Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv saknar ni i RF-serien

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Det finns varianter på temat. Glasögon tillverkas på beställning efter kundens behov. Det är en produkt i sig att kunna tillhandahålla unikt specialslipade glas.

Visst var det så att Stanley Kubricks specialbeställde ett objektiv för en scen i en film.?
Stämmer gott, han ville ta en scen med ett stearinljus som ljuskälla, om någon timme kommer jag på filmens namn, det var en ung kille som hade huvudrollen, men som aldrig blev någon Marlon Brando, var med i några komiska publik filmer också.
 

Bengf

Aktiv medlem
Barry Lyndon hette filmen och killen Ryan O'neill, Jag köpte en Kubrick-box för ett tag sedan, kanske dags att öppna den och njuta av stearinljusscenerna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=900530
Ja så hette filmen, bra, man blir lite trött på all googling bort i mellan, så då försöker jag kämpa med minnes träning. Gillar Peter Sellers roller i ursäkta var är kriget plus några rader till, i Can Walk, I Can Walk, problem med en arm också som vill göra H.....hälsning, Kanon scener.
 

PMD

Aktiv medlem
Hej på er! Om ni läser igenom tråden innan ni kommenterar så ser ni att jag redan har skrivit ett svar på frågan om objektiv och Kubrick. Kubrick specialbeställde alltså inte objektivet.
;)
 

Bengf

Aktiv medlem
Hej på er! Om ni läser igenom tråden innan ni kommenterar så ser ni att jag redan har skrivit ett svar på frågan om objektiv och Kubrick. Kubrick specialbeställde alltså inte objektivet.
;)
Nej det kanske var så att Kubrick sökte efter ett särskilt objektiv, och den då som skrev om historien formulerade sig annorlunda, Kubrick bör väl ha resonerat med film fotografen kan man tycka om att filma i dåligt ljus, tydligen passade också objektivet till kameran. Kan vara svårt när en historia passerar mellan många ögon genom åren. Mins historien om earlen av sandwich som spelade poker genom nätterna och frågade sin kock om han kunde ordna någon smidig mat, kocken diagonalade en dubbelmacka med kött i mellan, smidigt och lätt att äta, mindre kladd på händerna, Sandwichen var född, men denna historia berättas lite olika genom åren, så man vet inte snart vad som är sant.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hej på er! Om ni läser igenom tråden innan ni kommenterar så ser ni att jag redan har skrivit ett svar på frågan om objektiv och Kubrick. Kubrick specialbeställde alltså inte objektivet.
;)
... men både kamera och objektiv behövde byggas om för att det skulle gå att använda:
... ask me if I thought I could fit a Zeiss lens he had procured… to his BNC.” It wasn’t simply a case of the f/0.7 glass having the wrong mount. The rear element was so large and needed to be so close to the film plane that DiGuilio had to extensively modify the camera, literally cutting parts out of it....

 

Bengf

Aktiv medlem
... men både kamera och objektiv behövde byggas om för att det skulle gå att använda:
... ask me if I thought I could fit a Zeiss lens he had procured… to his BNC.” It wasn’t simply a case of the f/0.7 glass having the wrong mount. The rear element was so large and needed to be so close to the film plane that DiGuilio had to extensively modify the camera, literally cutting parts out of it....

Bra med länken, Tackar för den.
 

Makten

Aktiv medlem
1. 35mm1.4 detta borde väl vara ett av det första som de skulle släppa. Istället valde de något b-objektiv 35 1.8
Nikon har nästan enbart satsa på "budget"serie med ljusstyrka 1.8.
Du får nog kalibrera din uppfattning om vad som avgör ett objektivs kvalitet. Det är inte ljusstyrkan, om vi säger så. Det är betydligt lättare att göra en välkorrigerad, skarp glugg om ljusstyrkan är lägre. Alltså får man bättre prestanda per krona och vikt vid f/1,8 än vid f/1,4.

Jag tycker att det är strålande att tillverkarna äntligen börjar fatta att det är idioti att lägga mest krut på f/1,4-objektiv när behovet blir allt mindre eftersom sensorerna blir bättre och det därtill ofta finns bildstabilisering i kamerahuset.
 

Tims

Aktiv medlem
Har kommit en del nytt sedan senaste inlägget innan mitt.

Jag saknar en RF 200mm f/2 och en 24 eller 35 f/1.2. Det ryktas om en 35mm f/1.2 dock.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Alla långa telen med vettig bländarstorlek...
300 och 400/2,8, 400/4, 400/5,6, 500/4, 600/4

Jag fotar nästan bara fåglar så f/11 som maxbländare känns sjukt ointressant.

Dock kanske EF-objektiven presterar minst lika bra på en RF-kamera med adapter(?), och då spelar det ju ingen roll att supertelena fattas.
Jag såg på the-digital-picture att man ska eller redan har släppt bl a 600/4 III med RF-fattning. Men det är inget nyutvecklat objektiv, man har bara bytt fattning på den befintliga modellen.
 

PMD

Aktiv medlem
Med objektiv som har MTF-kurvor som en EKG-monitor kopplad till nån som nyss dog så är det knappast den optiska konstruktionen som behöver förbättras i första hand, utan vikt och handhavande, mm.

Med tanke på vad supertelen kostar så ska det till rätt stora förbättringar för att byta ut sitt EF-objektiv mot ett motsvarande RF-objektiv, så Canon kommer förmodligen att släppa RF-supertelen i en ganska maklig takt.
 

REPPER

Aktiv medlem
Jag hoppas RF kommer med 15 mm/1,4 L objektiv. Gillar ta norrsken eller nattstjärnorna. Min gamla 20 mm/2,8 FD objektiv var spännande att jobba med, även vardagliga bilder.
 

Tims

Aktiv medlem
Jag såg på the-digital-picture att man ska eller redan har släppt bl a 600/4 III med RF-fattning. Men det är inget nyutvecklat objektiv, man har bara bytt fattning på den befintliga modellen.
Sant. RF-versionerna är ca 2cm längre och dessa saknar även den för RF nu kända "kontrollringen"
 

Tims

Aktiv medlem
Med objektiv som har MTF-kurvor som en EKG-monitor kopplad till nån som nyss dog så är det knappast den optiska konstruktionen som behöver förbättras i första hand, utan vikt och handhavande, mm.

Med tanke på vad supertelen kostar så ska det till rätt stora förbättringar för att byta ut sitt EF-objektiv mot ett motsvarande RF-objektiv, så Canon kommer förmodligen att släppa RF-supertelen i en ganska maklig takt.
Det ryktas om en RF 300 f/2.8 och ett 500 f/4. Dessa blir nog helt nya konstruktioner då båda två har några år på nacken. Har inte så bra koll på 500mm men vet att 300mm som jag själv övervägt köpa tidigare kändes lite äldre. Säkert ett kalasobjektiv på alla de sätt, men har svårt att se de "bara" skulle slänga på en RF-mount och sälja dessa, som Canon gjort med 400/600mm.
 
ANNONS