Hi folks
Nu ska jag bli lite provokativ. Ta det som en fundering. Inget påhopp på någon är avsikten, OK?
Tänk att jag förstår inte hysterin och det logiska med att så många skriker efter FF (för de flesta vill säga). Visst finns det några orsaker till att en del måste ha en FF.
Klart att det finns fördelar såsom brus mm men Canon har väl visat rätt tydligt att det går att få till brusbilden även på en APS-C sensor eller hur?
Sökaren är ett annat område som ofta kommer upp. Titta på Pentax istD. Om jag har fattat det rätt så är den kung i amatörklassen (utan att nå upp till en EOS1DSmkII (puh vilket namn). Även D2X har en kanonsökare (som inte heller når upp till EOS...men nästan) Vad jag menar är att om tillverkarna vill skulle dom lätt kunna fixa en sökare på en APS-C kamera som har en jättesökarbild. D2X med det nya förstoringsokularet är nog så nära man kan komma en Eos1....
Nästa område som ofta tas upp är att en 50:a ska vara just en 50:a. Visst kan det vara ett problem om du sitter på en massa befintliga gluggar men det tar inte speciellt lång tid att lära om. Jag lovar!! Man vänjer sig rätt snabbt med att antalet millimeter som är skrivet på gluggen betyder något annat än vad man sedan tidigare är van vid. Det är klart, sitter man på en 28-70 (24-70) så är det inte så kul att köra med den som en normalzoom. Jag tror faktiskt att de flesta skulle kunna klara sig med en 30D och en 17-55 som dessutom är billigare.
Att en 70-200 sedan blir en 100-300 är väl för de flesta bara ett plus. Man tappar visserligen lite i det korta teleområdet men vinner massor i det längre eller hur.
Det finns idag även massor med vidvinkelalternativ så även detta argument faller för de flesta. Klart att det finns vissa som bara måste ha en 1,4-2,8 variant och då förstår jag argumentet även, om jag nu har fattat galoppen rätt så, är det just här som Canons gluggar kommer till korta med mörka och oskarpa hörn.
Jag hade en del problem med att vänja mig när jag skaffade min första DSLR för 4 år sedan. Satt med en 18-35, 24-85 och en 70-210 f4. (Det var en Nikon D100). Saknade framför allt den 12-24 som Nikon lanserade senare. När den senare kom hängde jag på låset och efter det har jag i stort sätt inte saknat något. Att jag numera skulle täcka in 18-300 med samma gluggar är i mitt fall bara kul. (Jag har för övrigt bytt ut alla dessa gluggar sedan dess men det är en helt annan historia och orsaken till detta ligger inte i brännviddsförändringen.)
Nu måste även jag medge att att logiken inte alltid finns där när man ska investera i något. Jag köpte en D2X några månader före D200 lanserades och så här i efterhand så hade det nog varit smart att vänta. De få fördelar som D2 ger mig jämfört med en D200 motsvarar inte prisskillnaden. Nu är känslan att hålla i en D2 och framför allt att använda den är värt många sköna kronor (men inte så många som det faktiskt är)
Mankan