Annons

Varför ProPhotoRGB i LR2 och inte AdobeRGB??

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik_vm

Aktiv medlem
Hej
Har börjat använda LR2 och har följande fundering. I tidigare inlägg beträffande CS4 säger sägs det ju att man skall köra med Adobe RGB men i LR2 skall man köra med ProPhoto RGB. Min fundering är varför man skall köra med Adobe RGB i CS4 och inte i LR2 eller tvärt om. Man borde väl köra med samma färgrymd i båda programmen??
Patrik

Jag ser ingen fördel med att exportera ProPhoto om man direkt tänker omvandla till/arbeta i aRGB i ett dedikerat bildbehandlingsprogram som inte har bättre färghanteringsrutiner än PS. De flesta raw-konverterare av lite mer avancerat slag (ej DCRaw och dess enklare skalvarianter) gör en bättre om-mappning från kamerans färgomfång direkt till aRGB än vad kombinationen kamera-prophoto i LR och sedan prophoto-aRGB i PS kan göra. Risken för klippning är större vid två omvandlingar (eller fyra egentligen - det finns ett mellansteg i LR/ACR samt PS egen beräkningsrymd som man inte "ser" som användare).

Skillnaden är dessutom ganska subtil beroende på vad du tänker göra med bilden, men om du t.ex kollar den blå kanalen i en starkt gul, solljusbelyst blomma som är exponerad mot övre delen av exponeringsomfånget ser man ganska mycket skillnad på nogrannheten i bearbetning som kan göras (skillnaden mellan aRGB/ProPhoto). Hur mycket detta någonsin kan ses i vilket presentationsformat du än väljer (skärm, print, tryck, projektion) är diskutabelt.

Det blir betydligt enklare för dig att köra allt i aRGB, om vinsten med ProPhoto betyder något tillräckligt substantiellt för dig kan bara du, och hur du normalt sett behandlar dina bilder bestämma. Skillnaden är som sagt ganska subtil, även om färgomfångsskillnaden är enorm.

Har börjat använda LR2 och har följande fundering. I tidigare inlägg beträffande CS4 säger sägs det ju att man skall köra med Adobe RGB men i LR2 skall man köra med ProPhoto RGB. Min fundering är varför man skall köra med Adobe RGB i CS4 och inte i LR2 eller tvärt om. Man borde väl köra med samma färgrymd i båda programmen??
Det finns ingenting som säger att du ska använda Adobe RGB i PSCS4, det beror helt på vad du ska använda bilden till.

Det är ganska enkelt att studera histogrammet och själv konstatera att det är lättare att klippa högdagrarna i en given bild om man konverterar till Adobe RGB jämfört med Prophoto RGB i Adobe Camera Raw (och Lightroom). Beroende på vad du ska göra med bilden, kan det ha betydelse.

En modern bläckstråleskrivare, typ en Epson med K3-pigmentbläck, kan skriva ut färger som ligger utanför Adobe RGB och om du konverterar dina bilder från ACR/LR i Prophoto RGB direkt till skrivarens utskriftsprofil kan du återge dessa färger. Om du däremot först konverterar till Adobe RGB har du definitivt förlorat det större färgomfånget som kameran kan registrera och du kan aldrig få tillbaka dessa färger (annat än att konvertera om RAW-filen på nytt med en större färgrymd). Arbetar du med så stora färgrymder som Prophoto RGB, bör du också arbeta med bilden i 16-bitars färgdjup.

ProPhoto har definitivt fördelar, inte minst i arbetningen av bilder och om man har tillgång till skrivare som går utanför aRGB's färgrymd. Men man får vara beredd på att filhanteringen och kompatibiliteten kan bli aningens problematisk. Man bör vara säker på vad man gör och vad det har för konsekvenser... Så här stora färgrymder är definitivt överkurs, men kan man hantera det på ett vettigt sätt genom arbetsflödet är det fantastiskt kraftfullt.

Med ProPhoto måste man verkligen hålla tungan rätt i mun så fort man gör något, att bara hålla koll på kanalhistogrammen för att undvika att blåsa färger när man exporterar vidare räcker inte långt.

.. Men man får vara beredd på att filhanteringen och kompatibiliteten kan bli aningens problematisk. Man bör vara säker på vad man gör och vad det har för konsekvenser... Så här stora färgrymder är definitivt överkurs, men kan man hantera det på ett vettigt sätt genom arbetsflödet är det fantastiskt kraftfullt.

Med ProPhoto måste man verkligen hålla tungan rätt i mun så fort man gör något ..
Vad menar du med kompatibilitetsproblem?

Jag har uteslutande arbetat i PS med 16-bitars tiff-filer i Prophoto RGB de senaste 5-6 åren, ända sedan Bruce Fraser övertygande förklarade varför det är bättre att arbeta i Prophoto RGB. Jag har aldrig stött på något som helst problem och jag har heller aldrig hört talas om någon som fått några problem så länge de arbetar med 16-bitars filer.

Däremot har jag läst otaliga teoretiseringar typ dina om hur försiktig man måste vara när man arbetar i Prophoto RGB och hur fel allt kan gå med den färgrymden. Kvalificerat nonsens i mitt tycke, en uppfattning jag delar med flera stora gurus på området.

