Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varför mörka bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Jag håller på att testa min alldeles nya Canon 350D med mitt lika nya objektiv 24-105mm 4.0L.

Men jag undrar varför nästan alla bilder, oavsett vad jag fotar, blir underexponerade? De är mörka nästan allihop.

Jag testar t.ex. med de olika vitbalansmöjligheterna. Och med evalutiv, partial, centrumvägd exponering. Och med P, Tv, Av.

Men ändå måste jag göra dem betydligt ljusare i mitt redigeringsprogram (Paint Shop Pro X) för att de ska återge verkligheten så som den var.

Det är som om kameran är förprogrammerad att ta underexponerade (mörka) bilder.

Är det någon som kan ge råd och tips?

(Jag hade tänkt att lägga upp en bild på min sida så att ni kan se detta problem, men vet tyvärr inte hur jag förminskar bilder i Paint Shop Pro X så att det går att ladda upp.)

Jadu Ragnar. Det låter märkligt det där. Om du nu provat alla mätmetoder. Flerfältsmätningen borde ju ge ett hyffsat resultat, det är så att säga "idiotsäkert". Be butiken se på det. Låter inte helt friskt.

När jag tittar på bilderna i displayen så ser de faktiskt ljusare ut där (med ljusnivån i displayen i normalläget).

Men jag har lagt upp två bilder nu på adress nedan. Bilden till höger har jag justerat så att det ser ut (på min skärm) ungefär så som det var i verkligheten. Men efteråt ändrade jag ljuset på min skärm också, så jag måste säga att även den vänstra bilden ser rätt bra ut nu. Så det kanske var falskt alarm ändå?

Jag tog bilderna på morgonen idag. Så solen ligger rätt lågt. Det var sol bakom mig och molnigt framför mig så som det framgår av bilden. (Obs. Eftersom jag prövat att förminska bilden och det har blivit en hel del trassel så märker jag att en del av skärpan från originalbilden har försvunnit fast det syns bara om man förstorar bilden.)

http://www.pbase.com/blomfeldt/inbox

Hur det såg ut i verkligheten vet jag ej men jag föredrar helt klart den första obehandlade. Sitter vid en fräsch men okalibrerad skärm på mitt jobb.

//Larsa

hehe, det är inget fel på ditt objektiv,

Du måste kompencera när du fotar något som avviker från 18% grå

En bild med mycket svart (typ svart bil eller likannde) blir oftast överexponerad (för ljus) om man inte kompecnerar -1

medans en bild som te.x din bild blir underexpnerad pga att du lurar ljusmätaren i kameran
du avhjälper detta fenomen med hjälp av att lura din ljusmätare manuellt med att ställa upp kompensationen +1, eller kanske +1.5

Läs artikeln här på fotosidan om ljusmätning

/Adam

Samma sak här, min Pentax underexponerar nästan jämt. Och nej, det är inte skärmen som är fel. I histogrammet ligger kurvan långt till vänster. Kör oftast spotmätning för att få rätt exponering på objektet. Det hjäper en del, men inte helt. Ibland ställer jag upp exponeringen, men då händer det att nått kort blir överexponerat istället. Verkar iallafall som att kameran ligger snålt default. Kanske för att undvika överexponering?

Problemet är att jag tycker det verkar bli mer brus på högre ISO-värden om jag underexponerar. Nä, det verkar vara känsligt med rätt exponering även om det går att trixa med RAW i efterhand.

Tack alla för tips och råd. Min oro visade sig vara delvis obefogad eftersom jag helt enkelt hade en för mörk skärm som förde mig lite vilse. Och för det andra tar det lite tid att lära sig detta med ljusmätning. Men så är det också mitt första stapplande steg jag tar i denna nya digitala värld. (Nu lyckades jag för övrigt också, med hjälp av andra, lägga in en första bild på min sida.)

Nu har jag kunnat göra ett jämförelsetest.

För nu har jag fått mitt nya objektiv, Sigmas 150mm 2,8, och jag blir bara mer undrande. För när jag fotar samma motiv med sigman som med canon 24-105 så är det tydligt att canons objektiv ger mörkare bilder.

