Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Var börjar man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Artificiell

Aktiv medlem
Ska jag överhuvudtaget redigera mina RAW-bilder i Canon Digital Photo Professional eller ska allt göras i PS?

Någonstans har jag nämligen läst att just RAW-bilder med fördel efterbehandlas i CDPP för att därefter beskäras m.m. i PS.

Någon som vet mer om detta?

Helst? Det tycker jag låter som skrämselpropaganda =). Om kvalitet och arbetsflöde är att prioritet så är inte Nikons eller Canons rawkonverterare att föredra.

clavicl skrev:
Helst? Det tycker jag låter som skrämselpropaganda =). Om kvalitet och arbetsflöde är att prioritet så är inte Nikons eller Canons rawkonverterare att föredra.

Min erfarenhet är att både Nikon Capture och Canon DPP ger snyggare filer än Adobe Camera RAW. Däremot är båda betydligt bökigare och långsammare att jobba med än ACR.

Testa RawShooter Essentials. Gratis, extremt snabbt och oerhört fin kvalitet.

Capture One är väl annars den som anses ge högsta kvalitet på rendreringen.

ANNONS
Götaplatsens Foto