Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vet nån affär som tar inbyte?

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Har sett att Pentax kommer med en ny modell nu i vår och tänkte att man kanske kunde byta upp sig från min MZ-7
Men är det nån som vet nån affär i sthlms trakten som tar kamera hus i inbyte?
Har ingen lust att ha två kameror och vill egentligen slippa att sätta ut den på annons...

Många affärer tar inbyten, men jag har fortfarande inte hittat någon som ger dig ett bra pris för det du byter in.

Senast blev jag erbjuden 1000 kr för en ett år gammal Ricoh GR1s när jag funderade på att byta in den som delbetalning för en glugg...

jo det är väl det jag är rädd för, att man får riktiga skambud...
Om man har som jag ett Pentax mz-7 hus som är ett år gammalt i perfekt skick, kan man sätta ut det på annons för 3000 då eller är det på tok för mycket?
kan man förvänta sig att få det sålt för åtminstone 2000 eller?

hmmm. såg just att scandinavian photo tar 2975 för ett hus så det var väl förstås lite önsketänkande...men 2000 kanske man ska kunna få ändå eller?

Tycker du ska gå och prata med dom på Schönherrs Foto, dom ger dig rimligt betalt för din kamera för att vara en affär.
Har bytt in en kamera där mot ett objektiv, och tycker jag fick tillräckligt betalt med tanke på skicket den va i och så.. kände mig inte lurad, men var såklart medveten om att jag kanske skulle fått mer om jag sålt den privat. Vilket dom också upplyste mig om.

Gå och prata med dom och fråga, dom är trevliga! Du hittar dom på Upplandsgatan 16.

Priset dom ger beror också på om dom redan har en likadan kamera, är dom svårsålda så ger dom inte så bra pris. Överlag är det en förlustaffär att sälja till affär men har dom något man vill ha så brukar man få ett bra inbytespris.

wennerstrom skrev:
Många affärer tar inbyten, men jag har fortfarande inte hittat någon som ger dig ett bra pris för det du byter in.

Senast blev jag erbjuden 1000 kr för en ett år gammal Ricoh GR1s när jag funderade på att byta in den som delbetalning för en glugg...
Butiker måste ALLTID lägga moms på priset plus en liten vinst plus risken att få kameran på hyllan i flera år... Det är privataffär som gäller om man vill bli nöjd.

Tackar tackar för svaren

Om man går på privat affär då...är 2500 ett lagom pris för kamera huset? Eller är MZ-7 inte nån eftertraktad modell?

ANNONS
Götaplatsens Foto