Är det solsken ger 24-105 ganska hygglig rättvisa åt verkligheten. Men blir det skugga/moln så blir bilden underexponerad (och det oavsett WB inställning). Men så är det inte med sigmas objektiv, den återger verkligheten mer troget än canons objektiv.

Jämför t.ex. dessa två bilder som jag lagt upp idag:

De är tagna på samma motiv vid samma tillfälle. Oavsett vad man tycker om kvalitén och oavsett vad man subjektiv tycker om ljuset, så är det så att sigmas objektiv (högra bilden) bättre återger verkligheten så som den var.

Jag måste överexponera 2/3 steg med 24-105 för att den ska återge verkligheten mer troget.

Dessutom är det så att när jag redigerar bilder från 24-105 i Paint Shop Pro X och använder mig av snabbredigeringsknappen (One-Step Photo Fix) så gör den automatiskt nästan alltid bilden betydligt ljusare och därmed mer troget verkligheten som den var.

Vad ska jag göra? Bör jag skicka objektivet till canon för översyn (kalibrering)?

light skrev:
Jämför t.ex. dessa två bilder som jag lagt upp idag:

De är tagna på samma motiv vid samma tillfälle. Oavsett vad man tycker om kvalitén och oavsett vad man subjektiv tycker om ljuset, så är det så att sigmas objektiv (högra bilden) bättre återger verkligheten så som den var.

Jag måste överexponera 2/3 steg med 24-105 för att den ska återge verkligheten mer troget.

Det ær ju olika utsnitt på bilderna - kan det inte vara så att kamerans automatik tolkat bilderna olika? Sigmabilden innehåller mer mørk skog och det ær logiskt att kameran økat exponeringen på den bilden.

Det är nog inte något fel på ditt objektiv. Objektivet har inget med ljusmätningen i kameran att göra förutom att rapportera vilken bländare som kommer att användas.

Kolla i din kamera att den visar bländarvärdet korrekt och prova blända ner objektivet med bländarknappen och se så allt fungerar med avseende på kommunikation mellan objektiv och kamera.

Sedan bör du läsa lite om ljusmätning och hur det fungerar för att förstå lite hur kameran tänker. Prova att ställ in centrummätning 9% och lås ljusmätningen med * på ett föremål med de två objektiven och se att kameran väljer samma slutartid (ungefär underförutsättning att du har samma bländare ex. f5.6).

Anledning till att 150mm bilden blev ljusare beror på som övre talare sa att den har mer mörka partier i utsnittet och således ökar kameran exponeringen.

Något som är riktigt bra är att lära sig hur histogrammet fungerar. En ovärderlig hjälp för att exponera rätt.

Min uppfattning är att Sigmaobjektiv nästan alltid ger ljusare bilder än orginaloptik och då har jag haft både Canon och Nikon och med båda märkena, så blir exponeringen oftast mera stabil med orginaloptik än med Sigmagluggar. Nu har jag inte haft något 24-105, men min uppfattning är att oftast, så är det orginaloptiken som ger bäst resultat (med minst utfrätta högdagrar), då Sigmagluggarna ganska ofta genererar en väldigt ljus bild.

Idag var stora testdagen med mitt 24-105 mm objektiv. Nu skulle det avgöras. Med råd och tips i bakhuvudet har jag hela förmiddagen fotat överallt i stan och när jag kom hem blev jag positivt överraskad. Det är som om objektivet blivit född på nytt. De flesta bilder är perfekta. Bara vid några tillfällen uppför sig kameran/objektivet på ett för mig oväntat sätt (mörka/skumma bilder) och som jag inte begriper mig på. Men hur som helst drog jag en glad lättnadens suck.

Det är väl helt enkelt så att det tar ett tag innan man lär känna sin nya vän och hur hon fungerar.

Flaggan i topp således! (bilden tog jag idag):

Bilagor

• img_0266fs.jpg
    img_0266fs.jpg
    34.4 KB · Visningar: 82
ANNONS