Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilka objektiv passar min d50?

Produkter
(logga in för att koppla)

ovington

Avslutat medlemskap
Hej

Jag skaffade en nikon d50 för ett par år sedan och har tyvärr inte varit så flitig användare. Hade tänkt ta upp fotograferingen mer seriöst nu och vill skaffa ett nytt schysst allround objektiv med bra zoom.

Vilka objekt kan ni rekommendera till en amatör som jag och varför?

Har kikat lite på AF-S VR 16-85 mm f/3.5-5.6 men vet inte om det är kompatibelt med d50.

Tack på förhand!!

Jo, nikon 16-85mm passar till D50. Alla nikon objektiv gör det. Fast på helmanuella fungerar inte ljusmätningen.

Mycket zoom, vad menar du med det? att du vill komma nära eller att du vill både ha bra vidvinkel och bra tele i objektivet?

Vad har du för objektiv till den nu? Och varför vill du byta upp dig?

Engelen skrev:
ett 18-135 låter som ett vettigare köp om du vill ha vettig zoom

Har precis fått upp ögonen för 18-200 - verkar vara ett objektiv som har det mesta jag behöver, zoom och vidvinkel mm. Passar den min d50??

18-200VR har jag själv på min D50...

Tungt objektiv som skapar en klump tillsammans med huset tills man har vant sig vid kombinationen och fått upp styrkan och tekniken i handen.

Ger fina bilder men tycker dessvärre att färgerna blir värre på längre avstånd (150-200) vid nogrann bildstudering...

Inget som man upptäcker enbart genom att kolla på bilderna men som man märker vid inzoomning av bilderna i detalj.. mest runt träd..

Men annars klarar den av en hel del ch är perfekt för mig som reser mycket..

Här kan du själv se lite bilder som jag tagit med denna kombination.. Inget är redigerat utan direkt från kameran..

http://www.pixbox.se/alb844992

http://www.pixbox.se/alb825952

Hur menar du?
Den är snabb om man har ett välmående hus, vilket jag dessvärre inte har..

Jag menar hur enkel och snabb är autofokuseringen? Och hur blir kontrasterna mellan objektet och bakgrunden?

Sorry har inte riktigt koll på det "riktiga" fotografsnacket ännu... :)

AF:en ska vara snabb men eftersom mitt D50 hus inte är så välmående så krånglar min lite.

Kontrasten beror på vilket skärpedjup du går på men jag är nöjd med den...

Jag äger också en D50. Jag funderar köpa några nya objektiv till denna kamera. Fast är det någon idé? Om jag sedan uppgraderar mig till en D80 (D90) eller kanske D300, fungerar objektiven fullt ut till dessa nya kameror?

Vågar jag lägga pengar på bra objektiv till D50 och jag vet att det kommer att fungera fullt ut om 2-3 år på nyare kameror? Hur ser framtiden ut?

realeye skrev:
Jag äger också en D50. Jag funderar köpa några nya objektiv till denna kamera. Fast är det någon idé? Om jag sedan uppgraderar mig till en D80 (D90) eller kanske D300, fungerar objektiven fullt ut till dessa nya kameror?

Vågar jag lägga pengar på bra objektiv till D50 och jag vet att det kommer att fungera fullt ut om 2-3 år på nyare kameror? Hur ser framtiden ut?
Ja de kommer att fungera.

Det enda som kan vara ett hinder är att du nu köper DX-objektiv och senare vill ha ett FF-hus. Alltså D3/D700, men det är en helt annnan prisklass.

ovington skrev:
Jag menar hur enkel och snabb är autofokuseringen? Och hur blir kontrasterna mellan objektet och bakgrunden?

Sorry har inte riktigt koll på det "riktiga" fotografsnacket ännu... :)
Enkel... Tja man trycker på knappen.
Snabb... Leta på nätet efter objektivtester. Jämför det du har nu med det du tänker köpa så ser du om det är snabbare eller inte.
Sedan hur pass snabb och framförallt hur säker AF är beror också på vilket kamerahus du har. Ngn fördel skall man ju ha för att man köper ett dyrare hus.

Kontrast... En del objektiv har dåliga motljusegenskaper(du fotograferar mot ljuset ex solen bakom en person(utan blixt)). En av de mindre roliga effekterna är att man kan få väldigt blaskiga färger när man plåtar i motljus.
Men det kanske inte är detta du menar?

Du kanske syftar på hur motivet "står ut" från bakgrunden. Om det är det du menar så styr du det med bländaren. Och bländare 3,5 vid 18mm eller 5,6 vid 200 ger i mina ögon sett inte den effekten. Prova ett 50/1,8 eller 85/1,8 av en kompis eller i en butik.
Be att få gå utomhus och ta ett porträtt på ägaren/säljaren vid varje bländarsteg från 1,8 till 16. Gå hem och sätt dig vid datorn och studera bilderna så kommer du förstå.

matshonkamaa skrev:
Kontrasten mellan objektet och bakgrunden kan väl tänkas öka med ett kort skärpedjup?
hmmm blir det rätt term?
Det kanske är hugget som stucket om man ändå förstår vad den andre menar.

Fast det beror en hel del på objektivets bokeh. Och den i sin tur är inte mätbar, det är en upplevelse.

Erik Schalin skrev:
Ja de kommer att fungera.

Det enda som kan vara ett hinder är att du nu köper DX-objektiv och senare vill ha ett FF-hus. Alltså D3/D700, men det är en helt annnan prisklass.

Vad är det för skillnad på DX-objektiv?

Jag kommer inte att köpa D3/D700 eftersom det är snäppet för dyrt. D80 (D90) eller D300 kan jag sträcka mig till.
Sen tror jag inte att det spelar någon större roll eftersom det senare mest hänger på mina kunskaper och inte på kamerans prestanda ;-)

DX-objektiven är byggda för Nikons mindre sensorer.
Om du sätter ett DX-objetkiv på ett hus med större sensor(D3/D700) kommer du att få bilden i en cirkel i mitten och runt om kommer det att bli svart.
Objektivet lyser helt enkelt inte ut den större ytan.
Men eftersom du redan nu vet att du inte kommer lägga de pengarna på ett hus så kan du välja fritt i objetkiv-utbudet.

Erik Schalin skrev:
DX-objektiven är byggda för Nikons mindre sensorer.
Om du sätter ett DX-objetkiv på ett hus med större sensor(D3/D700) kommer du att få bilden i en cirkel i mitten och runt om kommer det att bli svart.
Objektivet lyser helt enkelt inte ut den större ytan.
Men eftersom du redan nu vet att du inte kommer lägga de pengarna på ett hus så kan du välja fritt i objetkiv-utbudet.

Tror du inte Nikon kommer att sätta en sensor i större storlek även på de lite billigare kamerorna inom en snar framtid?

realeye skrev:
Tror du inte Nikon kommer att sätta en sensor i större storlek även på de lite billigare kamerorna inom en snar framtid?
Nej

2 anledningar.

Så länge tillverkarna(alla) kan ta ut ett högre pris med motiveringen FF så kommer de att göra det. Större kiselplattor kostar mer och det kommer troligtvis inte ändra på sig förrän ngt ljushuvud kommer på ett annat produktionssätt.

Icke FF ger faktiskt fördelar för den som VILL ha tele. mOptiken blir också billigare.

Tricket är sedan att det inte spelar ngn roll vad jag eller ngn annan TROR. Marknaden kommer att styra det i sin efterfrågan.

ANNONS
Götaplatsens Foto