Annons

Vi som har beställt 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Batterigreppet är otroligt skönt att ha om man fotograferar mkt i porträttläget och har tyngre objektiv på. Märkte hur svårt det var att balansera bra när man hållit på ett par timmar.
Har haft BG till och från och den riktiga nackdelen är att den blir ännu mer otymplig. Men ska man bara promenera med den så kan man ju alltid koppla loss den snabbt.



/Stefan R. Nilsson
 

BugEyes

Aktiv medlem
Mer än hälften av mina bilder tas i porträttlägen med det går ju bra utan greppet, nästan värt att slippa den extra vikten.
 

mli_lind

Ny medlem
Hej,

Tänkte bara meddela för de som kanske fortfarande står i kö på en 5D Mk III.
Det verkar ha kommit lite leveranser eftersom många fått tag på en kamera. Men jag var i alla fall inne på Media Markt Högsbo igår, bara för att kolla med dem hur det gick med leveranserna till dem. Ville gärna prova den lite! Då hade de 2st hus i lager! som inte var bokade. Det verkar vara långa köer på de flesta ställena så därför blev jag lite förvånad.
Detta var igår kväll och de sa att de brukar ta slut så fort de kommer in.
Men bara ett litet tips om det är någon som inte orkar köa och har möjlighet att åka dit och kolla!

Hoppas alla som fått mk III:an är nöjda. Själv är jag glad hobbyfotograf så den är lite över min prisklass men någon gång kanske =)
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Har just monterat BG-E11 på kameran.

Var i ett avseende en stor besvikelse. Det har blivit krångligare att byta batteri i fält. Sker i tre steg:
1. Dra ut en släde från gaveln på BG.
2. Byt batterier i den borttagna släden.
3. Skjut in släden igen.

För denna operation behöver man båda händerna och måste lägga från sig kameran.

Att hålla i är den ergonomiskt bra.

Tillägg:
Har dessutom hunnit upptäcka att avtryckaren på BG-E11 sitter närmare kanten än på själva kameran. Man ska alltså träna in två grepp. Idiotiskt!
 

BugEyes

Aktiv medlem
Har just monterat BG-E11 på kameran.

Var i ett avseende en stor besvikelse. Det har blivit krångligare att byta batteri i fält. Sker i tre steg:
1. Dra ut en släde från gaveln på BG.
2. Byt batterier i den borttagna släden.
3. Skjut in släden igen.

För denna operation behöver man båda händerna och måste lägga från sig kameran.

Att hålla i är den ergonomiskt bra.

Tillägg:
Har dessutom hunnit upptäcka att avtryckaren på BG-E11 sitter närmare kanten än på själva kameran. Man ska alltså träna in två grepp. Idiotiskt!
Tack för att du delade med dig av erfarenheterna, fick mig att ringa och avbeställa greppet. Var ändå tveksam och tycker det var väl dyrt. Jag har kommit att uppskatta att det lättare går att packa husen i en väska utan grepp samt den lägre vikten. Det är ju faktiskt inte så svårt att ta bilder i porträttformat även utan grepp.
 

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Jag jobbar som säljare på fotoavd på Mediamarkt i helsingborg och vi har börjat få in en jämn ström med mkIII nu.. fick in minst 2st hus igår.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Tack för att du delade med dig av erfarenheterna, fick mig att ringa och avbeställa greppet. Var ändå tveksam och tycker det var väl dyrt. Jag har kommit att uppskatta att det lättare går att packa husen i en väska utan grepp samt den lägre vikten. Det är ju faktiskt inte så svårt att ta bilder i porträttformat även utan grepp.
Jag hade köppt batterigreppet ändå eftersom jag fotograferar en hel del med kameran på stativ med långa objektiv som drar en hel del ström. När jag använder PocketWizard som fjärrutlösare håller den kameran "vaken" hela tiden och då räcker ett batteri inte tillräckligt länge.
Men det är otroligt att man kan göra någor så idiotiskt som att det ska gå åt två händer för att byta batteri.
Avtryckningen var ju lika dålig på II:an men man borde sett till att man kunde lägga fingret på samma sätt på batterigreppet som på kameran vid avfyrning. Det kan ju gå fort ibland och då ska man inte behöva famla sig fram.