Jag håller dock med dig om att om man inte förstår vitsen med att arbeta i Prophoto RGB eller förmår utnyttja den större färgrymden, så kan man lika gärna arbeta i aRGB.

Hur vet man vad skrivaren klarar av för färgrymd? Jag vet att min Pixma 9000 klarar AdobeRGB men klarar den en större färgrymd som ProPhotoRGB. Har också fundert på skillnad AdobeRGB och ProPhotoRGB

Hälsningar

/HYB

En grafisk visning på skillnaden. Den inre färgade delen är aRGB och den yttre gråmarkerade är pRGB.

/Maverick

Bilagor

• Bild 9.png
    Bild 9.png
    95.1 KB · Visningar: 384
Hur vet man vad skrivaren klarar av för färgrymd?
Om du jämför din skrivarprofil med Adobe RGB på samma sätt som i bilden ovan och om din skrivarprofil för vissa färger går utanför Adobe RGB, så kan din skrivare (med den skrivarprofilen och tillhörande papper) skriva ut de färgerna som ligger utanför Adobe RGB. Givetvis förutsatt att färgerna finns i bilden du printar.

Här finns en gammal tråd i ämnet där jag visar vad jag menar (inlägg #14):

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=76655

Med kompatitbilitet menar jag filutbyte med andra. Om ProPhoto är en inarbetad del i det egna arbetsflödet så finns det ju inga problem i det - man måste bara tänka på vad komprimeringen till mindre färgrymder innebär. Om man överlåter detta åt andra utan att ta hänsyn till det så kan den fördel man (hade) av den större färgrymden gå till spillo. För "normalt" arbete i egna bilder har jag fått det att fungera ganska bra i flödet genom att ha aRGB som softproof när bilden är i ProPhoto

Jag hade ett gratisprogram som klarade att visualisera två färgrymder tredimensionellt tillsammans (för att jämföra en skrivarprofil och en RGB-färgrymd t.ex) - nån som vet vad jag menar (eller något annat som kan hjälpa till i skrivarfrågan?).

Helst hade jag sett att raw-omvandlarna hunde exporterat i sitt eget "native"-format, som oftast är luminans/lightness-mot-chrominans baserade färgrymder. Slutberäkningen och resultatutjämningen i interpoleringen sker ju i en dylik rymddefinition - varför kan ingen exportera i det?

[edit] - tittade lite snabbt i länken ovan, program finns ju nämnt där... :) Jag använder själv Colorthink eller Heidelbergs programvaror - men de är ju knappast gratis. Tråden du länkar till innehåller en hel del vettigt, rekommenderar OP att kika lite där också

Hej
Patrik

Ett svar är ju att LR2 bara hanterar Prophoto RGB och inte kör aRGB annat än vid export.

mvh/Kalle

Hej igen, tack för alla svar.
En fundering, kameran är ju inställd på A RGB, jag har inte möjlighet att ställa in ProPhotoRGB i kameran (finns det någons kamera som kan det?). Vad vinner man på att köra programmet i PP RGB om bilden som importeras är i A RGB. Vet inte om det har någon betydelse om man kör Raw-format, får man med sig större färgrymd än A RGB då eller bara A RGB som kameran är inställd på.

Sen är det väl så att våra skärmar inte klarar PP RGB, det är väl knappt att de klara A RGB (de bästa kommer väl upp till 98 % av A RGB). Vill man ha koll på hela kedjan bör man väl veta hur bilden ser ut i färgrymden på skärmen, så man vet vad man skriver ut.

Att jag funderar på dessa grejer hänger ihop med att jag funderar på om det är någon ide att köra PP RGB när jag går in i CS4 allt Noise Ninja så som LR rekommenderar.
Patrik

Om du kör jpeg kan du inte få större färgrymd än Adobe RGB och då finns det heller inga fördelar med att arbeta i Prophoto RGB i Photoshop. Inga kameror kan ställa in Prophoto RGB.

Kamerans egen färgrymd är mycket större än Adobe RGB och denna kamerafärgrymd får du med dig när du kör raw-filer. Vid konverteringen av raw filen ställer du in vilken färgrymd du vill konvertera till, Adobe RGB eller Prophoto RGB eller annat. Kamerans inställning har ingen betydelse för raw-filen.

Visst hade det varit bra om man kunde se alla färger på skärmen, men det brukar fungera utmärkt ändå.

Du gör det enklast för dig själv om du använder Adobe RGB som arbetsfärgrymd i Photoshop. Då kan du använda samma färgrymd vare sig du plåtar i raw eller jpg och du behöver inte behålla filerna i 16-bitar efter editering. Det är i princip bara om du skriver ut själv på en högkvalitativ skrivare som du kan märka någon skillnad i färgmättnad med Prophoto RGB och då bara för vissa färger.

Senast ändrad:
Tack för ditt svar Lars.
Kör alltid i raw - format, så då var det problemet ur världen.

Frågan är nu vilken färgrymd som skrivaren klarar av :eek:) Jag kör med en Epson 3800.

Hej Joakim
Kör med en egen profil som jag tagit fram med colormunki. Men kan även köra med Epsons Egna men tycker att min profil stämmer bättre.

Med Microsoft color control applet (eller på Mac, Colorsync utility) kan du kolla hur väl din skrivarprofil överensstämmer / överlappar med de olika standardfärgrymderna.

ANNONS
Götaplatsens Foto