Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är den största statuskameran, av Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
dessa kameror har jag fått uppmärksamhet med på jobb
pentax 6x7 kom fram en i New york o sa att det där är en (riktig kamera) läcker!
Hasselblad 203 oxå i New York kom fram en o sa att det var hans dröm kamera.

Sedan kom den digitala tiden o när min 1ds mark 2 var ny o (het) så hade jag en gång en stor mängd människor bakom mig i florida som kom fram o kollade på kameran o undrade var det var för någon, såg väl rätt spännade ut där man stod med en assistent som räckte över lee filter i en läcker solnedgång med 1ds mark 2 på ett gitzo stativ.
Samma kamera väckte uppmärksamhet utav en tjej som jobbade i öledeniz med att fota dom som flög paragliding hon var helt besatt av 1 ds mark 2 hon hade själv 20D. Jag lät henne låna kameran o testa den där på stranden. Det var tydligen hennes dröm kamera. Mina bilder från luften i turkiet är tagna med 1ds mark 2 som är på hemsidan.

När jag var i Rom med min ny inköpta o (stekheta) D3x så kom det fram ett par andra fotografer o utryckte är det den nya D3x?????? oj oj jag vill oxå ha!

däremot när jag kör mina D700 o 5D mark 2 kommer ingen längre fram.
måste ha med storleken att göra, eller?
fast jag själv tycker det är riktigt skönt o längtar efter en ännu mindre canon/Nikon i ett D7000 skal fast med ff. Ännu mindre o ingen uppmärksamhet alls så man smälter in som en (vanlig) turist utomlands.
 
dom kameror som jag tycker är status idag är antingen en
leica
Hasselblad
Phase one
små slr som Canon/Nikon platsar inte längre. Dom var status i början när min 1ds kom den var rätt omskriven mycket för priset o den då bra bildkvaliten idag har många en canon/Nikon oavsett yrkes eller amatör fotograf. När 1ds kom så var det nästan bara yrkesfotografer som hade den. Troligen mycket beroende på prislappen den kostade 70000 då den kom.
 
Den största statuskameran är den som hjälper dig ta den bästa bilden. Det är slutresultatet som bör värderas istället för det verktyg som används. Inte säkert att en hasselblad kommer ge en bättre bilder än en instegs DSLR.
 
Den största statuskameran är den som hjälper dig ta den bästa bilden. Det är slutresultatet som bör värderas istället för det verktyg som används. Inte säkert att en hasselblad kommer ge en bättre bilder än en instegs DSLR.

vi pratar inte om vilken kamera som ger bäst bilder, utan vilken som är mest status. Jag anser att det oftast hänger i hop med vad den kostar o oftast så är en dyr vara väldigt bra i alla fall på vissa områden.
Ett exempel vilken bil är mest status en ferrari eller skoda?
är ferrarin alltid bättre än skoda? vid tex en familje utflykt med 4 pers med hund +baggage?
Men när det gäller hastighet,upplevelse,status,känsla så sopar den banan med skoda.

så därför anser jag att tex Hasselblad,Leica phase one har high end kameror som kan ge dig det extra du kan behöva om du har kunskap o dom krävande kunder som behöver dom bildfilerna. Sedan att många alltid klarar sig utmärkt med en Nikon/canon gör inte den kameran till en status kameran.

Om du jobbar med berömda modeller för stora fashion tidningar då tror jag inte att det är vanligt med en Nikon/Canon samma sak med stora reklam jobb för stora företag då är det oftast Hasselblad som gäller. Har jag köpt en själv? Jag hade en på test men avstod för att oftast så klarar jag mig med mina sunk kameror från Nikon/canon annars så kan jag hyra en (status) kamera om jobbet kräver det.
 
Herschel har större spegel och far omkring längre ut i rymden (i Lagrangepunkt nummer 2, L2).

Ok, då var inte Hubble häftigt längre då...

Inte ens hypotetiskt kan man vara värst länge när det gäller fotoprylar.
Tror jag ska bli biodlare istället :)
 
ANNONS