Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ser det inte bra ut i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Har en Canon 7D och ett Sigma 17-70 OS macro. När jag kör i min fotostudio (fototält) och komponerar bilden i sökaren så det ser bra ut, men när jag öppnar bilderna i Lightroom då ser det inte alls lika välkomponerat ut som det gjorde i sökaren, varför ?
Det ser "billigt" och inte alls lika snyggt som det gjorde i sökaren när jag tog bilden. Ska det inte se lika ut i datorn som i kameran ?

Det du ser i sökaren är hur bilden skulle se ut med maximal bländaröppning. Om du använder en mindre bländare när du faktiskt tar bilden kommer du inte att få lika mycket oskärpa på bakgrunden, det kanske är det du tycker ser "billigt" ut?

Du kanske skulle ha nytta av att läsa den här artikelserien.

alltså kompositionen ser helt annurlunda ut i datorn än vad den gör när jag tar bilden.
på lcd skärmen på kameran där ser det perfekt ut men inte i datorn.

Kompositionen kan ju rimligen inte ändras. Det är ju du som gör kompositinen genom att placera kameran i förhållande till motivet. Visa oss en bild och förklara vad som inte stämmer.

Kompositionen kan ju rimligen inte ändras. Det är ju du som gör kompositinen genom att placera kameran i förhållande till motivet. Visa oss en bild och förklara vad som inte stämmer.

Är inte riktigt med på hur du menar men ett måste är en bra skärm som du sen kalibrerar...

Det är inte så att du fotar i RAW och miniatyrbilden har en speciell bildstil inställd som sedan tas bort när du får in bilden i datorn?

Är du säker på att du menar att det är kompositionen som du tycker ser annorlunda ut mellan LCD och dator? Det låter orimligt i mina öron. Allt annat kan ju dock se helt annorlunda ut (färger, exponering, skärpa etc.).

Är du säker på att du menar att det är kompositionen som du tycker ser annorlunda ut mellan LCD och dator? Det låter orimligt i mina öron. Allt annat kan ju dock se helt annorlunda ut (färger, exponering, skärpa etc.).

ja men det är nånting som skiljer dessa bilder av när man ser dom i datorn.

ja men det är nånting som skiljer dessa bilder av när man ser dom i datorn.

Det du ser på LCDn är en liten JPG som ligger inbäddad i råfilen, så visst kan det vara stor skillnad. Dessutom kan det bero på hur din datorskärm återger färger etc. Råfiler kan ju vara lite "blaskiga" innan man bearbetat dem.

ja så kan det ju vara.
hur fixar man detta ?

"Kan det ju vara" - du vet väl om du fotar i RAW eller JPG?

Om du använder RAW måste du vara beredd att bearbeta bilden i datorn. Om du inte vill göra det så är det kanske bättre att du använder JPG så slipper du "problemet".

Håller dock med föregående - lite svår att förstå vad du menar, ett bildexempel vore inte dumt.

Det du ser i sökaren är hur bilden skulle se ut med maximal bländaröppning. Om du använder en mindre bländare när du faktiskt tar bilden kommer du inte att få lika mycket oskärpa på bakgrunden,

Det där tror jag inte stämmer riktigt, Erland. När man tittar i sökaren ser man inte alls bilden så som den skulle bli (skärpedjupsmässigt dvs) på maximal bländaröppning. Man ser bilden såklart genom fullt öppen bländare, men sen sker något med brytningen i mattskivan som gör att man ser ett mkt större skärpedjup. Vad det beror på rent optiskt är jag inte man att förklara.

Ovanstående utgår från att det i kameran sitter den standardmattskiva som oftast sitter i nya digitalsystemare. Man kan såklart byta mattskiva till något mer anpassat för manuell fokus, och som brukar ge upplevelsen av ett kortare skärpedjup så det blir lättare att avgöra var skärpan sitter. Men jag tror inte ens dessa mattskivor ger helt och hållet bilden av fullt öppen bländare.

Men jag säger som jag brukar när jag inte är riktigt säker: Jag kan ha fel, det har jag haft förut.

;-)

/J.

Jag har svårt att tänka mig att detaljer som skärmprofiler, RAW/Jpeg eller olika Jpeg-inställningar skulle vara problemet här.

Jag tror snarare att det beror på att man lurar sig på vad man ser i sökaren jämfört med hur en bild ser ut, man ser ju på en bild på ett helt annat sätt än man ser på verkligheten.

Du får helt enkelt lära dig vad kameran gör med verkligheten när du tar en bild, det blir inte precis likadant och så enkelt är det. Ta bilder tills du får det som du vill ha det på datorn, det är ju det som räknas, sedan funderar du på ur du gjorde för att få det så.

Jag är nog också mer inne på rickards linje. En skärms kalibrering kan knappast vara avgörande för bilden. I så fall skulle man inte kunna lägga en enda bild på internet tex. Jag kan i bland uppleva något liknande när man tittat på bilden med kamerans display. Det så fint och välkomponerat ut, men i datorn blev det inte alls lika fint som jag tänkt mig.
Jag tror det beror på att i sökaren resp displayen är återgivningförmågan i små detaljer väldigt begränsad, kanke för att mattskivan suddar ut smådetaljer, kanske för att formatet är litet, kanske för att displayen inte kan visa smådetaljer. Då ser det rent och fint ut när bilden återges något förenklad om man slarvar lite med utrycken. Hur många gånger har man inte tryckt på tumnaglarna i gallerierna för att upptäcka att den stora bilden inte var så bra som tyckte på tumnageln?
Till att börja med kanske man kolla om sökaren återger sama utsnitt som bilden sedan får. Gör den inte det får man beskära bilderna sen. Saker i bilden lär knappast flytta på sig mellan sökaren och tills du tittat på bilden i datorn. Så frågan är om kompositionen var så bra i alla fall? Är det massa störande detaljer som du inte uppmärksammade när du tog bilden. Är det linjespel, skuggor och ljus verkligen så som du såg det?
Till sist kanske lite efterbehandling av bilderna som fattas, så som att sätta nivåer, kontrast och sånt om du tycker bilderna blev blaskiga och ser hemfotograferde ut?

ANNONS
Götaplatsens Foto