Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blödande bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

tfs_johan

Medlem
När jag fotade med min Nikon Coolpix 5400 fixade den väldigt väl att kunna ta bilder i motljus och resultatet blev ofta helt fantastiskt. Nu har jag en Nikon D70 och liknande foton bler helt konstiga med helt vita streck rakt genom bilden (se exempel) och ibland blir det som en vit krater mitt i bilden.

Hur kan jag bäst göra för att ta bild i motljus, men slippa blödandet och ist få en snygg siluettbild?

Mvh // Johan
 

Bilagor

  • dsc_1062.jpg
    dsc_1062.jpg
    43.9 KB · Visningar: 668
Jag ser att du har tagit båda bilderna med bländare f/3.5. En chansning bara, men har du provat blända ner till åtminstone f/8.0?
 
Har för mig att jag läste någonstans här om liknande problem ...
Tror det berodde på att bildsensorn (CCD/CMOS) blev varm under exponeringen och drog med sig fler pixlar som "klippte"

Men om du väntar några timmar så kommer det nog ett mer uttömmande svar ...
 
När nåt parti av bilden blir extremt, extremt överexponerat så börjar det "blöda" över till närstående pixlar.

Blända ner så hjälper det, försök även att inte ha solen mitt i bild.

/Henri
 
Kan bli så här när jpeg-komprimeringen inte vet riktigt vad den skall göra med de utfrätta pixlarna.

/ E
 
Helt ovetenskapligt har jag fått för mig att det blir bättre om man kör på slutartider längre än 1/500 s. Om det beror på att man bländar ner, eller att den elektroniska slutaren inte används, har jag inte en susning om.

Fanns nån diskussion om det här förut här nånstans.
 
Citat från en manual till en digitalkamera, tänkte att det kunde vara intressant i sammanhanget.

"Avoid taking pictures with the camera focused on the sun or other strong light source.
Intense light may cause deterioration in the charge-coupled device (CCD) that the camera
uses in place of film. It may also produce a white blur effect in the final photograph."

/Sebbe
 
CMOS-sensorer lider inte av detta problem utan det har att göra med funktionen hos CCD-sensorn och hur den är implementerad hos D70. Så mycket är klart. Canon 1D lider nämligen av samma problem i vissa avseenden, och den har också CCD sensor, när Canon bytte till CMOS försvann problemet.

Min teori är att det är ett avhäng av att CCD-sensorn bestämmer tiden kontra den mekaniska slutaren. Vid vissa tider går det in en elektronisk slutare(alltså att CCD-sensorn bestämmer när exponeringen ska avslutas. Iofs enkelt att testa då kameran fortfarande använder den mekaniska slutare på längre tider vad jag vet.
 
ANNONS