Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för rhinocamera.se?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Jodå, det ringer så det dånar, men jag hade redan lagt beställningen innan jag såg denna tråd.

Jag får hoppas på fortsatt tur med grejjerna. Jag har köpt många kameror/objektiv genom åren, men aldrig behövt kvitto/garanti. Peppar peppar…


//Benny
Valet är naturligtvis ditt eget. Jag tittade lite som hastigast under köpvillkor när man handlar på Rhinocamera.se. Bl. a så har du rätt att avbeställa innan varorna skickats, och om det är försent för det, har du enligt lag rätt till två veckors ångerrätt i o m distansavtalslagen, och den kommer dom inte runt, men då får du själv stå för returfrakten om du vill skicka tillbaka gluggen.

Du gör naturligtvis som du vill, men betänk att om du någon gång skulle behöva service så är auktoriserade verkstäder inte alltid så intresserade att hjälpa till, om det handlar om gråimporterade produkter.

Nu får vi hoppas på att det inte blir aktuellt i ditt fall, men jag nämner det ändå. Sedan kan jag avslutningsvis nämna att jag skulle aldrig köpa någon dyr kapitalvara, ny eller begagnad, utan erforderlig dokumentation (garantibevis och kvitto), detta även om garantin har gått ut. Men det är jag, det.
 

Ghazoot

Ny medlem
Varning!!!

De är gråimporter vilket gör att garanti hos tillverkaren inte gäller, och Rhinocameras egen garanti är ett skämt! Hållt på i 7 månader nu om ett trasigt objektiv!!
Deras kontor ligger i Gibraltar, de har inget här i de nordiska länderna! Googla på varning för detta företag så ser ni! Är så besviken.
 
Vi har nyligen köpt hos dem en kamera och lins för 30.000kr som är nu försenat i två veckor och ingen spårningsnummer eller kvitto med MOMS. Vi noterade bara i efterhand att det var inget svenskt företag och att de är bosatts i Gibraltar.....då mycket frågor kring garanti eller vilkor vid reparation osv....
Vi kommer att returnera varan så fort den kommer till oss (om det gör det....) i alla fall!
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Valet är naturligtvis ditt eget. Jag tittade lite som hastigast under köpvillkor när man handlar på Rhinocamera.se. Bl. a så har du rätt att avbeställa innan varorna skickats, och om det är försent för det, har du enligt lag rätt till två veckors ångerrätt i o m distansavtalslagen, och den kommer dom inte runt, men då får du själv stå för returfrakten om du vill skicka tillbaka gluggen.

Du gör naturligtvis som du vill, men betänk att om du någon gång skulle behöva service så är auktoriserade verkstäder inte alltid så intresserade att hjälpa till, om det handlar om gråimporterade produkter.

Nu får vi hoppas på att det inte blir aktuellt i ditt fall, men jag nämner det ändå. Sedan kan jag avslutningsvis nämna att jag skulle aldrig köpa någon dyr kapitalvara, ny eller begagnad, utan erforderlig dokumentation (garantibevis och kvitto), detta även om garantin har gått ut. Men det är jag, det.
Tony, tycker du att det egentligen är OK att det är så? Jag menar att service obstrueras av tillverkarens organisation i ett land, därför att produkten är inköpt i annat land? Min bestämda uppfattning är att tillverkarna borde ta ett ansvar för att garantin gäller över hela världen i en globaliserad värld. Det här med att mjölka lokala kapitalstarka marknader borde få ett slut. Vad detta visar är väl bara att världen är ett kommunicerande kärl. Är det inte dags snart att dessa världskoncener inser detta. Det här är ju rent patetiskt. Om de tog detta ansvar skulle företag som Rhinocamera.se vara historia. Att företag som dessa finns visar bara att marknaden faktiskt inte fungerar.

