Annons

Vidvinkeloptik till 1Ds Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Ang leverantören Mark Welsh!-kanske en v!arning är på sin plats

nalleg skrev:
För att inte bli beskylld för att ha misslett någon:

När jag såg erbjudandet på 16-9, Blev jag misstänksam.Sighten har en massa döda länkar etc.
Skrev därför ett inlägg på Dp-review: "nikon 14-24 on Canon EOS with adapter (see 16-9)" i Canonforumet 1ds/5detc där jag antydde misstanken att det var svindleri. Jag fick flera försäkringar om att han var seriös. Någon sa att han förmodligen var nerlusad med beställningar och därför inte trodde att han skulle få adaptern förränn om se månader. En person beskyller nu å andra sidan. Welsh för bedrägeri efter att hans beställning från oktober inte inte har effektuerats.
Ni som är intresserade av adaptern får bilda er egen uppfattning genom att läsa tråden.

Själv tog jag chansen. En sak är jag dock rätt säker på: Welsh vet inget om adminstration-kundhantering. Annars skulle han inte hantera inkommande mejl på det sätt som han tydligen gör

Du kan väl återkomma med info framöver. Det skulle vara intressant att höra om det är ett riktigt alternativ.

Jag blir inte riktigt klok på det hela, just nu känner jag nog starkast för 24mm f:1,4, Nikonlösningen(om det nu är ett riktigt alternativ) eller någonting enklare i väntan på alternativet med stort A.

a)Om du begränsar valet till Canon finns inget annat än 24mm/1,4 (Även 14mm II är otillräcklig och ej prisvärd)

b) Objektiv med adapter
*Om du nöjer dig med fast brännnvidd kan kanske Contax Distagon 21 mmm vara lämplig. Finns med i testet i 16-9. Förmodligen en av de bästa vidvinkelobjektiven som finns. Priset lär ligga därefter.

* zoom
Nåt mer prisvärt än Nikon 14-24 lär inte finnas. Beträffande adapter har jag från NOVoflex fått uppgift om att de kommer med en adapter tidigast 2009.

tillägg-adapter

Det kanske bör tilläggas att med en adapter försvinner AF, Man måste fokusera manuellt

nalleg skrev:
a)Om du begränsar valet till Canon finns inget annat än 24mm/1,4 (Även 14mm II är otillräcklig och ej prisvärd)

b) Objektiv med adapter
*Om du nöjer dig med fast brännnvidd kan kanske Contax Distagon 21 mmm vara lämplig. Finns med i testet i 16-9. Förmodligen en av de bästa vidvinkelobjektiven som finns. Priset lär ligga därefter.

* zoom
Nåt mer prisvärt än Nikon 14-24 lär inte finnas. Beträffande adapter har jag från NOVoflex fått uppgift om att de kommer med en adapter tidigast 2009.

Canon 35 mm/1,4 då?

jo den är också ok. Men jag ser inte 35mm egentligen som ett vidvinkelobjektiv- skärpedjupet är för kort tycker jag. (I alla fall för landskapsfotografering) Men det finns säkert många som inte håller med mig på den punkten,

Re: tillägg-adapter

nalleg skrev:
Det kanske bör tilläggas att med en adapter försvinner AF, Man måste fokusera manuellt

Jo, men det lär väl knappast vara något större problem med ett 14-24 på FF, då använder man väl hyperfokalen till 99% i allafall.

/kent

Det kan kan du väl ha rätt i.

Sen tog jag i Dp-tråden upp frågan om kvalitetsförsämring pga adapter jfrt med att sätta det på D3. De flesta menade att nån försämring inte borde bli fallet.
Titta på tråden om du är intresserad.

En ytterligare aspekt är kvalitetsförsämringar pga diffraktion en fråga som har berörts både i detta forum och b la på DP. Det finns, delade meningar, för att uttrycka det milt.

/björn

ANNONS
Götaplatsens Foto