Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av nytt hus

Produkter
(logga in för att koppla)

homestar

Ny medlem
Jag hade tänkt mig att uppgradera mitt hus inom kort.
Har i dagsläget en 400D och känner att det börjar bli läge att byta ut den.
Jag har hamnat i ett dilemma. Var på väg att köpa en 60D men så när jag stod i kassan började jag fundera.
När man kollar på tex 600D och 650D så är inte skillnaden så stor (enligt tech.specs) mot 60D.
Är det värt som hobbyfotograf att välja en 60D eller skall jag välja en 600D eller 650D?
Eller skall jag kliva upp ett steg och välja en 7D.
Min 400D känns lite liten i mina händer trots batterigrepp.
Skulle någon vänlig själ vilja guide mig rätt. :)
Är skillnaden verkligen stor mellan 650D och 60D?
Orsaken att jag lutar åt 60D är att den delvis är vädertätad, men som sagt jag är villrådig. Kan inte bestämma mig.

tack på förhand :)

Peter

Berätta gärna vad/hur du hade tänkt fotografera, så blir det lättare att ge tips. Det vanliagste tipset är att satsa på det bliigaste huset som uppfyller dina krav och använd sedan pengarna till bättre objektiv.

Det finns redan många trådar om uppgraderingar från äldre xxxD till 60D och modernare xxxD, kolla gärna genom dessa.

Själv har jag bytt från 350D till 60D i höstas och är mycket nöjd, älskar den nya kameran.

Om du bor nära Mediamarket och är morgonpigg så säljer de 60D för 4990:- den 25:e och 26:e.

Min personliga åsikt att man skall ha de bästa grejerna man har råd med. Den högre inköpskostnaden lider man av vid ett tillfälle, ev sämre kvalite lider man av varje gång man använder prylen. (OBS, detta är inget påstående att 600D eller 650D vore av sämre kvalité, bara en generell tanke)

Bara av att gå in i en affär och känna på dem får en att inse att 60D är den trevligaste kameran! Jag älskar det greppet, jag skulle till och med föredra det framför D800:s grepp.

Sedan att den har dubbla rattar för bländare/slutartid/exponeringskompensation/ISO och fler direktknappar gör det bara ännu bättre.

Visst, 600D och 650D har lika bra bildkvalité under enkla förhållanden, men de har ju inte alls samma ergonomi och snabbhet i hanteringen. Den vridbara skärmen får du ju i båda serierna, men den är riktigt trevlig att ha.

God jul!

Enl mig är den stora skillnaden mellan 600D och 650D att 650D har en mycket bättre AF modul (samma som i 60D). Sedan får man lusläsa mellan 650D och 60D för att se tre viktiga grejer som mest syns vid en nogrann läsning av tekniska specifikationer - men oj så viktiga: sökare, slutare och byggmaterial.

650D är i stort sett rakt igenom i plast med en mörkare spegelsökare som både är relativt liten, mörkare och har sämre kontrast än i 60D. 60D har en plastyta men ett skelett i metall. Sökaren har en glasprisma med större bild och bättre teckningsgrad. 60D har bättre synktid för upplättningsblixt och bättre hållbarhet (så vitt jag minns). För det aktuella Mediamarktpriset på 4990:- är saken enkel - köp 60D.

EOS 60D har två inställningsrattar, en som man sköter med pekfinger eller långfinger och en bakre som man sköter med tummen. EOS 600D/650D har bara den främre. Det kan spela roll för den som ofta gör helmanuella inställningar.

Jag håller med om det (tillfälliga?) Mediamarktpriset på 60D. Det är ungefär hälften av vad jag betalade för min EOS 60D för drygt två år sen.

Tusen tack för alla svar.
Det slutade med att jag åkte till en MM-butik och inhandlade mig en 60D som julklapp.
Nu skall bara batteriet laddas klar sen skall jag ut och leka med den. :)

Jag kan hålla med om att greppet är underbart. Det är nästan så att jag skulle klara mig utan BG, men det kommer jag ändå köpa mig snarast.

Så åter igen tusen tack till alla underbara människor som hjälpte mig.

Ha en fortsatt god jul och ett gott nytt fotoår!

7d

Jag hade tänkt mig att uppgradera mitt hus inom kort.
Har i dagsläget en 400D och känner att det börjar bli läge att byta ut den.
Jag har hamnat i ett dilemma. Var på väg att köpa en 60D men så när jag stod i kassan började jag fundera.
När man kollar på tex 600D och 650D så är inte skillnaden så stor (enligt tech.specs) mot 60D.
Är det värt som hobbyfotograf att välja en 60D eller skall jag välja en 600D eller 650D?
Eller skall jag kliva upp ett steg och välja en 7D.
Min 400D känns lite liten i mina händer trots batterigrepp.
Skulle någon vänlig själ vilja guide mig rätt. :)
Är skillnaden verkligen stor mellan 650D och 60D?
Orsaken att jag lutar åt 60D är att den delvis är vädertätad, men som sagt jag är villrådig. Kan inte bestämma mig.

tack på förhand :)
Jag har haft en 7d bytte till 5d men saknar 7 an fantastisk kamera som står sig och kommer göra länge

Tusen tack för alla svar.
Det slutade med att jag åkte till en MM-butik och inhandlade mig en 60D som julklapp.
Nu skall bara batteriet laddas klar sen skall jag ut och leka med den. :)

Jag kan hålla med om att greppet är underbart. Det är nästan så att jag skulle klara mig utan BG, men det kommer jag ändå köpa mig snarast.

Så åter igen tusen tack till alla underbara människor som hjälpte mig.

Ha en fortsatt god jul och ett gott nytt fotoår!

Jag passade också på att köpa en 60D på MediaMarkt idag. Med 400:- i cashback blir priset 4590:-, minst sagt prisvärt.

Anledningarna att 60D är ett mycket bra köp är två: Dels "tumhjulet" som är nödvändigt om man som jag ofta exponeringskompenserar (särskilt viktigt när det är snö ute), och dels för att utvecklingen av sensorer fortfarande är så snabb att även en dyrare kamera blir omodern om ett par år.

Grattis till ett bra köp.

ANNONS