Så i teorin är det kanske inte helt omöjligt att man släpper en sensor med, taget ur luften, 30miljoner fotoceller men endast producerar en bild på 12MP? Dvs fotoceller för olika "ändamål" men en grupp av dessa sammantaget ger en mycket väl avvägd och kontrollerad pixel.. månne?
Tackar för svaret på mitt hafsiga inlägg.
Nja, inte riktigt så skulle jag tro ...
Dagens bayes-sensorer ger ju i slutändan en interpolerad bild som nästan alltid har lika många bildpunkter som sensorn har pixlar. Ju fler pixlar vi har att arbeta med, ju mindre problematiskt blir det att fortsätta göra så.
Bland systemkameror får vi väl backa till Nikons D1, D1H och D1X för att hitta kameror där man räknade ned en sensors pixlar rejält -- de kamerorna hade ju i grunden en sensor på för den tiden imponerande 10,8 megapixel, som man sedan räknade ned till 2,7 megapixel i D1/D1H och 6 megapixel i D1X. Läs gärna den här artikeln
http://imaging.nikon.com/products/imaging/technology/scene/12/index.htm som berättar mer om detta.
Idag har tillverkarna inte på långa vägar lika stora brusproblem som de var tvungna att hantera på den tiden.
Jag kan tänka mig en småbildssensor (24x36) med sisådär 50 megapixel där kanske hälften används för att samla in färginformation och resten koncentrerar sig på att registrera ljusnivåer. En sådan sensor borde fortfarande kunna ge en bild med 50 miljoner bildpunkter utan nämnvärda problem att teckna färgerna exakt i varje bildpunkt.
Det kan vara ett sätt att förfina både lågdagerteckning och minska brus. Men det är inte säkert att man gör så, förbättringar av mikrolinser, tunnare sensorer (grundare "brunnar"), bättre material, bättre A/D-omvandling och annan generell teknikutveckling kanske gör att det här med "svartvita" pixlar blir överflödigt. Risken finns ju att en sådan teknik skulle leda till moiré-problem.
Fast -- som andra redan påpekat tidigare i tråden -- hög upplösning i sensorn minskar problemen med moiré som i huvudsak är en sidoeffekt av just bayes-interpolationen av färgerna.
Det finns många olika möjliga vägar att gå, och förmodligen ännu fler som vi inte har upptäckt ännu