Tillägg:
Men det har en stor fördel jämfört med 1D-serien. Det går att skruva bort när det inte behövs.
 
Senast ändrad:

hyppe

Aktiv medlem
Min gamla arbetsgivare Media markt Bäckebol i Göteborg fick in två hus också. Kul att det äntligen snurrar.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Monterat fast mitt BG precis och nu är det åter ok att fota längre stunder i porträttläget med 70-200/2.8. Helt underbart avlastning för axeln som annars är i udda ställning.



/Stefan R. Nilsson
 

MrDip

Aktiv medlem
Kanske finns på andra BG men jag gillar detaljen att batteriluckan fästs i greppet så jag vet var jag har den. Skönt med en hel kamera igen :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Kanske finns på andra BG men jag gillar detaljen att batteriluckan fästs i greppet så jag vet var jag har den. Skönt med en hel kamera igen :)
Ja, det var faktiskt ett litet problem bland allt bråte man hade....Att komma ihåg vart man lagt allt.

/Stefan
 

micke80

Aktiv medlem
Har också fått mitt BG och är i stort helt nöjd, ligger fint i handen och känns rejält. Visst, reglagen sitter inte helt lika men de viktigaste som avtryckare, AF-on och hjulet är lätta att nå och inget jag behöver fundera över in-action. Däremot hade jag faktiskt lite svårt att hitta joysticken men det lär väl komma. Det enda jag retade mig på först var faktiskt hjulet till fästskruven som ligger precis där mina fingertoppar hamnade när jag satt o kände på greppet. I praktiken var det inget som störde men jag hade inte klagat om den varit mindre...

Sammanfattat är jag mycket nöjd och för min del något jag verkligen saknat!
 

BugEyes

Aktiv medlem
Var inne på Scandinavian idag i annat ärende med en kompis. Han frågade efter BG-11 och dom hade den inne och han köpte den, då flög f-n i mig och jag köpte ett jag också. Så nu finns det inga kvar där längre, i stockholmsbutiken alltså.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag är personligen mycket tveksam till batterigrepp. Tycker det gör kameran så mycket klumpigare.
Har haft det till 20D och det låg mest hemma. Har också kört 1DdMKIIN som är helskön men igen en djäkla klump att släpa på.
Så jag är ganska nöjd att nu ha en nätt 5DMKII och en 5DMKIII att slåpa på utan grepp.
Så ni som nu köpt grepp får gärna tala om vad jag missat? Batterikapacitet kan vi glömma eftersom jag hellre har ett extra batteri i fickan om det behövs.
Jag har väl den förutfattade meningen att många hänger på ett grepp för att få kameran att se proffsigare ut. Fast jag har kanske helt fel?
 

micke80

Aktiv medlem
Jag är personligen mycket tveksam till batterigrepp. Tycker det gör kameran så mycket klumpigare.
Har haft det till 20D och det låg mest hemma. Har också kört 1DdMKIIN som är helskön men igen en djäkla klump att släpa på.
Så jag är ganska nöjd att nu ha en nätt 5DMKII och en 5DMKIII att slåpa på utan grepp.
Så ni som nu köpt grepp får gärna tala om vad jag missat? Batterikapacitet kan vi glömma eftersom jag hellre har ett extra batteri i fickan om det behövs.
För min del är det helt enkelt så att jag trivs bättre med hålla i en kamera med batterigrepp, jag får ett bekvämare och mer naturligt grepp som passar mig bra. Sedan föredrar jag absolut fota stående format med greppet än att hålla "som vanligt". Inga absoluta fakta men nog viktigt för min del för att det skall vara värt det. Vikten stör jag mig inte särskilt mycket på, kameran väger nog utan greppet också.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ergonomi är enda anledningen.
Men det går snabbt att ta bort om man vill.



/Stefan R. Nilsson
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Är det inte dags att skapa en tips & tricks tråd för 5DMKIII.
Den har visserligen en mycket bra manual. En eloge till Canon för det.
Samtidigt är den så komplicerad att det skulle sitta fint med andra fotografers erfarenheter.
Hur ställer man t.ex in kameran bäst för Bröllop, Sportfoto eller BIF.
Här kan vi nog dra mycket nytta av varandras erfarenheter.
 
ANNONS