Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi som har beställt 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Ångrat, nja snarare har min tillfälliga Nikon-feber gått över! :)

Men jag har realistiska förväntningar på 5D mkIII. Förväntar mig ingen dramatisk förbättring jämfört med 7D, lite bättre på allt får duga! ;)
Den största förändringen för dig är FF, det kommer att ta ett tag att vänja sig med vilket utsnitt gluggarna ger. Du kommer också att märka av det kortare skärpedjupet du kan uppnå.
Det blir många små förbättringar som tillsammans adderar upp till en totalt bättre kamera.
 

WebDog

Aktiv medlem
Antiklimax

Hade ju mer eller mindre bestämt att jag skulle hålla mig lugn... Råkade av misstag gå in på Japanphoto's sida... Hupp, Mk3 i lager WTF? Märker att jag helt utan att hjärnan är med lyfter på luren, hör mig själv beställa ett ex. Klockan var 16:00. "D e la lugnt" säger grabben på bred göteborgsmål, vi får iväg den i dag (igår alltså) Hämtade paketet på posten och har provat att ta några bilder. Kul med 400 sidors kvällslektyr!

Det där med förbeställa är inte min grej :D
 

BugEyes

Aktiv medlem
Hade ju mer eller mindre bestämt att jag skulle hålla mig lugn... Råkade av misstag gå in på Japanphoto's sida... Hupp, Mk3 i lager WTF? Märker att jag helt utan att hjärnan är med lyfter på luren, hör mig själv beställa ett ex. Klockan var 16:00. "D e la lugnt" säger grabben på bred göteborgsmål, vi får iväg den i dag (igår alltså) Hämtade paketet på posten och har provat att ta några bilder. Kul med 400 sidors kvällslektyr!

Det där med förbeställa är inte min grej :D
Grattis!
Stor skillnad mot när 2:an kom, då fick man vänta ett kvartal.
 

WebDog

Aktiv medlem
Det är alltså ingen efterfrågan på kameran? :D
Det verkar som de flesta köper D800 ;-)... för ser att 5D fortfarande finns i lager hos Japan Photo.
Känns ju rätt konstigt att andra har månadslånga köer ?

Hade lite trassel att få ut paketet... banken tillåter inga postförskott på >20 tusen att betalas med kort. Fick ta till en McGyver-lösning.
 

snap01

Aktiv medlem
Ove har du fått din 800?
jag fick ett stort paket idag :)
det innehöll en 85 1,4g o 50mm 1,4 men ingen D800. Dom skulle fått in min förra veckan men får den troligen denna vecka. Så jag får vänta lite men det är ingen panik jag har flera kameror. Nu håller jag visserligen på o säljer av mina canon prylar o det mesta är borta utom min fina 16-35 2,8L II som är i utmärkt skick. NU säljer jag inte bort canon för att jag tror att D800 är bättre utan för att jag kör nästan bara Nikon ändå. Däremot vet jag från en kollega som fått nya 5 an o enligt honom så är han supernöjd allt som han ville canon skulle fixat har dom gjort.
 

phool

Aktiv medlem
jag fick ett stort paket idag :)
det innehöll en 85 1,4g o 50mm 1,4 men ingen D800. Dom skulle fått in min förra veckan men får den troligen denna vecka. Så jag får vänta lite men det är ingen panik jag har flera kameror. Nu håller jag visserligen på o säljer av mina canon prylar o det mesta är borta utom min fina 16-35 2,8L II som är i utmärkt skick. NU säljer jag inte bort canon för att jag tror att D800 är bättre utan för att jag kör nästan bara Nikon ändå. Däremot vet jag från en kollega som fått nya 5 an o enligt honom så är han supernöjd allt som han ville canon skulle fixat har dom gjort.
På så vis :) jag vill att ni NPS ska få era kameror så att vi andra börjar få våra =D
 

PerArdne

Aktiv medlem
Såg nånstans att D800:ans RAW filer är på runt 70meg..
var det DR kanske..
Så lite nya hårddiskar kan det nog vara värt att investera i också.. :D
(bara retas lite med blivande ägare till D800 i det klassiska Canon vs Nikon kriget) :D
 

phool

Aktiv medlem
Såg nånstans att D800:ans RAW filer är på runt 70meg..
var det DR kanske..
Så lite nya hårddiskar kan det nog vara värt att investera i också.. :D
(bara retas lite med blivande ägare till D800 i det klassiska Canon vs Nikon kriget) :D
Kriget är slut, dags för oss att växa upp och börja använda kamerorna istället. Om vi nu får dom nån jeffffla gång.
 

tender7

Aktiv medlem
Hej Mahdad! Fann denna länk där man testat IQ fast mest i low-light

Nån som kan svara helt ärligt om ni upplever att nya 5d3 har bättre bild än föregångaren i bra ljus? Iso vet jag redan är bättre, men hur är skärpan, färgerna jämnfört mot II:an i dagsljus?
Hej Mahdad! Fann denna länk där man testat IQ fast mest i low-light! Kanske du kan få lite granna svar eller en uppfattning hur den nya MK3 levererar! Fast det är endast JPEG....sorry for that!
Här finner du review/field-testet av Canon EOS 5D Makr III


http://www.engadget.com/2012/03/22/canon-eos-5d-mark-iii-review/


Ha det gott Mahdad!

