Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi som har beställt 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Det tar väl tid att öppna alla kameror, sätta dit tejpbitarna och sedan skruva ihop igen.


/ Kiwi
 

lazzez

Aktiv medlem
Det ska bli spännande om 3gången gilt med 5D fungerar för mig. Jag har haft både 5D och 5DmkII men sålt dom till förmån av 1D kameror. Dom har känts för slöa och AF'en har varigt bedrövlig när jag är vad vid 1D kameror. Men nu är just dessa saker ändrade, så hoppas!

5D kamerorna har alltid varigt överlägsna 1D i bildkvallite (5D vs 1Dmk2 och 5Dmk2 vs 1Dmk4). Nu får det bli 1Dmk4 och 5Dmk3 som huvudkameror och en 1Dmk3 får hänga med så länge som tredje kamera...denna blir mitt 14'de Digitala EOS hus :) sedan 300D och ca 500000 bilder....
Y

Jag hoppas du delger dina erfarenheter här ang. snabbheten i 5an. Jag själv är nyfiken på fullformat, har nog haft en om föregångarna vart snabbare. Det är just det att mk4 är så snabb att allt annat känns segt.

Sen är jag lite nyfiken på hur mycket i bildkvalitet det skiljer mellan mk4 o 5d3. Överlag och ISO prestanda.
Det känns väldigt dyrt med 1dx, men jag ska vänta tills den nått marknaden innan jag ska fundera på ff.

/ Lars
 

hyppe

Aktiv medlem
Idag fick jag min kamera från Media Markt här i Göteborg. WIN! Så Scandinavian borde ju bada i dem?
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Har blivit med 5D Mark III

Idag var jag av en händelse på MediaMarkt i Örebro för att köpa en kamerarem. Som den nörd man är så gick jag förbi kamerorna och dröm om min förvåning. Där stod ett 5D Mark III hus inkommet i helgen som gick.
Det blev annullering hos Dustin och omedelbart inköp!
 

jstolpe

Aktiv medlem
Gratulerar, då får man hoppas på er liten recension av kameran framöver kanske?

Jag har däremot inte beställt kameran själv, men är allt rätt så sugen.

/ Stolpe
 

Leaflet

Aktiv medlem
EyeFi original sparar bara alla bilder i kamerarullen....

Med shuttersnitch så kan man ta in bilderna, betygsätta dom, spara dom projektvis och exportera de bra bilderna vidare till ett redigeringsprogram eller till en publiceringsstjänst. Jag tycker det funkar smidigare än originalet.
Kan bara hålla med.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
EyeFi original sparar bara alla bilder i kamerarullen....

Med shuttersnitch så kan man ta in bilderna, betygsätta dom, spara dom projektvis och exportera de bra bilderna vidare till ett redigeringsprogram eller till en publiceringsstjänst. Jag tycker det funkar smidigare än originalet.
Den syncar den till Eye-Fi molnet och till kamerarullen och till datorn, alla tre samtidigt.
Så som jag satt upp den så sparas mindre jpg som backup och hölgupplösta previews till ipad/iphone. Samtidigt så syncar iphone/ipad bilderna till molnet som i sin tur syncar den till min dator. Går att transporta dom till ftp-server också eller andra tjänster, men inte kollat då detta inte är nåt för mig.

Eftersom jag har den som backup så är detta fullt tillräckligt. Använder den de andra funktionerna. Jag raderar RAW filerna på plats och betygsätter dom. LR känner av betygsättningen vilket är ok för mig. Att transportera RAW över Wi-Fi är inget jag vill ha.

/Stefan
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Hur har Ni som är erfarna användare av Mark III gjort med Canons hjälpprogram. Avinstallerade Ni tidigare versioner innan Ni installerade de nya?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tror jag installerade över dom när jag uppgraderar från 50d till 7d. Men till min nya dator så hade jag inget installerat sen tidigare.



/Stefan R. Nilsson
 

robert nordin

Aktiv medlem
Nu börjar tillbehören rassla in så sakteliga. BG-E11 har leverats till kunder i bl a Kanada, GP-E2 verkar oxå vara på väg. Mitt BG kommer vecka 22 enligt min orderstatus hos Cyberphoto. GPS:en "början av juni" ännu så länge.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Bg-e11

Idag har jag fått ett e-mail, från Dustin, om att betterigreppet till min Canon EOS 5D Mark III är på väg med Postens Företagspaket.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tack för tipset. Beställt min precis. De hade kvar och cp har ännu inte fått, dessutom var de dyrare.



/Stefan R. Nilsson
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag var helt inställd på att beställa BG till min - har haft det på alla mina tidigare (400D, 40D och 7D) men efter att ha använt mkIII i någon månad utan grepp så känns det inte riktigt lika angeläget längre. Man vänjer sig tydligen...
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag var helt inställd på att beställa BG till min - har haft det på alla mina tidigare (400D, 40D och 7D) men efter att ha använt mkIII i någon månad utan grepp så känns det inte riktigt lika angeläget längre. Man vänjer sig tydligen...
Ja, handlar det om att ha något att hålla i så trivs jag bättre med alla kameror utan BG men III:an verkar dra mer ström än II:an och med Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM på kameran så går ett batteri på mindre än ½ dag när man fotar intensivt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Håller med om att den verkar dra en del ström, men det går ju att lösa med ett extra batteri i fickan.

Jag avvaktar nog lite innan jag beställer ett grepp.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Håller med om att den verkar dra en del ström, men det går ju att lösa med ett extra batteri i fickan.

Jag avvaktar nog lite innan jag beställer ett grepp.
Jag har beställt men funderar på att avbeställa greppet, har vant mig att vara utan det och det går ju utmärket. Den drar lite mer batteri än föregångaren men jag får ändå ut ca 1500 bilder på en laddning och kan ju byta batteri när det behövs.
 

jimmy ekdahl

Aktiv medlem
Jag har beställt men funderar på att avbeställa greppet, har vant mig att vara utan det och det går ju utmärket. Den drar lite mer batteri än föregångaren men jag får ändå ut ca 1500 bilder på en laddning och kan ju byta batteri när det behövs.
Enda nyttan med greppet är väl egentligen att man kan använda "vanliga" batterier i händelse av att man inte har tillgång till ström åt laddaren, vanliga batterier finns ju på vilken mack som helst, om man inte plåtar mycket i stående format förstås då det kan vara bekvämt med ett grepp.

Hade ett grepp till min 5D (mkI) men använde det endast 5-6 ggr under 6år.
 
ANNONS