Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Varför blir det så här i neat image?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Varför blir det så här när jag kör bilder genom Neat Image? Exemplet är något överdrivet med USM i PS, men visar iallafall hur det blir.

Bilagor

• img_4107fjl.jpg
    img_4107fjl.jpg
    42.2 KB · Visningar: 896
Det är inte så enkelt att du jpeg-komprimerat bilden för hårt när du sparat resultatet? Så dåligt ska det inte bli bara för att du behandlar en jpg-bild (om den inte är sån från början förstås)

/Per

Bilden var jpg, sedan sparade jag som tiff i PS. Sedan till neat image där jag sparade som tiff. Men det var bara en "näst bästa" JPG från början, det är tydligen inte så bra.
När jag tänker efter blir RAW-PS-TIFF-Neat image-PS-Jpg bättre.
Med EOS 300D blir det inte så här vad jag har märkt, 20D kanske komprimerar hårdare i "näst bästa"?

liknande problem

Jag har skaffat NI bara i dagarna gjorde de första bilderna från gn plåtning i globen med strålande resultat..

Jag lägger upp 400 bilder i en batch som skall köras över natten.

Blev totalt chockad då jag fick se resultatet...

se nedan

Typisk bandningseffekter pga för litet fätgdjup.
Men hade inte dessa problem innan jag körde batcher..
Har tesaat att ställa om färgdjupet men det hjälper inte.
Det syns inte heller i förhandsgranskningen utan först när man sparar de,....

så vad gör jag för fel???

Bilagor

• img_0407_filtered.jpg
    img_0407_filtered.jpg
    15.4 KB · Visningar: 602
Har just skaffat NI och märker samma resultat på vissa av mina bilder. Men jag tror inte att det beror på bildkvaliteten eftersom resultatet faktiskt ibland blir riktigt bra, men ibland mindre bra. Detta då med samma bild och samma inställningar...

ANNONS
Götaplatsens Foto