Vänliga hälsningar
Carl
 

tender7

Aktiv medlem
Hej Kiwi (Jan)!

Kära forumvänner,


När det begav sig förra gången, alltså med 5D Mark II, så startades det en tråd för oss som beställt kameran och sedan ivrigt väntade på att den skulle anlända. Vi berättade om var vi köpt den, tipsade om bra alternativ och gjorde sedan varandra djupt avundsjuka när vissa fick kameran före alla andra.

Jag tänkte vi kunde ha en liknande tråd den här gången.

Själv beställde jag kameran idag, från Cyberphoto (som verkar ha varit först ut, faktiskt redan i fredags, med att erbjuda bokningar). Har inget könummer. Det enda jag ser om leveransdatum är det som står på deras hemsida: Börjar 23 mars 2012.

Hur har ni andra det?


/ Kiwi

Hej Kiwi (Jan)!

Beställde kameran i fredags MEN efter att ha läst diverse reviews ångrade jag min beställning! Jag avvaktar tillsvidare - kanske satsar pengarna på nya objektiv istället! Det finns ju en hel del att välja på! Tänker dock INTE byta till Nikon ;-) !
Hoppas att Du blir helnöjd med din kommande nya Mark III:a!

Vänliga hälsningar
Carl
 
Senast ändrad:

kiwi

Aktiv medlem
Den är faktiskt inte kommande, den är redan kommen. :)

Och ja, jag är väldigt nöjd. Nu byter jag från Mark II till Mark III, så det blir inte lika stor skillnad som för andra som byter från en kamera längre ned på stegen s.a.s., men jag gillar det jag har känt och märkt hittills. Till och med slutarljudet låter bättre (inbillar jag mig i alla fall).

Nu vet jag inte vad det var för negativa saker som Du reagerade på, men jag har hört saker som att bilderna blir för "soft" (säger man "suddiga" på svenska i detta sammanhang?). Det har jag inte märkt någonting av.


/ Kiwi
 

StaffanW

Aktiv medlem
Hej Kiwi (Jan)!

Beställde kameran i fredags MEN efter att ha läst diverse reviews ångrade jag min beställning! Jag avvaktar tillsvidare - kanske satsar pengarna på nya objektiv istället! Det finns ju en hel del att välja på! Tänker dock INTE byta till Nikon ;-) !
Hoppas att Du blir helnöjd med din kommande nya Mark III:a!

Vänliga hälsningar
Carl
Om det inte varit för den betydligt förbättrade AF, dubbla minneskorten, 6b/s och möjligheten till högre ISO så skulle jag också avbokat..
 

StaffanW

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vad det var för negativa saker som Du reagerade på, men jag har hört saker som att bilderna blir för "soft" (säger man "suddiga" på svenska i detta sammanhang?). Det har jag inte märkt någonting av.


/ Kiwi
Har hört andra som sagt att bilderna tål mer skärpning efteråt än vad MKII gör.
Det kanske skulle kunna stämma om AA-filtret är svagare men RAW ändå känns softare, att det då går att skärpa dom mer. Eller borde det bli/vara tvärt om?
 

tender7

Aktiv medlem
Hej igen Jan! (Kiwi)

Den är faktiskt inte kommande, den är redan kommen. :)

Och ja, jag är väldigt nöjd. Nu byter jag från Mark II till Mark III, så det blir inte lika stor skillnad som för andra som byter från en kamera längre ned på stegen s.a.s., men jag gillar det jag har känt och märkt hittills. Till och med slutarljudet låter bättre (inbillar jag mig i alla fall).

Nu vet jag inte vad det var för negativa saker som Du reagerade på, men jag har hört saker som att bilderna blir för "soft" (säger man "suddiga" på svenska i detta sammanhang?). Det har jag inte märkt någonting av.


/ Kiwi
Hej igen Jan! (Kiwi)
och tack för ditt snabba forumsvar!
Hm...din minirecension får mig att på nytt överväga att kanske beställa kameran! Har redan Mark II som jag är tillsvidare nöjd med - i alla fall jämfört med den crop-sensor kamera jag har använt parallellt med (7D) som jag är grymt besviken på om jag använt ISO över 200 vid svagt ljus!
Men jag har en känsla att bra oberoende tester med RAW (.CR2) filer i jämförelse med MK2 och kanske D800 kan bli övertygande i alla för mig! Jag råkar ofta ut för att stanna kvar ute i markerna tills natten faller....så "low-light"-egenskaperna ÄR viktiga för mitt vidkommande! Men givetvis har MK3 bättre fokuseringssystem och förmodligen även exponeringsmätnoggrannhet!
Tack igen för ditt svar Jan!

Må fortsatt riktigt väl!

Kul att du stortrivs med din nya kamera stort GRATTIS till dig Jan!

Vänliga hälsningar

//Carl
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Media Markt Gallerian

Om jag förstått det hela rätt så är 5D3 en bristvara? Nu vet jag inte hur statusen är i de lokala butikerna men om det är brist så var jag förbi Mediamarkt i Gallerian (Sthlm city) på lunchen. Det finns i skrivande stund en (!) 5D3 där om nån är intresserad. Med ett 24-105.
 
ANNONS