Jag är nog också mer inne på rickards linje. En skärms kalibrering kan knappast vara avgörande för bilden. I så fall skulle man inte kunna lägga en enda bild på internet tex. Jag kan i bland uppleva något liknande när man tittat på bilden med kamerans display. Det så fint och välkomponerat ut, men i datorn blev det inte alls lika fint som jag tänkt mig.
Jag tror det beror på att i sökaren resp displayen är återgivningförmågan i små detaljer väldigt begränsad, kanke för att mattskivan suddar ut smådetaljer, kanske för att formatet är litet, kanske för att displayen inte kan visa smådetaljer. Då ser det rent och fint ut när bilden återges något förenklad om man slarvar lite med utrycken. Hur många gånger har man inte tryckt på tumnaglarna i gallerierna för att upptäcka att den stora bilden inte var så bra som tyckte på tumnageln?
Till att börja med kanske man kolla om sökaren återger sama utsnitt som bilden sedan får. Gör den inte det får man beskära bilderna sen. Saker i bilden lär knappast flytta på sig mellan sökaren och tills du tittat på bilden i datorn. Så frågan är om kompositionen var så bra i alla fall? Är det massa störande detaljer som du inte uppmärksammade när du tog bilden. Är det linjespel, skuggor och ljus verkligen så som du såg det?
Till sist kanske lite efterbehandling av bilderna som fattas, så som att sätta nivåer, kontrast och sånt om du tycker bilderna blev blaskiga och ser hemfotograferde ut?