Jag tycker på allvar att om dessa kameratillverkarföretag tror att de kan komma undan med att diskriminera svenska och andra köpare i högkostnadsländer prismässigt bara för att kunna sänka prisena i mindre starka ekonomier, så får de nog hacka i sig att folk handlar där det faktiskt är billigast. Välkommen till Internet! Sakernas tillstånd visar väl rätt väl att den här affärsmodellen inte håller idag.

Jag tycker faktiskt att vi inte ska vika ner oss som vi hittills gjort för dessa internationella kameraföretag. Kräv service där du faktiskt är och inte där du köpt din kamera. De företag som inte ställer upp på det väljer vi bort på sikt inom en snar framtid! Det är bara så vi kan få dem att fatta att det är allvar. Att fortsätta att vika ner sig tjänar enbart världskoncernerna men knappast konsumenterna i gemen. Heja Rhinonomoch andra som på allvar bryter sönder detta förkastliga system som så gravt är riggat för att missgynna svenska konsumenter.

Så länge dessa företag betalar sina skatter och lever enligt svensk lag så önskar jag dem all lycka till. Gör de inte det så ska de lagföras som brukligt för eventuella överträdelser men är det så att svensk lag gynnar dessa världskoncernsr i dessa avseenden så bör våra regler och lagar ändras.
 
Senast ändrad:

velocio

Aktiv medlem
Garanti är frivilligt för tillverkaren att lämna, så det är svårt att ställa krav på hur och var den ska gälla. Returer och reklamationer är däremot reglerade i lag, så där kommer de inte undan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Garanti är frivilligt för tillverkaren att lämna, så det är svårt att ställa krav på hur och var den ska gälla. Returer och reklamationer är däremot reglerade i lag, så där kommer de inte undan.

Kan så vara men då får väl det vara en del av affären och då är det upp till kunden att göra affären eller inte. Har svårt att se att inte alla som köper en kamera vill ha lika bra garanti som i alla andra länder oavsett var kameran är köpt. Det här handlar bara om kundmakt och inget annat. Varför ska svenska konsumenter ha sämre villkor än i andra länder?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Garanti är frivilligt för tillverkaren att lämna, så det är svårt att ställa krav på hur och var den ska gälla. Returer och reklamationer är däremot reglerade i lag, så där kommer de inte undan.
Den som likar ett sådant i lägg behöver nog förklara vad denna like står för. Likes kan vara väl slappa till intet förpliktande positiva förstärkningar men de säget inte särskilt mycket om vad det är man egentligen tycker. Jag har rätt svårt för denna rätt slapppa likekultur. Varför inte skriva en kommentar istället så man fattar vad ni menar? Då minskar man betydligt utrymmet för missförstånd.
 

velocio

Aktiv medlem
Kan så vara men då får väl det vara en del av affären och då är det upp till kunden att göra affären eller inte. Har svårt att se att inte alla som köper en kamera vill ha lika bra garanti som i alla andra länder oavsett var kameran är köpt. Det här handlar bara om kundmakt och inget annat. Varför ska svenska konsumenter ha sämre villkor än i andra länder?
Har vi sämre villkor? Garantierna ser väl ungefär likadana ut oavsett land, men de gäller inte alltid över hela världen samtidigt. Dock finns det tillverkare, av alla möjliga produkter, som har global garanti, oavsett var produkten är köpt.

Att tillverkare segmenterar priser för olika marknader får vi nog leva med så länge det inte finns internationella regler som hindrar det.

Men köper du en kamera från t ex Tyskland, så gäller den tyska garantin för dig. Du står ju inte utan garanti bara för att den inte råkar gälla mer än i landet där du köpte produkten. Att det blir dyrare och krångligare med garantiärenden är "skatten" på det du sparade vid inköpet. Räknar man med att inte behöva utnyttja garantin är det ren förtjänst, så att säga.

