattillverkare idag...

/Larsa

:)

A2 ser lockande ut, fast vad är närgränsen i "macromode"? Tycker väldigt mycket om att fota nära, t ex bin m.m

Canon PowerShot Pro1 är ett annat alternativ.
L-optik och 8MP.

/Fredrik

Bilagor

• pro1_05.jpeg
    pro1_05.jpeg
    18 KB · Visningar: 329
Köp dig en D70 eller 300D, alternativt en bättre begagnad Canon 10D, allt i ett kamerorna är ju roliga kanske. Men du får nåt att växa med om du skaffar dig en DSLR.
-Jag skaffade mig först en Canon G5, var nöjd med den o så men jag tyckte denn var lite begränsad vad gäller optik samt andra tillbehör. Böt till en 10D efter 8 månader...
Med andra ord det kan vara värt att läga lite extra från början, då undviker man missen jag gorde o sparar sig en rejäl hacka :)

Håller med Joakim i detta.
En alltiett-kamera i bekväm men går sällan att "uppgradera", och växa i.
En systemkamera har ju utbytbara komponenter, så även om kamerahus blir "omodernt" eller man vill ha något mer avancerat, så har man ju kvar investeringen i objektiven.

räkna dock med mer än 10 000 med allt, då du snart vill ha extrabatteri, större minneskort, trådutlösare mm, oavsett vad du köper.

Nikon D70 är nog en bra kamera, men ligger snäppet över i pris än de två modeller du nämnt.

Varför inte en begagnad 10D eller 300D? Det börjar komma sådana nu, och ännu mer senare i vår.

Re: :)

spajk skrev:
A2 ser lockande ut, fast vad är närgränsen i "macromode"? Tycker väldigt mycket om att fota nära, t ex bin m.m

Macro är inte A2:s starka sida. Nu är dock inte närgränsen det viktigaste vid makro utan snarare förstoringsgrad...

Som sagts i tråden så är DSLR-arna nåt att bygga på, nu måste du dock själv fundera på om du vill bygga...

Det är ganska så meningslöst att köpa en 300D med budgetzoomen & sedan stanna upp där, ok den ger brusfriare bilder än kompakterna men är mer begränsad så länge du inte skaffar mer, bättre optik.

Själv så är jag dock inte så förtjust i 300D (personligt tycke) utan tycker att D70 ser klart intressantare ut, detta faktiskt oberoende av huruvida 300D håller ngt högre bildkvalitet (vilket jag faktiskt tror den gör, dock marginellt)...

/Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto