Annons

Vilka parametrar använder du?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Jag är sedan ett par månader ny ägare av Canon 350D. Jag skulle vara intresserad av att höra med er som är mer erfarna canonägare vilken parameter/parametrar ni har er kamera inställd på? Och varför?

Själv har jag kvar min på parameter 1, vilket är default inställningen tror jag, men när bör man ändra inställning(ar)?

Och är det någon som gjort tester och jämfört de olika paramererinställningarna?

jag kör RAW så jag vet ärligt inte ens vad ajg har mina parametrar inställda på... Enligt mig så är det bara tjafs med dom där parametrarna, kör RAW och fixa till bilden själv efteråt :)

Har själv haft en Canon 350D i ca 6 mån
Körde själv på parameter 1 i början ,men tyckte
att det blev för starka kontraster(skillnaden mellan ljust och mörkt)Körde sedan på parameter 2 där bilden blir mer neutraL och lugnare.Har sedan kört på ställ in 1,med alla parametrar på 0 utan skärpan som jag hadde på max.Tycker att jpg bilderna blir väldigt mjuka och behöver efterskärpas i något program efteråt.Ska du fota jpg bilder är det nog bättre att köra på parameter ställ in 1 ,alla värden på 0,och efterskärpa senare.Själv har jag börjat exprimentera lite med rawbilder istället,lite mer jobb,men intressant och lärorikt.Det är många fotosituationer som man tolkar fel som nybörjare och bilderna bör därför korrigeras efteråt.Så mitt råd är nog att pröva på rawfotografering och ge det en chans.Men som sagt var är jag ingen expert på området

Tack Torbjörn för dina erfarenheter. Jag tänker inte börja med raw (ev. i framtiden), så därför vill jag gärna veta hur folk använder dessa parametrar och varför.

Fotar helst i RAW, men om jag inte kan det så kör jag allt på 0, fixar till det som behövs i datorn så jag har koll på vad som händer..

Jag körde i ca 1 år med JPEG och Parameter 1, var nöjd med det. Kör numera i RAW dock. Ångrar verkligen att jag inte började med RAW direkt så här i efterhand, så jag kan bara ge dig rådet att köra RAW.

Det verkar som vissa tydligen är lite rädda för att köra Raw, att det skulle vara svårt mm.

Det är absolut inget svårare än att köra jpg, faktiskt enklare då man inte behöver vara så petnoga med inställningarna i kameran.

Sen kör ni väl en runda i PS (Elements) med era jpg-filer i allafall, så varför inte först köra en runda i rawkonverteraren som är inbyggd i PS och Elements först, det blir mycket roligare också, sen kommer ni rädda flera bilder som skulle blivit kassa i jpg.

Prova, det är faktiskt stora fördelar att fota i Rawformat.

kent.

Jag ställer en fråga om vilka parametrar folk använder sig av, men får istället uppmaningar av alla att arbeta i raw.

Men nog måste det väl finnas medlemmar här som inte arbetar i raw? Det är främst er jag skulle vilja fråga om era erfarenheter vad gäller parameter inställningar. Men det kanske är så att JPGfolk här i allmänhet inte bryr sig så mycket om dessa inställningar?

Sedan förstår jag att ni som arbetar i raw bara vill väl och vill hjälpa. Det tackar och bockar jag för, men just nu så kör jag i JPG (Large Fine) och det är OK för mig i dagsläget.

Om jag tolkar raw svaren rätt så har de neutrala inställningar (typ parameter 1) och fixar till efteråt.

Vore annars kul att höra om någon ändrar inställningarna redan i kameran i kameran och varför. Ibland kan man se i exif att inställningarna för sharpness, kontrast, etc är ändrade men jag har inte förstått om det är inställningarna i kameran eller när (raw)bilden tas fram.

Levereras inte 350D med Canons utmärkta råkonverterare DPP? Det är ju lätt som en plätt att göra i ordning råbilder med det och där går det fint att ändra bildstilar och till svartvit osv i efterhand. Ett utmärkt program som i alla fall ingick till min 30D. Väl i klass med de andra råkonverterarna som man måste betala för.

Jag fotar uteslutande i RAW, men mitt tips är att köra allt i default, särskilt skärpeinställningen som är den som kan förstöra mest. Photoshop eller annat redigeringsprogram fixar färgmättnad, kontrast samt skärpa mycket bättre än kameran själv. Är man bara noga och kollar histogramet så är jpeg inte mycket sämre än RAW. Min erfarenhet med Canon är att om man ökar nivåer så får man utbrända högdagrar som ett brev på posten.

Mvh Peter

Vad har ni för åsikt om inställning av vitbalansen då? Använder man raw så har den mindre betydelse eftersom det går att fixa i efterhand,

men eftersom tråden handlar om kamerainställningar när man fotar i jpeg, får man alltid bättre, eller mer rättvisande färg, mättnad etc om man ställer in vitbalansen, eller blir det mer eller mindre likvärdigt om man efterbehandlar jpeg-filen rätt?

Utomhus körde jag alltid auto, annars ändrade jag mest när bilderna blev gula så att det blev rätt.

Tack Peter, det var ett svar jag uppskattade. Och att köra i default är vad jag förstår Parameter 1 och där 0 på alla nivåer.

ANNONS
Götaplatsens Foto