Själv köper jag bara saker utanför Sverige som är "enkla", dvs är de uppenbart hela och funktionella vid ankomsten, så är det osannolikt att de skulle gå sönder på ett sätt som omfattas av garantin. Men inga fotoprylar faller inom den kategorin för min del, utan det är enklare saker som t ex cykelkomponenter (kedjor, drev, däck).
 

PMD

Aktiv medlem
Konsumenträtten i EU är hyfsat harmoniserad och trumfar ofta tillverkarens garanti.
 
Vad tror ni att det är bäst att göra i detta fallet? Ska vi hämta paketet och sen skicka tillbaka eller kan vi välja att inte ens hämta leverans så att de kommer att skicka tillbaka till avsändaren? Jag tyvärr litar inte på den som de föreslår...
 

PMD

Aktiv medlem
Vad tror ni att det är bäst att göra i detta fallet? Ska vi hämta paketet och sen skicka tillbaka eller kan vi välja att inte ens hämta leverans så att de kommer att skicka tillbaka till avsändaren? Jag tyvärr litar inte på den som de föreslår...
Varför vill du skicka tillbaka varan?
 

Third eye

Aktiv medlem
Vad tror ni att det är bäst att göra i detta fallet? Ska vi hämta paketet och sen skicka tillbaka eller kan vi välja att inte ens hämta leverans så att de kommer att skicka tillbaka till avsändaren? Jag tyvärr litar inte på den som de föreslår...
Har de ens skickat varan? Kan ju gå att avbeställa?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tony, tycker du att det egentligen är OK att det är så?
Absolut inte ! Köpte själv bl.a ett objektiv genom E - infinity nyligen (med kvitto och ett års garanti bara för att nämna det, med tanke vad jag tidigare skrivit i tråden). När jag sedan vill registrera objektivet på tillverkarens hemsida för att få tillgång till femårsgarantin, får jag veta att det inte gäller objektiv som inte är importerade genom tillverkarens officiella kanal, som ligger i Tyskland. Hur det ligger till med ev. service i Sverige (som betalas från egen ficka) vet jag inget om, och jag hoppas att jag slipper få reda på det också.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
De är gråimporter vilket gör att garanti hos tillverkaren inte gäller.
Kan du förklara varför garantin inte skall gälla (hos tillverkaren), bara för att det är "gråimporter" !? Om det (t ex) är Nikon som ar tillverkat en produkt, så är det väl fortfarande Nikon, även om produkten saluförts genom någon annan kanal än den officiella !?

Om jag personligen åker till t ex HK och köper en kamera eller ett objektiv (på plats) och sedan tar med mig det till Sverige, är det då fråga om "gråimport" !? Och om så är fallet, varför skulle jag bli diskvalificerad från att utnyttja garanti (från tillverkaren) i så fall !? Kan inte riktigt få ihop det.
 

PMD

Aktiv medlem
Tillverkaren är suverän när det gäller att ställa villkor för garantin. Det betyder att villkor om geografiska områden, som de som har nämnts här, är helt i sin ordning när det gäller garantier.

En del tillverkare har, åtminstone förr, haft s.k. världsgaranti vilket innebär att tillverkarens utställda garanti gäller i hela världen. Jag har själv utnyttjat en sådan för många år sen när en pryl jag köpte i Tokyo slutade fungera när jag kom hem. Jag kunde då få den reparerad (eller om jag fick den utbytt; jag minns inte längre; det var flera decennier sen) här i Sverige.

Det har dock blivit mycket mer vanligt på senare tid att tillverkare ställer ut garantier med villkor om var grunkan har sålts.

Konsumenträtten är däremot lagstadgad.
 
Vi har redan bestämt att returnera kameran till Rhinocamera men inte fått den än. Är det bättre att hämta leverans och sen skicka tillbaka till dem eller kan vara också möjligt att inte hämta leverans överhuvudtaget?
I detta fallet borde packetet komma tillbaka till avsändare. Det står nånting om detta i Rhinocamera vilkor 4.3. Vad tror ni är bäst?
 

Bilagor

ANNONS