Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka fotoprogram är bäst??

Produkter
(logga in för att koppla)

Trandared52

Avslutat medlemskap
Har kollat olika fotoprogram...Elements, Lightroom, Aperture o Topaz Adjust....o har inte bestämt vilken av de ska jag ta... för få bra bilder... bör ha RAW som ska innehålla i programmet...Kan ni ge mej tips vilka är en av de är bäst??

Har kollat olika fotoprogram...Elements, Lightroom, Aperture o Topaz Adjust....o har inte bestämt vilken av de ska jag ta... för få bra bilder... bör ha RAW som ska innehålla i programmet...Kan ni ge mej tips vilka är en av de är bäst??

Skulle tveklöst välja Aperture.

Har dock inte provat Topaz(?).

De flesta finns som provversioner man kan ladda ner för att testa gratis i 30 dagar. Gör det och avgör därefter själv vilket som passar dig bäst.

Själv kör jag med lightroom för det mesta. Dock ibland Capture NX2 då det ger bäst RAW konvertering av nikons Raw filer.

Lightroom och Aperture har även en katalogfunktion i sig. Så de är annorlunda och mer snabbarbetade än tillexempel Elements.

Aperture som motsvarar Lightroom är riktigt billigt för ett så kompetent program.

Men testa som sagt så märker du vad som passar dig bäst.

Bäst är väl det som man känner sig väl med och passar arbetsflödet.
Det finns ju gratisalternativen som följer med kameran och de finns de stora dyra. Så det kan ju vara en plånboksfråga också.
Frågan är ju också hur mycket man tänker göra med bilderna. Ska man bara konvertera från RAW till jpg och ev justera lite i färg, vitbalans och skärpa upp lite så duger de som följer med kameran ( Canon ).
Vad som följer med de andra har jag ingen aning om men nåt brukar det väl vara.
Så här rent spontant, om man vill ha nåt som klarar i princip allt man vill göra och som inte kostar skjortan så är det Elements jag vill rekommendera.

Som Troy skrev så ladda ner provversioner och testa allt du kan.

Senast ändrad:
De flesta finns som provversioner man kan ladda ner för att testa gratis i 30 dagar. Gör det och avgör därefter själv vilket som passar dig bäst.

Själv kör jag med lightroom för det mesta. Dock ibland Capture NX2 då det ger bäst RAW konvertering av nikons Raw filer.

Lightroom och Aperture har även en katalogfunktion i sig. Så de är annorlunda och mer snabbarbetade än tillexempel Elements.

Aperture som motsvarar Lightroom är riktigt billigt för ett så kompetent program.

Men testa som sagt så märker du vad som passar dig bäst.

Ja håller me dej.. men ville visa bra bilder o ändra lite... men hoppas jag kommer hitta rätta fotoprogram:)

Bäst är väl det som man känner sig väl med och passar arbetsflödet.
Det finns ju gratisalternativen som följer med kameran och de finns de stora dyra. Så det kan ju vara en plånboksfråga också.
Frågan är ju också hur mycket man tänker göra med bilderna. Ska man bara konvertera från RAW till jpg och ev justera lite i färg, vitbalans och skärpa upp lite så duger de som följer med kameran ( Canon ).
Vad som följer med de andra har jag ingen aning om men nåt brukar det väl vara.
Så här rent spontant, om man vill ha nåt som klarar i princip allt man vill göra och som inte kostar skjortan så är det Elements jag vill rekommendera.

Som Troy skrev så ladda ner provversioner och testa allt du kan.

Ska tänka me Elements är bra program... o ska väl gå till min Mac dator.. antar jag...för har inte köpt fotoprogram... utan ville hitta rätta program... för jag fotar rätt mycket.. o få fina bilder.. o ville ändra lite....
Tack för tipset...

Finns inte något som är bäst. Det är upp till var o en. För mig så är Aperture helt värdelöst då det enbart finns för Mac. LR är tillräckligt bra för min smak även om det precis som allt annat är en kompromiss.

Programmen du räknar upp är dessutom lite olika. LR och Aperture är i grunden katalogprogram med enklare editeringsmöjligheter. PS Elements är en lightversion av den riktiga PS med ett viktigt tillägg: Elements har en vass katalogfunktion och även om den inte är lika bra som LR/Aperture så duger den riktigt bra för de allra flesta.

Själv så använder jag som sagt LR till det mesta. Alla bilder ligger i dess databas. Några få problembilder går omvägen via Nikon Capture NX2. De allra flesta som skrivs ut passerar PS Cs5. Orsaken är LR's brist på proofing och att jag gillar uppskärpningen bättre i PS.

Senast ändrad:
Finns inte något som är bäst. Det är upp till var o en. För mig så är Aperture helt värdelöst då det enbart finns för Mac. LR är tillräckligt bra för min smak även om det precis som allt annat är en kompromiss.
Bra du sa det.. så jag kanske tänka mej testa me Lightroom eller Elements....Tack för tipset....

Det är väl en smaksak
Använder DigiKam (www.digikam.org) för att sortera mina bilder (klara även av att göra redigera RAW bilder)

Är det mera seriös bildredigering så använder jag Gimp (www.gimp.org)

Båda programmen är helt gratis och fungerar så vitt jag vet under alla operativsystem

Kom på att för Linux är Picasa 3 ett användbart alternativ.
Skulle säga bäst på bildbläddring och bildvisning. Också
behändigt för de vanligaste bildbehandlingarna. Skärpa
kan läggas till i flera omgångar. Regleringen av ljusstyrka
är också tillfredställande. Picasa möblerar inte om i arkivet.

Linux Gimp gör ju allt och blir bättre för varje ny version.

Kom på att för Linux är Picasa 3 ett användbart alternativ.
Skulle säga bäst på bildbläddring och bildvisning. Också
behändigt för de vanligaste bildbehandlingarna. Skärpa
kan läggas till i flera omgångar. Regleringen av ljusstyrka
är också tillfredställande. Picasa möblerar inte om i arkivet.

Linux Gimp gör ju allt och blir bättre för varje ny version.
Kan man hämta detta programet Picasa3 ?? om man måste ha Pinux program?? Ska gå till min MAC dator??

Vilken bil är bäst?
Tyvärr får man inga objektiva svar på en sådan fråga, så man får provköra själv.
Ta reda på vilka egenskaper du vill ha på programmet och ladda ner testversioner som innehåller dessa egenskaper. Återkom med frågor när du testat. Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto